تنگه چاهکوه قشم

+2
تنگه چاهکوه قشم

هرمزگان

قشم

جزیره

جاذبه ها: 1 تا

برای آشنایی با یکی از جلوه های سحرانگیز طبیعت ایران به تنگه چاهکوه قشم می رویم؛ دره ای فرسایش یافته که با نقش و نگارش هر چشمی را به خود خیره می کند. تصاویر تنگه چاهکوه را نشان تان می دهیم تا ببینید بیراه نیست که آن را یکی از عجایب هفتگانه قشم می دانند. اطلاعاتی را درباره این تنگه به شما می دهیم و در نهایت به شما می گوییم تنگه چاهکوه کجاست و چگونه می توانید به بازدید از آن بروید..

 

 
 

 

چرا تنگه چاهکوه؟

تنگه چاهکوه در یکی از زیباترین جزایر ایران قرار دارد که به عنوان یک ژئوپارک جهانی شناخته می شود.
یکی از معروف ترین دیدنی های جزیره قشم به حساب می آید.
این جاذبه طبیعی یکی از عجایب هفتگانه در جزیره زیبای قشم است.
این تنگه دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان شکل گرفته اند و هر یک می توانند ساعت ها شما را به تماشای خود وا دارند.
اگر به شمارش ستارگان در شب علاقه دارید، تنگه چاهکوه می تواند چهره دیگری از آسمان شب را برای تان به نمایش بگذارد.

دره ای مقدس در قشم 

قسمت شرقی جزیره قشم میزبان دره ای شگفت انگیز است که به تنگه چاهکوه شهرت دارد و با جلوه های خاص خود موجب حیرت بسیاری از بازدیدکنندگان خود می شود. همه عناصر طبیعی از جمله باد و آب دست به دست هم داده اند تا هزاران سال این پدیده را شکل دهند. دره ای به عمق 100 متر پر از اشکال و نقش و نگارهای متنوع که دنیایی متفاوت را پیش روی تان می گذارد.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می کند.

دست تان را به ما دهید تا قدم به درون این دره بگذارید و شاهکار آفرینش را ببینیم...

 

 
 

 

دلیل نامگذاری تنگه چاهکوه
در دل دیواره ها و کف این دره، چاله ها و حفره هایی دیده می شوند. یکی از مشخص ترین آن ها حلقه های چاهی هستند که به صورت طبیعی شکل گرفته اند. همین امر موجب نامگذاری چاهکوه با این نام بوده است؛ اما دلیل دیگر و قوی تری نیز برای این نامگذاری وجود دارد.

احتمالا استفاده از نام چاهکوه برای این دره زیبا به وجود 4 حلقه چاه در نقطه آغاز آن باز می گردد که برای هدایت آب توسط ساکنان روستای نزدیک دره به نام چاهو حفر شده اند. این چاه ها علاوه بر اینکه امکان ذخیره نزولات جوی و تامین آب شیرین را در این منطقه گرم و خشک فراهم می کند، زیبایی خاصی را به تنگه می بخشد. این حفره ها با نظم خاصی در راستای حفره های موجود در دره حفر شده و تصویر خاصی را به وجود آورده اند. در طول چهار مسیر موجود در تنگه چاهکوه، کانال باریکِ جوی مانندی وجود دارد که آب را از دره به داخل چاه ها هدایت کرده و آب شیرین را تامین می کند. این کانال ها و چاه ها، از قدمت زیادی برخوردار هستند و از 400 سال پیش در این مکان قرار دارند.


علت شکل گیری تنگه چاهکوه
علت به وجود آمدن دره: دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره های مشابه اطراف آن شکستگی های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس ها چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین هستند که در ایجاد جاذبه دیگری در قشم به نام گنبد نمکی نمکدان (طولانی‌ترین غار نمکی جهان) نیز تاثیر داشته اند. نیروهای طبیعی باعث شده اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد کند که در یک نقطه به هم برخورد می کنند.

علت ایجاد اشکال دیواره ها: آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می شود در نتیجه سال ها فرسایش سنگ های رسوبی به وسیله باد، آب باران، بارش های سیل آسا و شدید و نور آفتاب شکل گرفته است. آهک یا بی کربنات کلسیم موجود در دیواره تنگه، نسبت به اسید آب باران واکنش نشان می دهد و در آن حل می شود و در نتیجه شکاف ها و حفره های کوچکی به وجود می آید. آب به این سنگ ها نفوذ نمی کند و به همین دلیل، فرسایش به صورت لایه لایه رخ می دهد و آب پس از چرخیدن در حفره ها دوباره به بیرون می ریزد و یا تبخیر می شود. در نتیجه این عمل، با گذشت زمان، این حفره ها، روز به روز بزرگتر شده و در طی میلیون ها سال، شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره های عدسی، قاشقی و کروی شکل در دل دیواره دره شکل می گیرند.

 

 
 

 

آنچه در چاهکوه می بینید

به محض قرار گرفتن در ورودی دره، تندیسی طبیعی را خواهید دید که به «سه سر نگهبان» شهرت دارد. سپس به چهار چاه می رسید که توسط ساکنان در میان دره حفر شده اند تا ذخیره گاهی برای آب شیرین باشند. پس از گذر از کنار آنها، تندیس ها، حجم ها، کاسه ها و طاقچه ها بر دیواره دره به چشم می خورند. کم کم خود را در میان دره ای عریض می یابید و دیواره های بلند شما را از دنیای بیرون جدا می کنند. دیواره ها در بالای سرتان آن قدر به هم نزدیک می شوند که تنها بخش کوچکی از آسمان را می بینید و به همین دلیل است که در چاهکوه نور کمی وجود دارد.

در قدم به قدم این دره با اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی مواجه می شوید و جوی های سنگی در کف دره نیز دیده می شوند. در قسمت هایی از دیواره صدف ها نیز خودنمایی می کنند که می توانند ردپایی از حضور آب دریا در گذشته باشند.

در مسیر به دو شکاف در دو سوی خود برمی خورید که هر یک شما را به دره ای با ویژگی های تازه هدایت می کنند. باید بدانید که این دره از چهار طرف، چهار تنگه دارد که دره اصلی و دره عمود بر آن را شامل می شود و شکلی مانند یک چهارراه یا + را تشکیل می دهد.

هر چه بیشتر پیش می روید از میزان عرض کاسته می شود. در برخی نقاط دیواره ها تقریبا به هم می رسند و فاصله 2 دیواره از یکدیگر از نیم متر هم کمتر می شود. در نگاه کلی اگر از سمت شمال وارد دره شمالی-جنوبی شوید با دره ای عریض تر و کم شیب تر به شکل U برخورد می کنید. با پیشروی به سمت جنوب، کاهش عرض و افزایش شیب را حس خواهید کرد تا حدی که در انتها، دره به شکل V در آمده و صعب العبور می شود و این تغییر شکل حکایت از سیلابی بودن دره دارد.

 

 
 

 

امکانات تنگه چاهکوه
تنگه چاهکوه یکی از بخش های ژئوپارک جهانی قشم به شمار می رود و در این منطقه می توانید بر روی امکانات زیر حساب باز کنید:

در روستای چاهوی شرقی: سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران

در ابتدای تنگه: محل پارک ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروش صنایع دستی و سوغات

درون تنگه: هیچ امکاناتی در این قسمت وجود ندارد چرا که موجب آسیب به جلوه بصری تنگه و شکل آن می شود.

 

 
 

 

اقامت در سفر به چاهکوه
بازدید از چاهکوه برنامه ای است که در سفر به قشم می گنجد و در این جزیره می توانید بر روی گزینه های مختلف اقامت حساب باز کنید:

اقامتگاه های بوم گردی: سراسر جزیره پر از اقامتگاه های بوم گردی است و 2 تا از آنها در نزدیکی چاهکوه قرار دارند.
هتل ها: اگر به دنبال اقامتی لوکس تر در فضای شهری هستید، هتل های شهر قشم (در فاصله 88 کیلومتری) و درگهان (در فاصله 75 کیلومتری) گزینه های مناسبی برای شما به شمار می روند.
خانه: در قشم بر روی خانه مسافرها نیز می توانید حساب باز کنید که قیمت های مناسبی هم دارند.
کمپینگ: کمپینگ هم یکی دیگر از گزینه های شماست. چاهکوه یکی از مکان های محبوب برای کمپ به شمار می رود. سواحل خلیج فارس هم جان می دهند برای گذراندن یک شب متفاوت و رویایی. فقط باید مناطق امنی را که برای این کار مشخص شده اند، انتخاب کنید.

 

 
 

 

بهترین فصل سفر به چاهکوه
جزیره قشم یکی از مناطق گرمسیری ایران است و توصیه می شود که در پاییز و زمستان و یا ایام نوروز تا اواسط اردیبهشت به آنجا سفر کنید.

بهار: در ابتدای بهار این جزیره آب و هوای تقریبا مطبوعی دارد و مسافران زیادی را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می کشاند. تا اواسط اردیبهشت هم می توانید بر روی سفر به این جزیره حساب باز کنید اما پس از آن اگر طاقت گرما را دارید به سوی قشم بروید.

تابستان: در تابستان های داغ قشم، اهالی جزیره هم بیشتر به سفر می پردازند و کمتر کسی ترجیح می دهد در جزیره بماند اما این فصل فرصت خوردن خرچنگ های خوشمزه و برخی دیگر از آبزیان است.

پاییز و زمستان: با کاهش دما در این دو فصل، هوای قشم مطبوع تر خواهد بود و امکان سفر را برای شما فراهم می کند. به ویژه در دی و بهمن بازار سفر به قشم داغ داغ است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,537 بازدید

0 نظر

درج: 26 آذر 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir