مرتفع ترین شهرهای ایران کدامند؟

+1
مرتفع ترین شهرهای ایران کدامند؟

اصفهان

فریدون شهر

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 14 تا

 

 
 

 

۱. فریدون‌شهر

فریدون‌شهر که در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است، با ارتفاع ۲۵۳۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین شهر ایران و بام حقیقی ایران است. البته برخی شهرکرد را بام ایران می‌دانند و حتی این موضوع بارها در گزارشات مختلف مطرح شده است؛ اما ارتفاع این شهر در حدود ۵۰۰ متر کمتر از فریدون‌شهر است!

فریدون‌شهر با آب و هوای معتدل کوهستانی، در رشته‌کوه‌ زاگرس قرار گرفته است. این شهر با بارش فراوان و برخورداری از مساحت زیادی از مراتع، فاقد بیابان است. این شهر از سوی یونسکو به عنوان نامزد امن‌ترین شهر جهان معرفی شده است و برخی از افراد آن را سوئیس ایران می‌دانند!

 

 
 

 

۲. سمیرم

سمیرم با ارتفاع ۲۴۶۰ متر، دومین شهر مرتفع ایران است و در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوه‌پایه‌های شرقی رشته‌کوه زاگرس واقع شده است. سمیرم با قدمتی نزدیک به ۷۰۰ سال، با برخورداری از چندین آبشار و جاذبه طبیعی و تاریخی زیبا یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان محسوب می‌شود. در ضمن در این شهر سکونتگاه‌های صخره‌ای باستانی نیز دیده می‌شوند که جالب‌ترین نوع معماری به جا مانده از دوران ایران باستان است.  این شهر زمستان‌های سرد و تابستان‌های خشک و معتدلی دارد.

 

 
 

 

۳. داران

داران با ارتفاع ۲۳۹۰ متر، سومین شهر مرتفع ایران است و همانند فریدون‌شهر و سمیرم در استان اصفهان و در رشته کوه زاگرس واقع شده است. داران قبلا روستایی با قدمت ۵۰۰ ساله بوده است که دارای کنده‌کاری‌های نسبتا کهن با خصوصیات معماری منحصر‌به‌فرد است. از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به حمام قدیمی، محوطه تاریخی تل مادر شاه، امامزادگان دامنه، آبشار پرنیکان و چشمه‌های متعدد اشاره کرد. داران دارای آب و هوایی گرم و نسبتا معتدل است.

 

 
 

 

۴. کوهرنگ

کوهرنگ، شهری بسیار زیبا با ارتفاع ۲۳۵۰ متر در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان و حتی کشور محسوب می‌شود و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع، توانسته است به یک قطب توریستی مطرح تبدیل شود. اردیبهشت بهترین زمان سفر به کوهرنگ است.

از جاذبه‌های گردشگری شاخص این شهر می‌توان به آبشار تونل اول کوهرنگ، پیست اسکی کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون در روستای بنواستکی، چشمه دیمه و غار یخی چما که در کشور کم نظیر است، اشاره کرد. در ضمن امکان اسکی در تابستان در کوهستان زرد کوه در نزدیکی این شهر نیز وجود دارد. این شهر در طبقه آب و‌ هوایی نیمه مرطوب و کمی سرد قرار گرفته است.

 

 
 

 

۵. صفاشهر

صفاشهر با ارتفاعی در حدود ۲۳۰۰ متر در ۱۸۵ کیلومتری شیراز در استان فارس و در محور اصلی اصفهان-شیراز واقع شده است. صفاشهر دارای آب و هوای گرم و خشکی است، اما در زمستان برف‌گیر است و دمای آن حتی به منفی ۳۵ هم می‌رسد. از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌توان به چشمه‌های بناب و گرداب، قصر یعقوب با صدها چشمه و تپه‌های باستانی خرمه با قدمت هزاران ساله اشاره کرد.

 

 
 

 

۶. بافت

بافت با ارتفاع ۲۲۷۰ متر در استان کرمان واقع است. البته ارتفاع این شهر در قسمت‌های شمالی به ۲۳۳۰ متر و در ارتفاعات آن به ۳۰۰۰ متر هم می‌رسد و حتی می‌توان آن را بام جنوب ایران نیز نامید. بافت با آب و هوای سردسیری و کوهستانی، یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان کرمان است و حتی سازمان جهانی بهداشت، این شهر را جزو ۷۰ شهر سالم ایران و هزار شهر سالم جهان معرفی کرده است. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی دارد که شامل چند غار از جمله غار بسیار زیبای طرنگ، چندین قلعه تاریخی و یک پارک ملی اشاره کرد.

 

 
 

 

۷. سی سخت

سی سخت با ارتفاع ۲۲۵۰ متر در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. سی‌سخت به‌دلیل قرار گرفتن در کوهستان دنا دارای آب و هوای سردسیری است و در فصل تابستان و بخشی از پاییز از برف پوشیده شده است. این شهر دارای چشمه‌های متعددی از جمله چشمه میش، چشمه سرد و چشمه توف است که تمام آن‌ها در بیشتر ایام سال آب گوارایی دارند و به‌همین دلیل سی‌سخت به عنوان یک شهر توریستی، هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

 

 
 

 

۸. خوانسار

خوانسار با ارتفاع ۲۲۵۰ متر در ۱۷۱ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. خوانسار یکی از شهرهای بسیار خوش آب و‌ هوای استان اصفهان است و با برخورداری از چشمه‌های متعدد، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. نام خوانسار از دو کلمه خوان (چشمه) و سار(متعدد) تشکیل شده است.

این شهر با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی از جمله چشمه‌های متعدد، پارک ملی سرچشمه، غارهای کوچک و بزرگ، مساجد و امامزاده‌های تاریخی، آثار تاریخی که قدمت برخی از آن‌ها به ایران باستان می‌رسد و همچنین برگزاری آیین‌های منحصر‌به‌فرد در ماه محرم و برگزاری مراسم تعذیه با قدمت ۳۰۰ سال، یکی از شهرهای توریستی مطرح استان اصفهان است.

 

 
 

 

۹. سپیدان

سپیدان با ارتفاعی در حدود ۲۲۴۰ کیلومتر در ۷۶ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است. سپیدان یک شهر کوهستانی و دارای ۱۲ قله به ارتفاع ۳۰۰۰ متر است. از جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌توان به چندین آبشار (آبشار مارگون که یکی از زیباترین آبشار‌های کشور است، بهترین جاذبه طبیعی سپیدان است) چندین تنگه و غار از جمله تنگه تیزاب اشاره کرد. در ضمن دو پیست اسکی پولادکف و پیست اسکی تربیت بدنی فارس نیز در نزدیکی این شهر وجود دارند.

 

 
 

 

۱۰. اقلید

اقلید با ارتفاع ۲۲۳۰ متر از سطح دریا در ۲۰۹ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. اقلید که دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است، یک شهر برفگیر محسوب است و مناظر برفی در ارتفاعات این شهر تا اوایل بهار قابل مشاهده هستند. این شهر دارای چند رودخانه از جمله رودخانه‌های کر و شادکام و چندین چشمه از جمله چشمه قدمگاه و چشمه جونو و یک دریاچه بزرگ آب شیرین است. در ضمن این شهر بادخیز بوده و سرعت باد در آن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت هم رسیده است.

 

 
 

 

۱۱. بروجن

بروجن با ارتفاع ۲۲۲۵ متر در ۶۵ کیلومتری جنوب شهرکرد و در شرقی‌ترین قسمت استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بروجن که همیشه جزو سردترین شهرهای ایران بوده، تابستانی معتدل و زمستانی بسیار سرد دارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به چشمه سیاسرد در پنج کیلومتری بروجن و پل تاریخی مصلی مربوط به دوران قاجار است. برخی معتقد هستند که این شهر بام ایران است؛ اما این چنین نیست و تنها در لیست مرتفع ترین شهرهای ایران قرار دارد

 

 
 

 

۱۲. چادگان

چادگان با ارتفاع ۲۱۳۰ متر در ۱۲۸ کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است. چادگان از آب و‌ هوای معتدل و مطبوعی برخوردار است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به دهکده تفریحی زاینده‌رود (با امکانات رفاهی و تفریحی کامل)، دریاچه سد زاینده‌رود و خانم معظم‌الملک میرپنج اشاره کرد.

 

 
 

 

۱۳. آشتیان

آشتیان با ارتفاع ۲۱۲۰ در ۶۷ کیلومتری شمال شرق اراک در استان مرکزی واقع شده است. آشتیان در یک منطقه سردسیر کوهستانی در کوه‌های تفرش مشرف به رشته کوه زاگرس واقع شده است و به همین دلیل زمستانی سرد و تابستان معتدلی دارد. این شهر جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و حتی قبل از ورود اسلام به ایران، هم آباد و پر رونق بوده است. به همین دلیل آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. از مراکز تفریحی و تاریخی این شهر می‌توان به منزل پدر آقای مصدق، منزل دکتر قریب، موزه آشتیان و پارک کوهستانی تپه پشته اشاره کرد.

 

 
 

 

۱۴.شهرکرد

که مرکز استان چهارمحال و بختیاری است، ۲۰۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است. این شهر که دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است، در رشته کوه زاگرس واقع شده است. گرداب بن، پل زمان خان، تونل و آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون، تالاب بین‌المللی چقاخور و تالاب گندمان اشاره کرد. برخی شهرکرد را بام ایران می‌دانند که این طور نیست. شاید شهرکرد به این دلیل بام ایران لقب گرفته است که هم مرتفع‌ترین مرکز استان است و هم در مرتفع‌ترین استان کشور واقع شده است؛ اما از لحاظ ارتفاع، پانزدهمین شهر مرتفع ایران است

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

8,089 بازدید

1 نظر

درج: 6 آذر 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

اسدی
مرتفع ترین شهر ایران لاله زار در استان کرمان هست با ارتفاع ۳۰۰۰ متر
.
1402/03/13 - 10:13
  • 0
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir