حمید سوریان

0
حمید سوریان
حمید سوریان یکی از نابغه های کشتی فرنگی کشوراست که سابقه قهرمانی های متعدد در مسابقات جهانی و المپیک را در کارنامه ی خود دارد، و بارها با دلاوری های خود پرچم خوش رنگ کشورمان را در عرصه های بین المللی برافراشته است.

دوران کودکی و نوجوانی

حمید سوریان ریحان پور در تاریخ دوم شهریور ماه سال ۱۳۶۴ در کنار کوه طبرک واقع در شهر ری به دنیا آمد. پدرش «محمد» و مادرش «اعظم السادات شادالله زاده» نام دارد. حمید به عنوان فرزند آخر در یک خانواده ۸ نفره متولد شد و ۵ برادر دارد.
حمید سوریان مدارج تحصیلی خود را در زادگاه خود یعنی شهر ری پشت سر گذاشت. دو برادر بزرگ تر وی، مرتضی و محسن که در گذشته کشتی گیر بودند، حمید را نیز به این رشته علاقه مند کردند.



آغاز فعالیت حرفه ای

حمید سوریان در سال ۱۳۷۶ به صورت جدی زیر نظر مرحوم عبدالله زارع آموزش کشتی فرنگی را شروع کرد. این روند تا مرحله ی حضور در رقابت های آسیایی، بین المللی و جهانی زیر نظر مربیان خود محسن سوریان و عبدالله زارع ادامه داشت.

وی در ابتدای دوران کشتی خود در دسته ۵۵ کیلوگرم به رقابت می پرداخت، اما در سال های اخیر و با افزایش وزن، وی در دسته ۵۹ کیلوگرم به رقابت می پردازد. وی در سال ۲۰۰۱ میلادی موفق شد در وزن ۴۶ کیلوگرم به تیم ملی نوجوانان ایران دعوت شود. وی برای اولین بار در مسابقات نوجوانان آسیا کشتی گرفت.

اولین مدال طلای حمید سوریان در مسابقات جهانی به سال ۲۰۰۵ باز می گردد؛ اگرچه در آن زمان تنها بیست سال داشت، توانست در مسابقات جهانی بوداپست در کشور مجارستان نخستین مدال طلای خود را در رده بزرگ سالان جهان را از آن خود کند. وی در مسابقات جهانی ۲۰۰۶ گوانگ ژو در مرحله ی فینال توانست بر حریف خود غلبه کند و از عنوان قهرمانی خود دفاع نماید.

سوریان در سال ۱۳۸۶ زمانی که تنها ۲۲ سال داشت، توانست عنوان «قهرمان قهرمانان ورزش ایران» را به خود اختصاص دهد.

موفقیت های درخشان حمید سوریان یکی پس از دیگری فرا می رسیدند. به گونه ای که توانست مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۰۷ باکو را کسب کند، و در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ هرنینگ دانمارک توانست حریف خود را شکست دهد و چهارمین مدال طلای رقابت ها را از آن خود کند. پس از آن موفق شد مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو روسیه و مسابقات جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان را به دست آورد.

در کنار قهرمانی های متعددی که حمید سوریان در مسابقات آسیایی و جهانی کسب کرده است، مدال طلای مسابقات المپیک لندن، به عنوان مهم ترین مقام وی در طول دوران ورزشی محسوب می شود. حمید سوریان با در نظر گرفتن تعداد و کیفیت مدال هایی که کسب کرده است، بهترین کشتی گیر در تاریخ کشور می باشد.



مسابقات المپیک

حمید پیش از آغاز مسابقات المپیک ۲۰۰۸، در فاصله زمانی چهار سال توانسته بود ۳ مدال طلا در مسابقات جهانی کسب کند و تمام ایرانی ها آماده بودند تا وی با کسب مدال طلا در المپیک، بار دیگر پرچم کشور را برافرازد.

حمید سوریان که با آمادگی بالایی پا به عرصه ی این مسابقات گذاشته بود، توانست دو مبارزه نخست خود را به راحتی هرچه تمام تر با پیروزی پشت سر بگذارد؛ وی در مسابقه سوم با بدشانسی در مقابل کشتی گیر روس شکست خورد و پس از رسیدن کشتی گیر روس به فینال، در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز قرار گرفت. وی در مسابقه بعدی نیز شکست خورد تا یک پایان تلخ در المپیک پکن برای وی رقم بخورد.

حمید سوریان چهار سال بعد در المپیک ۲۰۱۲ لندن، با تمام قوا در این مسابقات شرکت کرد تا حق خود را از مسابقات المپیک بگیرد. وی در این مسابقات توانست با شکست دادن حریفان خود یکی پس از دیگری، به فینال مسابقات راه یابد. در این مبارزه نیز حریف چغر و بد بدن خود یعنی «روشن بایرامف» از جمهوری آذربایجان را با اقتدار شکست دهد و عنوان قهرمانی دسته ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی را از آن خود کرد. «لازم به ذکر است که با قهرمانی سوریان در این مسابقات، کشتی فرنگی ایران پس از گذشت چهل سال، صاحب مدال طلای المپیک شد».

حمید سوریان در عین ناباوری در کسب سهمیه برای مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو به زحمت افتاد و در ۳ تورنمنت گزینشی به صورت پیاپی موفق به کسب سهمیه نشد؛ تا این که در آخرین شانس خود توانست جواز حضور در این مسابقات را به دست آورد.

وی در مسابقات المپیک توفیقی به دست نیاورد، و با قبول شکست در دو مسابقه بدون کسب پیروزی از مسابقات المپیک ۲۰۱۶ حذف شد. اتفاقی که باعث ناراحتی و تعجب جامعه ورزش کشور شد و واکنش ها به این اتفاق به میزانی بالا رفته بود که بسیاری از چهره های هنری و ورزشی بارها به حمایت و دلجویی از وی پرداختند.

حمید سوریان را می توان به عنوان یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ کشور دانست. نه تنها به خاطر مدال های پرشماری که کسب کرده است، بلکه به خاطر توانایی در اجرای فن های کشتی به عنوان نابغه ی این رشته ورزشی به شمار می رود.



زندگی خصوصی

حمید سوریان این پهلوان خوش اخلاق کشورمان، پس از بازگشت از مسابقات المپیک لندن، در هفتم شهریور ماه ۱۳۹۱ تعدادی از جوایز جهانی و المپیکی خود را به همراه صد میلیون تومان به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا کرد.
لازم به ذکر است که حمید سوریان قبل از این اقدام خود، به همراه علیرضا دبیر با حضور در بازار طلافروشان تهران مبلغ پنج میلیارد تومان برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی جمع آوری کرده بود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    772 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 تیر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir