پیر آگوست رنوار كه معمولاً با نام آگوست رنوار شناخته می شود، نقاش اهل فرانسه است. از او می توان به عنوان رهبر جنبش امپرسیون یاد كرد. او در نقاشی هایش بیشتر به بیان زیبایی و حس گرایی های زنانه پرداخته است. وی پدر پییر آگوست بازیگر، جین رنوار فیلم ساز، كلود رنوار هنرمند سرامیك و همچنین پدر بزرگ كلود رنوار فیلم ساز(فرزند پییر) است.
پیر آگوست رنوآر در لیموژ فرانسه به دنیا آمد و از جوانی نقاشی را آغاز کرد. او بعدها به پاریس آمد و در آنجا نقاشخانهای دایر کرد و به ترسیم صورت اشخاص اشتغال ورزید. حیات هنری او نخست تحت تأثیر هنر چینی بود. او سپس به سبک نقاشانی همچون سیسیلی و کلود مونه که از بنیانگذاران مکتب امپرسیونیسم در نقاشی بودند پیوست. این نقاشان درآثار خود سوژههای طبیعی وفضای آزاد را با نور و رنگ طبیعی انتخاب نمودند. آثار رنوار به آثار تابستانی معروف است و از شفافیت و نور و سایهروشنهای روزهای تابستان برخوردار است.
پیر آگوست رنوآر (به فرانسوی Pierre Auguste Renoir)، نقاش فرانسوی، در سال ۱۸۴۱ به دنیا آمد. ابتدا به عنوان هنرمند تجاری و سپس چندین سال به عنوان نگهبان موزهٔ لوور پاریس کار کرد. در سال ۱۸۶۲ برای تحصیل نزد شارل گلیررفت و در استودیو شخصی او با بازیل،کلود مونه و سیسلی آشنا شد و به عضویت گروه آنها درآمد. در سال ۱۸۷۰اولین طرح خود را کشید و از آن پس اغلب با مونه کار کرد.
وی در دومین، سومین و هفتمین دور نمایشگاه امپرسیونیسم همراه مونه و دیگر پیشگامان این مکتب نقاشی شرکت کرد و در طی سالهای ۱۸۷۸ تا ۱۸۸۳ نمایشگاههایی را به صورت انفرادی برپا کرد. در سال ۱۸۷۵، مشکلات مالی هنرمندان سبک امپرسیونیسم آنها را وادار به حراج آثار خود کرد. در سال ۱۸۹۰ برای آخرین بار در یک نمایشگاه گروهی همراه دیگر امپرسیونیستها شرکت کرد و مدال لژیون را نصیب خود کرد. رنوار با وجود ناراحتیهای جسمانی که داشت تا آخر عمر به نقاشی کشیدن ادامه داد
پيِر آگوست رِنوار، نقاش بزرگ فرانسوي در هفتم مارس 1841م در خانوادهاي فقير در فرانسه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات ابتدايى، به دليل فقر مالي مجبور شد تا به نوبه خود، درصدد فراگيري حرفهاي باشد. از اين رو به توصيه پدر به طراحي و نقاشي ظروف چيني پرداخت. اما پيدايش ماشين در اين كارگاه هنري، باعث بيرونق شدن كارِ دستيِ رنوار گرديد. او پس از آن، مشغول نقاشي براي مبلغين مذهبي شد اما با گذشت مدتي در صدد برآمد تا فقط نقاشي كند. از اين رو راهي مدرسه هنرهاي زيبا شد و خود در نقاشي به استادي رسيد. رنوار در 23 سالگي تابلوي معروف خود يعني اِسْمِرالْدْ را در يك نمايشگاه نقاشي به معرض نمايش گذاشت و ادامه اين نقاشيها در سالهاي بعد، زمينههاي شهرت و ثروت او را فراهم آورد. او در اين زمان با صورتسازي از مردم و نقاشي تصاويري از كودكان و زنان، گشايشي در كار خود يافت و طرفداران زيادي پيدا كرد. وي به سبك اِمْپِرسيونيسْمْ نقاشي ميكرد كه نمايش حالات به وسيله رنگهاي مختلف، مشخصه اصلي اين سبك بود. طرفداران اين سبك در هواي آزاد به نقاشي ميپرداختند و بر اثرات نور در نقاشي تأكيد ميكردند. رنوار در نقاشي به انعكاس نور اشياء بيشتر در جَو و فضاي آن توجه داشت تا خود اشياء. رنوار در تابلوهاي خود، خطوط نازك رنگين بسياري ميكشيد و مخصوصاً طوري نقاشي ميكرد كه نظر تماشاگر به تدريج به قسمت مهم تابلو جلب شود. از مهمترين تابلوهاي رنوار، ميتوان به ضيافت در شب، تاب و چترها اشاره كرد. تابلوهاي وي در بيشتر نمايشگاههاي معروف جهان موجود ميباشند. پيِر آگوست رِنْوار تا آخرين روز زندگي اش كار كرد تا اينكه در 20 دسامبر 1919م در 78سالگي جان سپرد.
رنوار بیش از خود اشیا به انعکاسات نور در اشیاء توجه داشت.
برخی از آثار اگوست رنوآر عبارت بودند از: ضیافت در شب، که از بهترین آثار امپرسیونیسم به شمار میرود، و همچنین آسیای گالِت، تاب، و لوژ.