آیزاک نیوتن

0
آیزاک نیوتن
بیوگرافی آیزاک نیوتن
سر آیزاک نیوتن فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی، عموما به عنوان اصلی ترین و تاثیرگذارترین نظریه پرداز تاریخ علم شناخته می شود. نیوتن علاوه بر پایه گذاری علم حسابِ بی نهایت و نظریه نوین نور و رنگ، ساختار علم فیزیک را با قوانین حرکتی و گرانشی خود تغییر داد. کارهای نیوتن به عنوان سنگ بنای اصلی انقلاب علمی قرن هفدهم، افرادی همچون کپلر، گالیله و کوپرنیک را تحت تاثیر قرار داد.
آیزاک نیوتن کیست؟ آیزاک نیوتن در سال 1642 در انگلستان به دنیا آمد. بیشتر شهرت او به دلیل کشف قوانین فیزیکی است. در سال 1687 او تحسین برانگیزترین اثر خود یعنی “اصول ریاضی فلسفه طبیعی” را منتشر کرد که علم فیزیک را برای همیشه متحول کرد. در سال 1705، نیوتن توسط ملکه انگلیس شوالیه شد و از آن پس، “سر آیزاک نیوتن” نام گرفت.
دوران کودکی آیزاک نیوتن
آیزاک نیوتن در تاریخ 4 ژانویه سال 1642 در نزدیکی گرانتام در انگلیس به دنیا آمد. پدرش پیش از به دنیا آمدن او مرده بود. آیزاک تا سن سه سالگی در کنار مادرش، هانا، زندگی می کرد. هنگامی که آیزاک سه ساله شد، به مادربزرگش سپرده شد تا هانا بتواند دوباره ازدواج کند و خانواده جدیدی را تشکیل دهد. همسر دوم هانا، فردی به نام بارناباس اسمیت از خانواده های ثروتمند نورث ویتنام بود. گفته می شود که نیوتن به دلیل جدایی های طولانی مدت از مادرش، کینه زیادی از مادر و ناپدری خود در دل داشته است.
سرانجام در سال 1653 یعنی هنگامی که آیزاک 11 ساله بود، هانا با مرگ همسرش به نزد مادر و فرزندش بازگشت. اما این بازگشت باعث نشد که رابطه ای عاطفی بین مادر و پسر ایجاد شود؛ چرا که آیزاک تلاش می کرد تا مادر خود را نادیده بگیرد. تا سال ها بعد نیز، خشونت و بی عاطفگی در زندگی و شخصیت نیوتن باقی ماند.
با بازگشت هانا در سال 1653، نیوتن توسط مادرش از رفتن به مدرسه منع شد. برنامه او این بود که آیزاک را به عنوان یک کشاورز بزرگ کند و او را به سمت کار در مزرعه سوق دهد. اما خوشبختانه خیلی زود وی به مدرسه کینگ اعزام شد تا آموزش ابتدایی خود را به پایان برساند.



دوران نوجوانی و جوانی آیزاک نیوتن
نقطه عطف زندگی نیوتن در سال 1661 بود زمانی که در سن 19 سالگی به دانشگاه کمبریج راه پیدا کرد. با توجه به این که عموی نیوتن فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج بود؛ احتمالا با درک توانایی های نیوتن، توانسته بود مادرش را قانع کند که او را به دانشگاه بفرستد. با آن که در آن زمان دانشگاه کمبریج یک مرکز برجسته علمی در دنیا بود، اما روح انقلاب علمی هنوز به آموزش های سنتی آن وارد نشده بود.
به احتمال زیاد نیوتن در این دوران از ارسطو و سایر نویسندگان کلاسیک، مطالبی خوانده است. استاد ریاضیات کمبریج، آیزاک بارو، درک نیوتن از اقلیدس را مورد بررسی قرار داد و در مدت کوتاهی متوجه استعدادهای درونی او شد. اکنون می دانیم که نیوتن در زمان تحصیل در کمبریج، بیشتر وقت خود را به مطالعه کتاب های رنه دکارت، پیر گاسندی، توماس هابز و سایر چهره های مهم علمی اختصاص می داده است
مجموعه ای از یادداشت های نیوتن نشان می دهد که وی تا سن 22 سالگی، بر تمام اشکال ریاضیات دکارت مسلط شده بود اما هنوز به نبوغ خودش در ریاضیات پی نبرده بود. در سن 23 سالگی نیوتن مدرک لیسانس خود را از دانشگاه کمبریج بدون به دست آوردن هیچ گونه افتخار خاصی، کسب کرد.
سپس به شهر خود در نزد مادرش بازگشت و تا 18 ماه بعد به تحقیق و تفحص علمی پرداخت. او بعدها در یادداشت هایش نوشت که این تحقیقات در زمان شیوع طاعون در سال های 1665 و 1666 بوده است.
در آوریل سال 1667، نیوتن به کمبریج بازگشت و به عنوان یک کارمند جزیی در دانشکده ترینیتی مشغول به کار شد. او همزمان در همین دانشگاه مشغول تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته هنر شد. وی در سن 26 سالگی با کمک هایش باعث شد که آیزاک بارو استاد سابق ریاضیاتش، به درجه پروفسوری در ریاضیات برسد. موفقیت بارو، به نیوتن نیز فرصتی داد که به عنوان همکار او تحقیقات خود را در زمینه نور و ریاضیات تکمیل کند. نیوتن در سن 30 سالگی تنها اندکی بعد از انتخاب در انجمن سلطنتی، اولین مقاله خود در زمینه نور و رنگ را منتشر کرد.
فعالیت های حرفه ای آیزاک نیوتن
با ورود نیوتن به کمبریج، انقلاب علمی قرن هفدهم در حال شکل گرفتن بود. با این حال در اکثر دانشگاه های اروپا، فلسفه ارسطویی و اشکالی قدیمی علوم طبیعی حرف آخر را می زدند. نیوتن در کمبریج تلاش می کرد تا روش های نوین علمی را در تحقیقات خود در پیش بگیرد.
نخستین موفقیت بزرگ علمی نیوتن، طراحی و ساخت یک تلسکوپ بازتابی بود. به عنوان استاد دانشگاه کمبریج، نیوتن موظف بود که به صورت سالانه سخنرانی های علمی خود را برای دانشجویان و سایر محققان انجام دهد. او موضوع نور را به عنوان مباحث اصلی خود در این کنفرانس ها انتخاب کرد و تلسکوپ نوری را نیز برای اثبات نظریه های نور و رنگ خود مورد استفاده قرار داد.
نیوتن در زمینه نور، حرکت و ریاضیات نیز کشف های بزرگی انجام داد. او متوجه شد که نور سفید از ترکیب طیف های متنوعی از همه رنگ ها ساخته شده است. همچنین او اثبات کرد که نور خاصیت ذره ای دارد. نیوتن همچنین اولین نفری بود که متوجه جاذبه زمین شد. داستان افتادن سیب بر روی سر نیوتن، از معروفترین داستان ها در زمینه فیزیک است که منجر به کشف جاذبه زمین شد.
این داستان می گوید که در حد فاصل بین سال های 1665 تا 1667 که دانشگاه به دلیل شیوع طاعون تعطیل شده بود، نیوتن در خانه اش مشغول مطالعه و تحقیق بود. زمانی که وی در زیر یک درخت سیب مشغول مطالعه است، یک سیب بر روی سر او سقوط می کند که منجر به ارائه نظریه گرانش می شود.
در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر این که واقعا سیب به سر نیوتن برخورد کرده باشد، وجود ندارد؛ اما می دانیم که نیوتن سیب در حال سقوط از درخت را می بیند و این فکر به ذهنش خطور می کند که چرا سیب به طور زاویه دار سقوط نمی کند و همیشه به شکل مستقیم به زمین می افتد. همین فکر او را وادار به تحقیق بیشتر در زمینه حرکت و جاذبه می کند.
نیوتن در سال 1987 کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی را منتشر کرد که در آن قوانین سه گانه حرکتی و نظریه گرانش خود را مطرح کرده بود. این قوانین سه گانه امروزه به عنوان قوانین نیوتن شناخته می شوند. این کتاب که احتمالا تاثیرگذارترین کتاب در میان تمام علوم است، نیوتن را به یک دانشمند برجسته بین المللی تبدیل کرد.



آثار و افتخارات آیزاک نیوتن
با این که نیوتن به دلیل اکتشافات علمی بسیار گسترده توسط ملکه انگلیس به عنوان یک شوالیه به لقب “سر” دست پیدا کرده بود، اما بعد از مرگ به شهرتش بیش از پیش افزوده می شد. بسیاری از معاصران او را بزرگترین نابغه تاریخ می دانند که اکتشافاتش در تاریخ تفکر غرب، تاثیرات عمیقی داشته است.
بسیاری از افراد نیوتن را با افلاطون، ارسطو و گالیله مقایسه کرده اند. اگر چه اکتشافات علمی نیوتن در زمان انقلاب علمی اروپا انجام گرفته بود، اما چهارچوب تحقیقات و اکتشاف های نیوتن همواره خارج از علم سنتی آن زمان بود.
البته نیوتن در برخی از فرضیات علمی خود اشتباهاتی را نیز مرتکب شده بود. در قرن بیستم، آلبرت انیشتین مفهوم کائنات از منظر نیوتن را زیر و رو کرد. او اعلام کرد که فضا، مکان و حرکت برخلاف نظر نیوتن، یک مفهوم مطلق نیستند و جهان از آن چه که نیوتن تصور کرده بود، خارق العاده تر است
اگر نیوتن زنده بود، احتمالا از کشف های انیشتین متعجب نمی شد. چرا که در سال های پایانی عمر هنگامی که از وی خواسته شد که دستاوردهایش را ارزیابی کند، پاسخ داد: “من نمی دانم که چه چیزی ممکن است در دنیا ظاهر شود؛ به نظرم من مانند یک پسر بچه کنجکاو بوده ام که در ساحل قدم می زده و خود را با سنگ ریزه ها و موجودات ریز کنار ساحل سرگرم کرده است، در حالی که اقیانوس بزرگ حقیقت به شکل کشف نشده باقی مانده است.
وفات آیزاک نیوتن
با نزدیک شدن به سن 80 سالگی، نیوتن مشکلات گوارشی زیادی را تجربه می کرد. او حتی رژیم غذایی و سبک زندگی خود را نیز به توصیه پزشکان تغییر داد. در 30 مارس 1727، نیوتن درد شدیدی را در شکم خود حس می کند.
روز بعد، در 31 مارس 1727 نیوتن در سن 84 سالگی از دنیا می رود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    906 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir