آبراهام لینکلن

0
آبراهام لینکلن
در میان روسای جمهور تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا، آبراهام لینکلن، به عنوان حافظ اتحاد و وحدت ایالات آمریکا، پایبندی به ارزش ها و آرمان‌های انقلاب آمریکا و آزادسازی بردگان (سیاه پوستان مهاجر) از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.

زندگی سیاسی آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن در در 12 فوریه سال 1809 میلادی در ایالت کنتاکی آمریکا در یک خانواده ساده و سطح پایین به لحاظ اقتصادی متولد شد اما به دلیل مهارت سخنوری، پشتکار و فراست بالایی که داشت، سرنوشت سیاسی و اقتصادی خویش را متحول ساخت. وی در سال 1846 م  به عضویت مجلس نمایندگان، در سال 1855 به عضویت مجلس سنا و نهایتا در سال 1860 به ریاست چمهوری ایالات متحده آمریکا دست یافت. آبراهام لینکلن پس از ورود به مجلس سنا در سال 1855 م ، به حزب جمهوری خواهان ایالات متحده آمریکا پیوست و توانست به عنوان اولین رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه به بالاترین مقام سیاسی و نظامی ایالات متحده آمریکا دست پیدا کند. در این دوران ایالات شمالی آمریکا غالبا جمهوری خواه، صنعتی، روشنفکر و مخالف برده داری بودند اما ایالات جنوبی اغلب از حزب دموکرات، کشاورزی(فئودالی)، طرفدار برده داری و حتی خواهان تجزیه طلبی بحساب می آمدند. بنابراین رفتار ایالات جنوبی خلاف ارزش ها و هنجارهای سیاسی بدست آمده از انقلاب آمریکا (1776 م) به شمار میرفت تا جایی که حتی هفت ایالت جنوبی با تشکیل کنفدراسیون، پیش از مراسم تحلیف ریاست جهوری آبراهام لینکلن اعلام استقلال کرده بودند. بینش و تبحر سیاسی لینکلن در سازماندهی ایالات شمالی خواهان لغو برده داری بر علیه ایالات جنوبی طرفدار برده داری به جهت حفاظت از ارزش های اساسی اعلامیه استقلال آمریکا(1776 م) می باشد. ارزش هایی چون آزادی،برابری، حاکمیت قانون و دموکراسی به معنای تکثر و تضارب آرا که امروزه در سازمان ها و نهادهای مختلف ایالات متحده آمریکا تبدیل به اصولی اساسی شده اند و حتی به عنوان الگو برای سایر نظام های دنیا تجویز می شوند، نهادینگی و اعتلای خود را مدیون مبارزه آبراهام لینکلن با برده داری می باشند؛ زیرا چیزی نمانده بود که انحصارطلبی و استثمارگرایی اشرافیت منجر به بی اعتباری حاکمیت قانون و به تبع آن ارزش هایی چون آزادی، برابری و دموکراسی  شود. لینکلن به قیمت به راه انداختن یک جنگ داخلی میان ایالات شمالی و جنوبی آمریکا از میراث انقلاب روشنگرانه آمریکا دفاع کرد و ضمن تحمیل قانون الغای بردگی به ایالات جنوبی، گامی مهم در جهت تمرکزگرایی و افزایش قدرت دولت فدرال در تاریخ آمریکا برداشت. اقدامات لینکلن علاوه بر کاپرهدز (دموکرات های طرفدار صلح)، منجر به نارضایتی جمهوری خواهان تندروی هم حزب وی گردید اما او با بی اعتنایی به مصلحت اندیشی های سیاسی و حزبی، در به سرانجام رساندن رسالت خود ثابت قدم بود. اعلامیه آزادی بردگان طی دو مرحله در سپتامبر 1862 و ژانویه 1863 صادر و قانون آن در متمم سیزدهم قانون اساسی در دسامبر 1865 به تصویب رسید.



دین آبراهام لینکلن

گفته میشود که آبراهام لینکولن اعتقادی به خداوند و جهان مافوق طبیعی نداشت. بحث های مختلفی در رابطه با اعتقادات مذهبی وی در طول دوران زندگی و پس از مرگ وی وجود دارد. طبق شواهد موجود، آبراهام پس از تولد به عنوان یک مسیحی غسل تمعید داده شد اما بعدها در سنین بزرگسالی در هیچ یک از مراسم های مذهبی شرکت نمیکرد. اگر به گفته دوست نزدیک و شریک او اعتماد کنیم، آبراهام لینکلن یک پانتئیست(همه خدا) بود و به خداوند یگانه و عالمی مستقل و فراتر از عالم طبیعت اعتقاد نداشت.به بیانی دیگر او تنها معتقد به عالم ماده و فلسفه عقلانی(پراگماتیسم) بود.

سخنان آبراهام لینکلن

« آزادی یعنی این که نمیخواهم نه برده باشم نه برده دار.»

« مردم حق دارند در هرکجای دنیا که باشند در برابر حکومتی که نمی‌خواهند، بپا خیزند و آنرا به زیر کشند تا حاکمیتی که خود را لایق آن می‌دانند برپا کنند. این «حق» تنها نیرویی است که می‌تواند همه جهان را آزاد کند.»

« ممکن است بتوانید برخی افراد را برای همیشه فریب دهید، یا همه را برای مدتی، ولی همه را نمی‌توانید برای همیشه فریب دهید.»

« اور کردن هر شخصی خطرناک است؛ باور نکردنش خطرناکتر.»

« می‌دانم که وقت می‌گیرد، اما به پسرم بیاموزید، اگر با کار و زحمت یک دلار کسب کند، بهتر از این است که پنج دلار از روی زمین پیدا کند.»

« در میان مردم ما کسانی که به کشورمان افتخار می‌کنند کم نیستند، ولی ما در تلاشیم نسلی را بسازیم که کشورمان به آن‌ها افتخار کند.»



بیماری آبراهام لینکلن

روسای جمهور زیادی در تاریخ ایالات متحده آمریکا از بیماری های جسمی و روانی رنج می بردند اما هم به دلیل پنهان کاری و هم عدم وجود رسانه های خبری، پوشش گسترده ای از بیماری آن ها داده نشد. در این میان آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از بیماری روانی اختلال شدید افسردگی رنج می برد. بیماری وی به حدی بود که درد شدیدی را تحمل میکرد و حتی تاثیری نامتعارف بر رشد اعضای بدن او گذاشته بود. او تا هنگام ترور در آوریل سال 1865 از بیماری افسردگی رنج می برد.

ترور آبراهام لینکلن

در روز 14 آوریل سال 1865 میلادی، آبراهام لینکلن نخستین رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا که برای تماشای تئاتری با عنوان ‍«پسرعموی آمریکائیمان» به سالن نمایش فورد رفته بود، توسط هنرپیشه ای به نام «جان ویلکز بوت» به ضرب گلوله کشته شد. بوت از جاسوسان کنفدراسیون ایالات جنوبی و مخالف سرسخت سیاست های ضد نژاد پرستانه لینکلن بحساب می آمد. او ابتدا قرار بود رئیس جمهور را برباید اما به دلیل سخنرانی ضد تبعیض نژادی سه روز قبل لینکلن(در 11 آوریل 1865)، از وی خشمگین بود و تصمیم به قتل او گرفت. ترور آبراهام لینکلن در نگاه میلیون ها تن از مردم ایالات متحده آمریکا شهادت بحساب می آید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    673 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir