دانشگاه صنعتی اصفهان

1,498
    دانشگاه صنعتی اصفهان

    دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و با بیش از ۲۳۰۰ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از لحاظ وسعت است. این دانشگاه در ۵ کیلومتری شمال شهر اصفهان و در محدوده‌ای که از شرق به بزرگراه آزادگان (جاده‌ی شاهین‌شهر)، از جنوب به بزرگراه دانشگاه صنعتی (جاده‌ی خمینی‌شهر) و از جنوب‌شرقی به میدان استقلال (میدان‌دانشگاه‌صنعتی) محدود می‌شود، واقع شده است. این دانشگاه دارای پارک جنگلی کوچکی است و کوه‌های صلا و سید محمد، امام‌زاده سید محمد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، همگی، در اراضی این دانشگاه واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی، تحت عنوان دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان، به عنوان واحد دانشگاهی شماره‌ی دو دانشگاه صنعتی آریا‌مهر تهران (دانشگاه صنعتی شریف) تأسیس گردید؛ ولی پس از مدت کوتاهی، از دانشگاه صنعتی شریف، جدا و به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داد.

    در تیر ماه سال ۱۳۹۱، جمعی از اساتید دانشگاه، با انتشار بیانیه‌ای در سایت الف، برکناری فوری رئیس دانشگاه را خواستار شدند.

    البته در همین دوران، پروژه‌های عمرانی مورد توجه ویژه قرار گرفت و علاوه بر سرعت یافتن ساخت و ساز پروژه‌های در دست احداث پیشین، پروژه‌های جدیدی نیز آغاز به ساخت و ساز کردند. اتمام ساخت ساختمان دو دانشکدهٔ جدید به منظور افزایش فضای درسی، اتمام جادهٔ درب شمالی دانشگاه، تأسیس بازارچه خدماتی پردیس، ساخت مجموعهٔ رفاهی صدف در محوطهٔ خوابگاه خواهران، و ساخت سولهٔ ورزشی مختص خواهران از جملهٔ پروژه‌های پایان یافته در این زمان هستند.

    اختلاف وی با طراح و توسعه دهنده طرح ابررایانه ملی شیخ بهایی باعث شد عملاً مدتی این طرح متوقف شود و با اینکه هزینه زیادی برای آن شده بود بهره‌برداری از آن متوقف شد. بعداً با میانجی‌گری پروفسور هادی اکبرزاده و دکتر سیّد جواد هاشمی‌فر و پیوستن آن‌ها به عنوان اعضای هیئت امنا به طرح، بهره‌برداری از آن آغاز شد.

    برکناری همدانی گلشن و روی کار آمدن مدرس هاشمی
    با روی کار آمدن حسن روحانی و انتخاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، کمپین‌های اعتراضی در اینترنت و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهت درخواست برای برکناری رؤسای دانشگاه‌ها شکل گرفت. سرانجام، محمد اسماعیل همدانی گلشن در ۵ شهریور ۱۳۹۲ برکنار محمود مدرس هاشمی، عضو هیئت علمی گروه مخابرات دانشکده برق و کامپیوتر جانشین وی شد.

    استعفای مدرس هاشمی
    در ۵ خرداد ۱۳۹۸ و در پی استعفا محمود مدرس هاشمی ، با حکم منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دکتر سید مهدی ابطحی با حفظ سمت رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان به سمت سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان منصوب گردید.

    پژوهشکده‌های دانشگاه
    پژوهشکده اویونیک
    پژوهشکده فولاد
    پژوهشکده آب و فاضلاب
    پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریا
    پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته
    پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات
    پژوهشکده زیست فناوری و مهندسی زیستی

    افتخارات دانشگاه
    دانشگاه صنعتی اصفهان، در سال ۲۰۱۲ از طرف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درآخرین گزارش آن از پیشتازان علم درکشور، به عنوان چهارمین دانشگاه در میزان تولید علم کشور طی سه دهه گذشته اعلام شده‌است. در این گزارش که به بررسی وتحلیل تولید علم کشور طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ پرداخته‌است، دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، تهران و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه چهارم تولید علم کشور طی این مدت را به خود اختصاص داده‌است.

    در گزارش پایگاه استنادی ISC، سهم دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان برترین دانشگاه صنعتی کشور در تولید علم طی سه دهه گذشته ۶٫۵۵ درصدکل تولیدات علمی کشور است که پس از دانشگاه تهران جایگاه دوم در میان مراکز آموزش عالی وزرات علوم، تحقیقات وفناوری را بدست آورده‌است. همچنین در آوریل ۲۰۱۳ میلادی در جدیدترین رتبه‌بندی مؤسسه تایمز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، برای نخستین بار دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست یکصد دانشگاه ممتاز قاره آسیا قرار گرفت، در این گزارش دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه صنعتی کشور است. گفتنی است تعداد مقالات ISI منتشر شده از محققان وپژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۲۰۱۱ برابر ۸۲۷ مقاله و از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر نیز ۵۹۶ مقاله می‌باشد. در سال ۲۰۱۵ در نظام رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های ایران بر حسب شاخص‌های مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی قرار گرفت. در رتبه‌بندی مؤسسه معتبر بین‌المللی تایمز در سال ۲۰۱۵ نیز با کسب رتبه ۶۳، ضمن قرارگیری مجدد در فهرست یکصد دانشگاه برتر با کمتر از ۵۰ سال قدمت جهان، ۲۹ رتبه ارتقاء یافت.

    فعالیت‌های دانشجویی و شرایط دانشجویان
    تشکلهای دانشجویی فعال در دانشگاه صنعتی اصفهان عبارتند از:

    جامعه اسلامی دانشجویان
    انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
    بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان
    جهاد علمی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
    شورای صنفی دانشجویان
    انجمن علمی-دانشجویی
    جمعیت سفیر
    تشکل دانشجویی آرمان
    کانون قرآن و عترت دانشگاه صنعتی اصفهان
    مجموعه فرهنگی مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها

    دانشکده‌ها

    فیزیک
    ریاضی
    شیمی
    مهندسی مواد
    مهندسی معدن
    مهندسی عمران
    مهندسی شیمی
    مهندسی نساجی
    مهندسی مکانیک
    مهندسی کشاورزی
    مهندسي حمل‌و‌نقل
    مهندسي منابع‌ طبیعی
    مهندسی برق و کامپیوتر
    مهندسی صنایع و سیستم‌ها

    واحدها و مراکز آموزشی
    مرکز زبان
    مرکز معارف
    مرکز تربیت‌بدنی
    تحصیلات تکمیلی
    کارگاه‌های آموزشی
    مجتمع آموزشی مدارس
    بنیاد دانشگاه
    پردیس دانشگاه صنعتی اصفهان
    مرکز آموزش‌های الکترونیکی و آزاد

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir