سفر به دره عشق

0
سفر به دره عشق

چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 5 تا

یکی از کارهایی که به محض پیدا کردن اوقات فراغت به آن فکر می کنیم رفتن به دامان طبیعت و لذت بردن از جلوه های منحصر به فرد آن است؛ جایی که می توان به دور از روزمرگی ها و دغدغه ها تنها از تماشای نمایشی زیبا لذت برد و غرق در آرامش شد.

این طبیعت چهره ای هزار رنگ دارد و در هر گوشه ای از جهان هستی، شکلی تازه را به نمایش می گذارد. گاه به شکل یک آبشار نمایان می شود، گاهی خودش را به صورت یک بیابان پر از سکوت می آراید و در جایی دیگر انبوهی از درختان سر به فلک کشیده را به نمایش می گذارد. هر کدام از این چهره های طبیعت دنیایی تازه را پیش رویمان می گذارند که می توانیم از بودن در آن لذتی وصف ناپذیر را حس کنیم.

در زمانی دره ها، تنگناهای باریکی تصور می شدند که در هر لحظه با خطراتی به سراغ انشان ها می آمدند اما امروز زیبایی این پدیده های طبیعی به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست و نمی توان از آنها گذشت.

می خواهیم نمونه ای از دره های ایران را به شما معرفی کنیم و با تماشایی ترین تصاویر به سراغتان می آید و هوش از سرتان می برد. این دره در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و در منطقه مشایخ قرار دارد.

بار سفر می بندیم و پای در راه می گذاریم و با همراهی شما به سوی دره عشق می رویم.

 

 
 

 

چرا دره عشق؟

1. دره عشق یکی از جاذبه های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری می باشد که کمتر نامی از آن به میان آمده است.
2.در میان این دره رود کارون جریان دارد که طولانی ترین رود ایران می باشد.
3.جوش و خروش رودخانه به شما اجازه می دهد تا تفریح هیجان انگیز رفتینگ را در آن تجربه کنید.
4.وجود شالیزارها و باغ های انار جلوه ای خاص به این دره بخشیده است.
5.میزان دما و نوع آب و هوا در نقاط مختلف این دره متفاوت است و این بر جاذبه ی دره عشق می افزاید.

در مسیر دره عشق...
برای رسیدن به دره عشق باید وارد جاده شهرکرد به ایذه شویم که یکی از زیباترین و در عین حال ترین پرپیچ و خم ترین و خطرناک ترین جاده های ایران است. با ورود به این جاده و ادامه ی مسیر، درختان بلوط در دامنه های زاگرس مرکزی نمایان می شوند و زیبایی هایشان را به رخ رهگذران می کشند. با پشت سر گذاشتن این درختان، راه های فرعی ما را به دامنه های کوه هزار دره و یکی از انشعابات کارون می رسانند و پس از عبور از یک پل، روستای جوزستان و سپس روستای پوراز خودشان را می نمایانند.

بعد از آن باید به سوی روستای دروک برویم که با باغ های انارش به استقبالمان می آید و روحمان را تازه می کند. این در حالی است که هیچ روستایی در این اطراف انار ندارد و این امر نشاندهنده ی تفاوت دما و اقلیم در سراسر مسیر است. به هر جای این روستا که بنگری تنها درختان انار را می بینی و به همین دلیل است که به آن دورک اناری می گویند.

پس از دل کندن از دورک و ادامه ی مسیر عاقبت به مقصد پر رنگ و لعابمان می رسیم...

 

 
 

 

دره عشق نمایش تماشایی طبیعت
در گوشه ای از استان چهار محال و بختیاری ، اثری چشم نواز از طبیعت دیده می شود که نامش را دره عشق گذاشته اند. در هر گوشه از این دره، می توان زیبایی تازه ای را به تماشا نشست. وجود رودخانه ها، آبشار، روستاها و ... همه و همه باعث شده اند تا فضایی متفاوت در این منطقه به وجود آید؛ فضایی بکر که می تواند آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

ارتفاع کم کناره های رودخانه و تغییر بسیار زیاد ارتفاعات در فواصل بسیار کم، باعث شده تا آب و هوایی خاص در این منطقه ایجاد شود و از آب و هوای گرم تا تا آب و هوای سرد را فاصله حدود دو تا سه هزار متری بتوان لمس کرد. این تنوع آب و هوایی در جنس سنگ ها، شیب دامنه ها، شکل دامنه ها از جمله پرتگاه ها، دیواره ها، صخره ها، دره های کوچک و.. و پوشش گیاهی کاملا تاثیر گذار بوده و اشکال گوناگونی را در گوشه و کنار این دره شکل داده اند که هر کدامشان می توانند انسان را عاشق این طبیعت کنند و شاید به همین سبب است که نامش را دره عشق گذاشته اند. افسانه های محلی نیز می گویند که در زمان‌های بسیار دور دو نفر در دو سوی این دره به هم دل می بازند اما چون هنوز پلی وجود نداشته و راهی نیز برای ارتباط نبوده است به ناچار هر دو خود را به داخل آب دره انداختند تا بهم برسند اما این دنیا را ترک کردند.

بسیاری از گردشگران با دیدن این دره، آن را دست ساخت و زاییده ی خلاقیت انسان می دانند در حالی که تمام ریزه کاری ها و نقش و نگارها کار قلم موی آفرینش است.

دره عشق منطبق بر گسل اصلی زاگرس است که در واقع محل برخورد دو صفحه بزرگ زمین ساختی ایران و عربستان در گذشته زمین شناسی می باشد.

در ادامه به گوشه گوشه ای این دره می رویم و دیدنی هایش را برایتان به تصویر می کشیم.

 

 

 

جاهای دیدنی دره عشق عبارتند از: 
 1- رودخانه کارون

رودخانه کارون مهم ترین رودخانه ی استان است که در میانه های راهش از دره عشق گذر می کند. گذر این رودخانه از میان دره باعث شده تا حیات در این سرزمین ماندگار شود و روستاهای کوچک و بزرگی شکل بگیرند. کارون پرآب ترین رودخانه ایران است که با طول 950 کیلومتر به عنوان طولانی ترین رود ایران نیز شناخته می شود.

 

 
 

 

2- چشمه ها و آبشارهای کوچک و بزرگ
در قسمت هایی از دره، آب به زیبایی از ارتفاع سقوط می کند تا آبشاری را به طبیعت هدیه دهد. آبشارهای متعددی در دره عشق وجود دارد که برخی از آنها فصلی و برخی دیگر دائمی هستند.

آبشار دره عشق، دیدنی ترین آبشار منطقه

مهم ترین این آبشارها، آبشار دره عشق است که در آن آب با سرعت زیاد از دل كوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از 100 متر سقوط می کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید.

چشمه سارها نیز دیگر جاذبه ی این دره هستند به ویژه تعدادی از آنها که دارای آب معدنی گوگردی می باشند و خواص خاص خود را دارند. نمونه ای از این چشمه ها در روستایی با نام معدن در میان همین دره قرار دارد.

 

 

 

3.شالیزارها و انارستان ها
به سبب وجود پربرکت رود کارون، کشاورزی در این منطقه رواج زیادی دارد و همین امر موجب شده تا شالیزارها و باغ های انار با جلوه های خص خودشان، رنگی تازه به طبیعت بدهند و بر زیبایی منطقه بیفزایند. وجود شالیزار های گسترده در قسمت هایی از دره زیبایی جالب توجهی را به دره بخشیده و لباسی سبز را بر تن آن نشانده اند به گونه ای که گویی کل منطقه را رنگ سبز فرا گرفته است. باغ های انار روستای دورک هم در این میان دلبری می کنند در حالی که پیش از رسیدن به روستا حتی یک درخت انار هم به چشم نمی خورد و این حکایت از تنوع آب و هوایی منطقه دارد.

 

 
 

 

4.منطقه حفاظت شده هلن
منطقه حفاظت شده هلن، منطقه ای با وسعت ۴۰ هزار هکتار است که در سراسر آن جنگل های بلوط به چشم می خورند و تنها یک چهارم آن را مراتع تشکیل می دهند. نام این منطقه به نشان احترام به پرستاری آمریکایی که در سال 1931 در آنجا به مداوای مردم می پرداخته، هلن گذاشته شده است.

این منطقه میزبان گونه های گیاهی شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، زالزالك و ... می باشد و جانداری همچون شغال، تشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، افعی و ... در آن زندگی می کنند.

 

 

 

5.رفتینگ در کارون
امروزه هر کسی که در کشورمان به دنبال هیجان در دل طبیعت است می تواند به گزینه ای به نام رفتینگ نیز فکر کند. تصور کنید بر روی یک قایق کوچک بر روی جریان آب رودخانه سوار می شوید و با فراز و نشیب هایش پیش می روید. به سبب شیب مناسب کارون و آبدهی بالای آن، می توانید این هیجان را در دره عشق و در آبهای خروشان رود آن نیز تجربه کنید و خاطره ای خوش را در ذهنتان حک نمایید.

 

 

 

6.خوشگذرانی در دره عشق
برای خلق لحظات خوش در دره عشق می توانید چندین فعالیت انجام دهید.

گشت و گذار و عکاسی: می توانید ساعت ها وقت بگذارید و گوشه گوشه ی این دره را کشف کنید. با دیدن زیبایی های این دره معطل نکنید و دست به دوربین شوید تا بتوانید تصاویر حیرت انگیزی را به ثبت برسانید.

پیک نیک: وسایل و خوراکیهای مورد نیازتان را بردارید و گوشه ای از این طبیعت بکر را برگزینید تا غرق در آن شوید.

کوهنوردی: کوه های استوار این منطقه امکان تجربه ی یک کوهنوردی متفاوت را برای شما فراهم می کنند. می توانید بر فراز این کوه ها بایستید و شاهد شاهکار خلقت در دره عشق باشید.

ماهیگیری: برخی از کسانی که علاقه مند به ماهیگیری هستند با وسایلشان به دره عشق می روند و به صید ماهی در رودخانه می پردازند.

 

 
 
راه دسترسی
استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیان، روستای دره عشق
برای رسیدن به دره عشق باید وارد جاده ی پرپیچ و خم شهرکرد به ایذه شوید و درختان بلوط در دامنه های زاگرس مرکزی را پشت سر بگذارید. بعد از عبور از گردنه باجگیران و طی حدود 8 کیلومتر وارد یک جاده فرعی در سمت چپ شوید که شما را به به دامنه های کوه هزار دره و یکی از انشعابات کارون می رساند. پس از عبور از یک پل روستای جوزستان و پس از آن روستای پوراز را خواهید دید.
حدود 8 کیلومتر پس از پوراز، باغ های انار را می بینید که نشانه ی روستای دورک هستند. پس از پشت سر گذاشتن دورک به سمت شرق ادامه مسیر دهید تا پس از طی 9 کیلومتر به روستای دره عشق برسید.

 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,358 بازدید

0 نظر

درج: 27 مرداد 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir