آشنایی با رشته مدارک پزشکی
در دنیا ۱۲۰ میلیون نفر و در ایران بیش از یک میلیون نفر به تنبلی چشم مبتلا هستند. این بیماری در صورتی که قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شده و درمان شود، کاملاً بهبود مییابد اما عدم تشخیص و درمان به موقع آن، میتواند منجر به ضعف شدید یک یا هر دو چشم و حتی نابینایی گردد. از همین رو سازمان بهزیستی کشور به یاری مهد کودکهای سراسر کشور از سال ۷۸ طرح پیشگیری از تنبلی چشم را به اجرا در آورده است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اطلاع از آمار گسترده تعداد افراد مبتلا به بیماری تنبلی چشم، طرح پیشگیری از این بیماری را ارائه داد. به عبارت دیگر پایه هر طرح، تحقیق و پژوهش پزشکی؛ اطلاعات و آمار بهداشتی ـ درمانی است. به همین دلیل امروزه در کشورهای پیشرفته و در حال رشد دنیا برای جمعآوری علمی دادههای بهداشتی ـ درمانی، پردازش یا پروردن این دادهها و سازماندهی، توزیع و حفاظت از آنها، رشته مدیریت اطلاعات بهداشتی ـ درمانی مطرح شده است. رشتهای که فارغالتحصیلان آن به عنوان بازوهایی توانمند، نابترین اطلاعات را در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان نظام بهداشتی ـ درمانی یک کشور قرار میدهند.این رشته در دانشگاهها و مرکز آموزش عالی کشور ما به نام رشته مدارک پزشکی در مقطع کاردانی دانشجو میپذیرد و فارغالتحصیلان آن میتوانند به طور ناپیوسته تا مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل دهند.رشته مدارک پزشکی رشتهای علمی ـ اطلاعاتی است و قلمرو بحث آن اطلاعات بهداشتی ـ درمانی میباشد و متخصصان آن نیز مدیران اطلاعات بهداشتی ـ درمانی کشور هستند؛ یعنی یک دانشجوی مدارک پزشکی با مطالعه دروسی مانند طبقهبندی یا کُدگذاری بینالمللی بیماریها، بایگانی مدارک پزشکی، کلیات پزشکی، آشنایی با اصطلاحات پزشکی، آمار و کامپیوتر، خود را آماده میکند تا اطلاعات بهداشتی ـ درمانی را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و سپس برای برنامهریزیهای نظام بهداشتی ـ درمانی در اختیار مدیر یک بیمارستان یا مدیران کلان کشور قرار دهد.
تواناییهای لازم :
آمار به ویژه آمار حیاتی در رشته مدارک پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل دانشجوی مدارک پزشکی باید در درس ریاضی و آمار قوی بوده و همچنین به زبان انگلیسی مسلط باشد.در ضمن دانشجو باید به زیستشناسی علاقهمند باشد چون در نهایت پروندههای بیماران را که در آنها اطلاعات مربوط به نوع بیماری و نحوه درمان یا پیشرفت بیماری درج شده است، تجزیه و تحلیل میکند.
رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
---|---|---|---|---|---|
1 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل | ||||
2 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | ||||
3 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان | ||||
4 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | ||||
5 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس | ||||
6 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | ||||
7 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان | ||||
8 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | ||||
9 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | ||||
10 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | ||||
11 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | ||||
12 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | ||||
13 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان |
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آشنايي با كامپيوتر 1 |
2 | آمار حياتي مقدماتي 1 |
3 | آناتومي عمومي |
4 | اخلاق اسلامي |
5 | اخلاق و مقررات حرفه اي |
6 | اصول مديريت بيمارستان |
7 | اصول و روش هاي بايگاني |
8 | اطلاعات پزشكي |
9 | انگل و قارچ شناسي |
10 | بايگاني پزشكي |
11 | بهداشت محيط بيمارستان |
12 | تنظيم خانواده |
13 | روانشناسي 1 |
14 | رياضيات پايه |
15 | زبان تخصصي 1 |
16 | زبان تخصصي 2 |
17 | زبان عمومي |
18 | شاخص هاي بهداشتي |
19 | فارسي عمومي |
20 | فيزيولوژي |
21 | كدگذاري بيمارها |
22 | كليات پزشكي 2 |
23 | كليات زيستي |
24 | ماشين نويسي |
25 | مباني جمعيت شناسي |
26 | مدارك پزشكي 1 |
27 | مدارك پزشكي 1 و 2 |
28 | مددكاري اجتماعي |
29 | معارف اسلامي 1 |
30 | ميكروب و ويروس شناسي |
31 | کارآموزي |
32 | کاربرد کامپيوتر |
فارغالتحصيلان اين دوره قادر خواهند بود که مسئوليت هر يک از قسمتهاي پذيرش، مدارک پزشکي و آمار و کدگذاري بيماريها را در بيمارستانها بعهده بگيرند.
موقعیتهای شغلی در ایران
در هر بیمارستان یا مرکز خدماتی ـ درمانی، بخشی به نام بخش مدارک پزشکی وجود دارد که دارای ۴ واحد آمار بیمارستانی، پذیرش، بایگانی مدارک پزشکی و واحد کُدگذاری بیماریها است و مسوول این بخش و کارکنان آن باید فارغالتحصیل رشته مدارک پزشکی باشند.فارغالتحصیلان مدارک پزشکی در مقطع کاردانی فعالیتهای مربوط به واحدهای پذیرش، آمار، کدگذاری و ذخیره و بازیابی پروندههای پزشکی بیمارستان را انجام میدهند و کارشناسان این رشته نیز مدیریت هریک از واحدهای یاد شده یا مدیریت بخش مدارک پزشکی بیمارستانها و مراکز بهداشتی ـ درمانی را برعهده میگیرند.