آشنایی با رشته تکنولوژی تولیدات دامی
یکی از مشکلات مهم دامداری ما که همواره موجب کاهش محصولات مربوط به دام و طیور میشود، این است که بیشتر مجریان برنامهها در زمینه دامداری نوین، تحصیلات لازم را ندارند، به طوری که روشهای کار، سنتی و در حد قدیمی باقی مانده است.
تربیت کاردان در این رشته میتواند ضمن بهرهگیری از تواناییهای متخصصین دامداری و مرغداری، برنامههای کشاورزی را با راندمان کمی و کیفی بیشتری قرینسازد، زیرا این رشته اطلاعات لازم را برای کارهای عملی دامداری و مرغداری و تهیه شرایط و امکانات لازم برای نگهداری دام و طیور در اختیار دانشجویان قرار میدهد.از عمدهترین مراکز جذب فارغالتحصیلان این رشته میتوان به سازمان گسترش خدمات تولیدی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایر، شرکتهای کشت و صنعت، واحدهای تولیدی، جهاد کشاورزی، بنیاد جانبازان و بخش خصوصی اشاره کرد.
ردیف | دانشگاه |
1 | آزاد- ایلام |
2 | آزاد- بهبها ن |
3 | آزاد- بیرجند |
4 | آزاد- پیشوا |
5 | آزاد- تبریز |
6 | آزاد- داراب |
7 | آزاد- رشت |
8 | آزاد- ساوه |
9 | آزاد- سراب |
10 | آزاد- شبستر |
11 | آزاد- شهرکرد |
12 | آزاد- شهریار |
13 | آزاد- قایم شهر |
14 | آزاد- گلبهار |
15 | آزاد- گلپایگان |
16 | آزاد- نوشهر و چالوس |
17 | آزاد- ورامین پیشوا |
18 | آزاد- کاشمر |
19 | آزاد- کرج |
20 | آزاد- کلیبر |
21 | آزاد- یاسوج |
22 | آزاد-ابهر |
23 | آزاد-بروجرد |
24 | آزاد- ایلام |
2 | آزاد-خوراسگان |
25 | آزاد-مراغه |
26 | آمورشکده کشاورزی کر ج |
27 | ارومیه |
28 | بوعلی سینا همدان |
29 | بیرحند |
30 | تبریز |
31 | تربیت مدرس |
32 | تهران |
33 | رازی کرمانشاه |
34 | زابل |
35 | زنجان |
36 | شهرکرد |
37 | شهیدباهنرکرمان |
38 | شهیدچمران اهواز |
39 | شیراز |
40 | صنعتی اصفهان |
41 | علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |
42 | فردوسی مشهد |
43 | گیلان |
44 | مازندران |
45 | مجتمع آموزش عالی ابوریحان- مامازن ورامین |
46 | یاسوج |
دروس پایه
ردیف | نام درس |
1 | شیمی عمومی |
2 | ریاضیات عمومی |
دروس اصلی
ردیف | نام درس |
1 | زراعت عمومی |
2 | اقتصاد کشاورزی و تعاون |
3 | مدیریت حسابداری و بازاریابی |
4 | میکروبشناسی |
5 | مرتع و مرتعداری |
6 | عملیات کشاورزی |
دروس تخصصی
ردیف | نام درس |
1 | دامپروری |
2 | داروهای دامی (فارما کولوژی |
3 | بیماریهای عفونی دام وطیور |
4 | بیماریهای انگلی دام و طیور |
5 | خوراک و خوراک دادن |
6 | بهداشت دام |
7 | بیماریهای مشترک انسان ودام |
8 | تلقیح مصنوعی و تشخیص آبستنی |
9 | رکورد گیری و نمونه برداری در دامپروری |
10 | طراحی ساختمانهای دامپروری |
11 | زنبورداری |
12 | کار آموزی |
8 | کارورزی |
علوم دامی، شاخهای از مهندسی کشاورزی است که با پرورش و اصلاح نژاد دام، تغذیه دام و مدیریت آن سر و کار دارد.
این رشته که در گذشته دامپروری خوانده میشد، درباره پرورش دام و طیور، ماهی و زنبور عسل اطلاعات مناسبی به دست میدهد.
تواناييهاي لازم براي داوطلبان اين رشته و ادامه تحصيل در آن :
داوطلب بايد از روحيه کار در محيطهاي کشاورزي و روستايي، کار در کنار حيوانات و گياهان و همچنين از قدرت جسمي لازم، برخوردار باشد و در درسهاي علوم پايه مخصوصاً زيست شناسي قوي باشد.
تواناييهاي فارغ التحصيلان :
دانش آموختگان رشته علوم دامي در مقطعهاي تحصيلي مختلف، مي توانند در موارد مختلف، ايفاي وظيفه کنند که به طور مختصر به شرح زير است:
الف: کارشناسي
– مديريت واحدهاي توليدي دولتي، تعاوني و خصوصي دامپروري.
– کارشناسي مختصص برنامه ريزي در زمينه هاي مختلف علوم دامي در سازمانهايي چون وزارت کشاورزي، جهادسازندگي و غيره.
– تدريس در هنرستانهاي کشاورزي و کارشناسي امور آموزشي و تحقيقاتي در مراکز آموزش عالي، تحقيقاتي و مشاوره اي.
ب) کارشناسي ارشد
– تدريس درسهاي علوم دامي در آموزشکده ها و دانشکده هاي کشاورزي.
– تحقيق در زمينه هاي مختلف امور دام و طيور.
– برنامه ريزي و هدايت امور اجرايي و تخصصي در زمينه هاي مختلف علوم دامي.
ج) دکتراي تخصصي:
– تدريس و پژوهش در مراکز آموزش عالي و پژوهشي کشور – قبول مسووليتهاي مهم اجرايي و مشاوره اي در امر برنامه ريزي، انتقال فن آوري و افزايش توان توليدي بخش علوم دامي کشور.
– کمک در توسعه مرزهاي دانش و فنون پيشرفته در رشته هاي مختلف علوم دامي