کویر مصر اصفهان

+1
کویر مصر اصفهان

اصفهان

شهرستان خور و بیابانک

بیابانی

جاذبه ها: 7 تا

در قلب دشت کویر، جایی دور از شهرهای شلوغ، سرزمین مان، کویر مصر اصفهان را در آغوش کشیده که مقصدی آشنا و دلنشین برای طبیعت گردی در ایران است. بسیاری از افراد در انتظار خنکای هوا هستند تا آب و هوای کویر مصر مطبوع شود و بار سفر ببندند. در ادامه زیبایی های این کویر را نشان تان می دهیم، شرایط اقامت در کویر مصر و امکاناتش را بازگو می کنیم و در نهایت به شما می گوییم کویر مصر کجاست و چگونه می توانید به آن برسید.

 

 
 

 

چرا سفر به کویر مصر؟

کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.
این کویر دارای امکانات تفریحی خوبی از جمله سافاری، موتورچهارچرخ و شترسواری است که تجربه ای متفاوت برای شما رقم می زنند.
وجود اقامتگاه های بومی مناسب، باعث می شود که در این کویر دغدغه ای برای اقامت نداشته باشید.

 

 
 

 

آشنایی با کویر مصر 
کویر مصر در 55 کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان و کنار روستایی به همین نام قرار دارد. برای رسیدن به کویر و تپه های شنی باید از این روستا و از کنار خانه های قدیمی و کاهگلی گذر کرد. با فاصله گرفتن از روستا پهنه ای به رنگ خاک پیش روی تان قرار می گیرد که سراسرش را شن های روان پوشانده اند؛ بی حساب و کتاب نیست که نام این جلوه شگفت انگیز طبیعت را دریای شنی کویر مصر گذاشته اند.

 

 
 

 

چرا نامش مصر است؟
نام روستای مصر و کویری که در حاشیه اش قرار گرفته است حکایت جالبی دارد. فردی به نام یوسف که از اهلی روستا بود، در زمان خشک شدن قنات روستا تصمیم به حفر چاه با موتورهای دیزلی گرفت. چند سال اهالی از این آب این چاه بهره بردند تا اینکه دوباره چاه کم آب و خشک شد. او بار دیگر چاهی عمیق تر حفر کرد و روستاهای اطراف اینجا را روستای "چاه دراز" خواندند.
یوسف از این نام خوشش نیامد و از اهالی روستا خواست که به نام حضرت یوسف و داستان وی که در سرزمین مصر رخ داده، نام "مصر" را روی آن بگذارند. مردم نیز به احترام وی، پذیرفتند. یوسف پیش بینی این روزهای پر بازدید را کرده بود و از مردم روستا خواست تا خیابان عریضی را در وسط روستا احداث کنند. در آن زمان کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی این روستای کوچک میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران باشد.

 

 
 

 

تفریحات کویر مصر
پیاده روی و بالا رفتن از تپه ها برای تماشای چشم انداز برای پیاده روی در کویر و به ویژه تپه های شنی، انرژی و توان مناسبی نیاز دارید. راه رفتن شاید کار ساده ای به نظر برسد اما به هنگام پیاده روی در شن های کویر فشار بر روی زانو و پاهایتان به شدت افزایش می یابد چرا که مدام به سمت عقب متمایل می شوید. بد نیست بدانید انرژی مورد نیاز برای یک کیلومتر پیاده روی بر روی شن با انرژی لازم برای سه کیلومتر حرکت روی زمین عادی برابری می کند.
عکاسی از مناظر کویری حواس تان به شن های روان کویر باشد چرا که این شن ها می توانند داخل لنز دوربین و یا درزهای وسایل تان بروند و شما را دچار دردسر کنند.
شترسواری در نزدیکی روستای مصر 
سافاری
دوچرخه سواری 
شب نشینی و تماشای آسمان شب

 

 
 

 

گشتی در اطراف کویر مصر
سفر شما فقط به همین کویر ختم نمی شود. جاذبه های دیگری در نزدیکی های این محل وجود دارند که می توانید اوقات سفر خود را با رفتن به آن ها پر کنید. البته نباید بدون حضور یک راهنمای آشنا با کویر توقع پیدا کردن برخی از این جاذبه ها را داشته باشید.

روستاهایی در همین نزدیکی

در کنار مصر روستاهای بسیار کوچک دیگری به نام های امیرآباد و فرحزاد و گرمه نیز وجود دارند که می توانید از گشت و گذار در اطراف آن ها لذت ببرید:

اگر به گرمه رفتید، به سراغ فیش اسپا (ماساژ ماهی) نیز بروید. در این محل پای خود را در آب قرار دهید تا ماهی ها به سراغ‌تان بیایند. نخلستان سوخته را هم فراموش نکنید که زمستان 40 سال پیش آن را به این روز انداخته است.
در فاصله 2 کیلومتری روستای امیرآباد، تپه های شنی و پوشش گیاهی غنی از درختچه های گز و تاق و نخل های زیبا وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی به نظر می رسند.
روستای فرحزاد نیز که در شمال روستای مصر واقع شده نخلستان های زیبایی دارد که دور تا دور آن ها را تپه های شنی فرا گرفته اند.

 

 
 

 

دریاچه نمک خور
دریاچه نمک خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است که با زمینی پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمکی (پلی گون) منظره ای شگفت انگیز را به گردشگران تقدیم می کند. اشکال این دریاچه در زمستان با خاک رس در هم می آمیزد و به رنگ سیاه در می آید؛ اما در تابستان تن پوشی سپید بر تن شان می نشیند. نمک موجود در خاک منطقه اجازه رویش هیچ گیاهی را در این قسمت نمی دهد.

 

 
 

 

روستا و قلعه بیاضه
بیاضه نام روستایی در 110 کیلومتری روستای مصر است که به خاطر ارگ قدیمی، پایاب ها و قنات ها، حسینیه و مسجد جامع قدیمی و نخلستان‌های انبوه جذابیت زیادی دارد و گردشگران را به سوی خود می کشاند. قلعه بیاضه در این روستا قرار دارد؛ سازه ای مربوط به دوره ساسانیان که برای قرن ها دارای کاربرد دفاعی و مسکونی بود و در دوره اسماعیلیه مانند قلعه الموت قزوین، به پایگاه هواداران حسن صباح بدل شد.

 

 
 

 

دریاچه نمک سلکنون مصر
به طور کلی، محلی ها، قسمت هایی از منطقه که نسبت به بقیه پایین تر هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند را چال می نامند. در سال ۱۳۵۵ سیلی در این منطقه رخ داد و دریاچه ای بزرگ به وجود آورد و از آن به بعد اهالی آن را سیل کنون و به صورت محلی سلکنون خواندند. چال سلکنون در شمال مصر و جنوب کویر مرکزی واقع شده و تپه های شنی، آن را در بر گرفته اند. به باتلاق کوچک در این چال دریاچه سلکنون می گویند.

 

 
 

 

نیزار مصر
سیل سال ۱۳۵۵، دریاچه دیگری نیز در این منطقه ایجاد کرد که به مرور زمان خشک شد اما مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمین های این منطقه باعث شد تا پساب کشاورزی روستای امیرآباد به لایه های زمین نفوذ کند. این پساب در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین آمده و موجب ایجاد یک نیزار شده است که ارتفاع نی های آن گاهی به ۴ متر نیز می رسد. اینجا مکانی مناسب برای عکسبرداری از حیات وحش کویر مصر را به شمار می رود چرا که این نیزار محل آبشخور حیات وحش کویر مانند گربه شنی، روباه شنی، خرگوش و کاراکال و... است.

 

 
 

 

تخت عروس
مردم کویر هرآنچه را که زیبا و دلنشین باشد، عروس می نامند. تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است که اگر برفراز آن قرار گیرید می توانید از جنوب، روستای مصر و چال سلکنون و از شمال تپه های شن روان را تماشا کنید.

 

 
 

 

تنگه رودخانه نمک
اگر مسیر رودخانه فصلی که از شرق تخت عباسی عبور می کند را دنبال کنید به تنگه ای می رسید که نامش تنگه رودخانه نمک است. این تنگه نیز از جمله پدیده هایی به شمار می رود که در اثر وقوع سیل سال 1355 به وجود آمده است. وجود خاک مرطوب در منطقه، شرایط زیست انواع عقرب و کنه شتری را به وجود آورده است؛ پس بسیار مراقب باشید.

 

 
 

 

راه دسترسی به کویر مصر
آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

برای رسیده به روستای مصر و بازدید از کویر مصر، باید به خور و بیابانک در استان اصفهان بروید و از آنجا راه تان را به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد ادامه دهید. می توانید از اصفهان به سمت نایین و بعد روستای جندق بروید و در نهایت به مصر برسید.

 

 
 

 

اقامت در سفر به کویر مصر

اقامتگاه های بوم گردی روستای مصر و سایر روستاهای اطراف
هتلی در فاصله 57 کیلومتری کویر 

کمپینگ

 

 
 

 

امکانات کویر مصر
سرویس بهداشتی در روستای مصر
اقامتگاه های بوم گردی در روستای مصر
تفریحات کویری
سوپرمارکت در روستای مصر


ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,310 بازدید

0 نظر

درج: 18 دی 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir