علی اکبر صادقی

0
علی اکبر صادقی
علی اکبر صادقی هنرمند معاصر ایرانی است که در عین ادغام عناصر سوررئالیسم و هنر قهوه خانه‌ای، انیمیشن و تصویرسازی را تمرین می کند. آثار هنری صادقی مضامین عجیب و غریب، اسطوره های ادبی و هنری ایرانی و همچنین نقاشی های کهن ایرانی را به تصویر می کشد.

علی اکبر صادقی، متولد ۱۳۱۶، هنرمندی مدرن و متخصص در نقاشی، انیمیشن و تصویرسازی است و آثارش با فضایی سورئال الهام گرفته از هنر قهوه خانه ای ایرانی آغشته شده است. نقاشی‌های او، نقوش فرهنگی، افسانه‌ها و اسطوره‌های شعر و هنر فارسی را بازگو می‌کند و عناصری از نقاشی سنتی ایران را در خود جای داده است.

علی اکبر صادقی که به‌عنوان یکی از پربارترین هنرمندان کشور شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۶ عنوان «چهره ماندگار ایران» را به خود اختصاص داد.

او که در تهران به دنیا آمد، از کودکی به نقاشی علاقه مند شد و در همان سال های اولیه به فعالیت در رشته های مختلف هنری پرداخت. علی اکبر صادقی در دوران دبیرستان آموزش تکنیک آبرنگ را نزد آواک هایراپتیان دید و مدتی با آیدین آغداشلو در ساخت و نقاشی کارت پستال های دست ساز همکاری داشت.

علی اکبر صادقی تحصیلات خود را در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد. در حالی که او قبلاً به طور گسترده با آبرنگ کار کرده بود، در دانشگاه بود که با تکنیک نقاشی رنگ روغن آشنا شد. وی در دوران دانشجویی، استفاده از تکنیک ویترای را مورد بررسی قرار داد و آثار خود را با سبکی سنتی که از نقاشی ایرانی الهام گرفته بود، آغشته کرد. صادقی در طول فعالیت هنری خود عمیقاً تحت تأثیر داستان های «شاهنامه فردوسی» قرار داشته و او را به خلق آثار متعددی برانگیخته است که منعکس کننده این تأثیر است.

علی اکبر صادقی در سال ۱۳۳۶ به همراه نصرالله افجه‌ای و محمود بصیری کارگاه گرافیک «آتلیه هفت» را تأسیس کرد. این کارگاه به سرعت به کانون هنرمندانی چون مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی، پرویز کلانتری و بسیاری دیگر تبدیل شد تا گرد هم آیند و همکاری کنند.

صادقی پس از فارغ التحصیلی به همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پروژه های مختلف انیمیشن، فیلم و تصویرسازی کتاب پرداخت. این همکاری به موفقیت بزرگی دست یافت و تصاویر و انیمیشن‌های علی اکبر صادقی به شهرت بین‌المللی رسید.

دستاوردهای هنری علی اکبر صادقی با جوایز متعدد بین المللی از جمله مدال طلای هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تهران در سال ۱۳۵۱، لوح نقره یازدهمین جشنواره فیلم شیکاگو، جایزه رتبه اول تصویرگران آسیا (نوما) در سال ۱۳۵۷ شناخته شده است. و دیپلم افتخار از چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم اودنسه دانمارک در سال ۱۳۵۹.

مجموعه انیمیشن های علی اکبر صادقی شامل چندین اثر شاخص از جمله «هفت شهر»، «گلباران»، «رخ»، «زال و سیمرغ» و «ائتلاف» است که همگی به بررسی مضامین مختلف تاریخی و اجتماعی می پردازند. این انیمیشن ها کمک زیادی به شهرت صادقی به عنوان یک چهره برجسته در دنیای انیمیشن کرده است.


در اوایل دهه شصت علی اکبر صادقی تمرکز خود را به سمت نقاشی معطوف کرد و در سال ۱۳۶۶ دوباره به کار با تکنیک آبرنگ بازگشت. او پس از آن آثار خود را در چندین نمایشگاه به میزبانی گالری‌های مطرحی چون موزه هنرهای معاصر تهران، گالری سیحون، گالری گلستان، فرهنگسرای نیاوران و گالری آران به نمایش گذاشت. علی اکبر صادقی در سال ۱۳۶۷ نمایشگاهی انفرادی در گالری لاشودوفوند سوئیس برگزار کرد و آثار خود را در معرض دید مخاطبان بین المللی قرار داد. وی همچنین در سال ۱۳۶۸ گالری سبز را تأسیس کرد که قبلاً به نام گالری ویترای شناخته می شد. گالری سبز به سرعت به مکانی برجسته برای نمایش هنرهای معاصر در تهران تبدیل شد.

مشخصه نقاشی های علی اکبر صادقی یک پالت رنگی منحصر به فرد است که از نقاشی های قهوه خانه ای و هنر دوره قاجار الهام گرفته است. تمایل هنرمند به به تصویر کشیدن سناریوهایی در مقیاس بزرگ که شامل پیکره های انسانی متعددی است که هر کدام با جزئیات پیچیده نقاشی شده اند، فضایی متمایز را ایجاد می کند که یادآور نقاشی سنتی ایران است.

نقاشی دوران کهن (سنتی) ایران !!

بسیاری از نقاشی‌های علی اکبر صادقی خودنگاره‌های صادقانه‌ای را در میان جمعیت نشان می‌دهند که نشان می‌دهد این هنرمند خود را بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیایی می‌دانست که خلق کرده است. این گنجاندن سلف پرتره‌ها بُعد شخصی به آثار او می‌افزاید و بینندگان را دعوت می‌کند که نه تنها صحنه را تماشا کنند، بلکه با دیدگاه و تجربیات خود هنرمند نیز ارتباط برقرار کنند.

از برجسته ترین مجموعه های نقاشی علی اکبر صادقی می توان به «ائتلاف» اشاره کرد که بعدها با کمک «علیرضا کاویان» به انیمیشن تبدیل شد و همچنین «تولدی دیگر»، «استتار»، «عشق و جنگ»، «نانوشته»، «گمگشته در شهرت» و «بازنویسی». این مجموعه ها تطبیق پذیری و گستره خلاقیت هنرمند را به نمایش می گذارند و در عین حال طیف گسترده ای از موضوعات و موضوعات را نیز بررسی می کنند.

موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۹۶ با همکاری بنیاد علی اکبر صادقی نمایشگاهی با عنوان «مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی» برپا کرد. این نمایشگاه مجموعه ای جامع از مهمترین آثار این هنرمند از شش دهه فعالیت هنری او را به نمایش گذاشت و فرصتی بی نظیر برای بازدیدکنندگان فراهم کرد تا از عمق و وسعت کمک های او به هنر ایران قدردانی کنند.

نمایشگاه «مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی» که مجموعه ای متشکل از 200 اثر هنری از این هنرمند را به نمایش گذاشته بود، توجه بسیاری از سوی علاقمندان به هنر را به خود جلب کرد و دوباره علاقه به مشارکت صادقی در دنیای هنر را برانگیخت. در همان سال موزه هنرهای معاصر تهران کتابی با عنوان «مروری بر آثار علی اکبر صادقی» منتشر کرد که مجموعه آثار این نمایشگاه را به نمایش گذاشت و میراث صادقی را به عنوان یک چهره برجسته در هنر ایران بیشتر تثبیت کرد.


مجموعه کتاب سه جلدی جامع زندگی و آثار علی اکبر صادقی منتشر شده است. جلد اول، با عنوان “زندگی”، مروری بر آثار اولیه این هنرمند در رسانه های مختلف، از جمله شیشه های رنگی، گرافیک، تصویرسازی و انیمیشن را در اختیار خوانندگان قرار می دهد. این کتاب بینش‌هایی در مورد پیشرفت هنری صادقی و کمک‌های او به صحنه هنر ایران ارائه می‌دهد و آن را به منبعی ارزشمند برای علاقه‌مندان به هنر و محققان تبدیل می‌کند.

دومین کتاب از این مجموعه «عشق» نام دارد و مروری بر نقاشی های علی اکبر صادقی است که از اواسط دهه پنجاه با مجموعه «اسطوره و ریاضی» آغاز شد و بیش از سه دهه ادامه داشت. این کتاب نگاهی جامع به گستره هنری صادقی و سیر تکاملی او در طول زمان به خوانندگان ارائه می دهد.

سومین کتاب از این مجموعه «آشفتگی» نام دارد و مجموعه‌ای از اشعار علی اکبر صادقی را که بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ خلق شده‌اند، در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های متعددی با نمایش نقاشی‌های علی اکبر صادقی در سراسر جهان برگزار شده است. در سال ۱۳۹۵ مجموعه ای از آثار او توسط گالری شیرین در نمایشگاه هنر ابوظبی به نمایش گذاشته شد. دو سال بعد زیرزمین دستان نقاشی های صادقی را در نمایشگاه هنر دبی به نمایش گذاشت. در سال ۱۳۹۸، آثار صادقی در بینال سنگاپور به نمایش درآمد و جایگاه او را به عنوان یک هنرمند شناخته شده در سطح جهانی بیشتر تثبیت کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    48 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 شهریور 1403

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir