دانشگاه شهید بهشتی

12,117
    دانشگاه شهید بهشتی

    دانشگاه ملی ایران در تاریخ 29/12/1338 تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار 27 دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید. و در آبانماه 1339 در شورایعالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش 120 دانشجو در دانشکده معماری و 54 دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه 1339 آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در 25/11/1339 افتتاح شد.

    اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال 1961 تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال 1991 شروع به کار کرد.
    امروز ، حدود 70 رشته در مقطع ارشد و بیش از 30 رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.
    در سال 1962 ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال 1978 چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود 10 دانشکده و مدرسه ، 3 موسسه تحقیقی و 7 مرکز تحقیقی معرفی شده است.
    با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.
    پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در 7 سال اول بود ، اما از سال 1968 ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال 1979 ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.
    از آن زمان به بعد این دانشگاه یک دانشگاه دولتی شد . این دانشگاه تا سال 1983 دانشگاه ملی نامیده شد ، سپس با نام دانشگاه شهید بهشتی مجددا نام گذاری شد. دانشکده های علوم پزشکی تا سال 1986 که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند.
    روند بازسازی که بوسیله آن دانشکده های جدیدی تاسیس شدند و برخی دانشکده ها ادغام شدند، ادامه داشت و هم اکنون دانشگاه شهید بهشتی شامل 10 دانشکده است.
    ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی:
    دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است.
    • داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
    • کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است
     
    امکانات ورزشی:
    با توجه به فضای مناسب و موقعیت جغرافیایی دانشگاه که برای ورزش پیاده روی بسیار مناسب است این دانشگاه علاوه بر زمین چمن فوتبال و استخر شنا از سالن های سرپوشیده چند منظوره جهت ورزش والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، کشتی و بدنسازی برخوردار است .

    تشکل ها:
    • بسیج دانشجوئی
    • جامعه اسلامی دانشجویان
    • انجمن اسلامی دانشجویان
    • جهاد دانشگاهی

    امکانات خوابگاهی:
    دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال 1357 به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال 1362 با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال 1370 با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد. از سال 1370 با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال 1371 (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیم فرانسه و دانشگاه، برجی 13 طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با 7200 متر مربع مساحت نیز در تاریخ 19 آبان 82 تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.

    تسهیلات و وام ها:
    صندوق رفاه دانشجویان به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور و جهت تأمین بخشی از هزینه های دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هر ساله برابر ضوابط و مقررات و اعتبارات تخصیص یافته، تسهیلاتی را به صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، ضروری، خوابگاه، بیمه خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام ضروری به دانشجویان دوره شبانه ارائه می نماید. دانشجویان متقاضی دریافت وام با مراجعه به مدیریت امور دانشجویی دانشگاه و تکمیل فرم های مربوطه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده صندوق رفاه دانشجویان در طول سنوات تحصیل بهره مند شوند. گفتنی است بر اساس مصوبه های موجود تسهیلات ویژه ای نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است.
    اولین شهرک بانکداری الکترونیک با مشارکت بانک تجارت دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده و در مهرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. از مزایایی این طرح در اختیار قرار دادن کارت جوان به دانشجویان ورودی جدید به منظور حذف استفاده از پول کاغذی با در اختیار داشتن کیف پول اکترونیک می باشد.
    رستورانها و بوفه های دانشگاه با در اختیار گذاشتن غذای گرم و سرد به قیمت مناسب در طول روز خدمات تغذیه ای را به دانشجویان ارائه می دهند هم چنین یک وعده غذاخوری خوابگاهها توزیع می گردد.
    سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال دانشجویان از سطح شهر و بالعکس با مسیرهای منتهی به میادین اصلی شهر و شهرهای اقماری اطراف تهران، از شروع سال تحصیلی تا پایان هر ترم فعال می باشد. اداره بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان با بخش های عمومی و تخصصی پزشکی امکان استفاده دانشجویان از این بخش ها را فراهم نموده است. شایان ذکر است با توجه به قراردادهای تنظیم شده، در صورت نیاز به بستری دانشجویان و درمانهای تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات بیمارستانی خود را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می دهد .











    دانشکده‌ها:
    • دانشکده ادبیات و علوم انسانی
    • دانشکده الهیات و ادیان
    • دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده علوم
    • دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی
    • دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
    • دانشکده علوم ریاضی
    • دانشکده علوم زمین
    • دانشکده علوم زیستی
    • دانشکده مدیریت و حسابداری
    • دانشکده معماری و شهرسازی
    • دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
    • دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین
    • دانشکده مهندسی هسته‌ای
    • دانشکده پرستاری و مامایی
    • دانشکده شیمی
    • دانشکده دندانپزشکی

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir