شنوایی سنجی

10,631
    شنوایی سنجی
    رشته شنوائي شناس از رشته‌هاي تحصيل نوپايي است كه در كشور ما پيش از چند سال از عمر آن نمي‌گذرد. كارشناسان اين رشته براي شناسايي و پيشگيري از اختلالات شنوائي از نوتواني، درمان با تمرينات ورزشي و بازتواني حس تعادلي استفاده مي‌كنند. اين كارشناسان در حيطه كار تخصصي خود در دعاوي قضايي نيز به ارائه نظريات فني مي پردازند. طول دوره اين رشته 7 الي 8 ترم تحصيلي است. اين رشته در حال حاضر در ايران دوره دكتري ندارد و فارغ التحصيلان مي‌توانند در صورت پذيرفته‌شدن در آزمون ورودي دوره كارشناسي ارشد را در رشته‌هاي شنوائي شناسي، زبان شناسي و كودكان استثنائي ادامه تحصيل دهند. برخوردهاي عاطفي و داشتن صبر و حوصله براي موفقيت در اين رشته لازم و ضروري است.
    آشنایی با رشته شنوایی شناسی

    اگر به یاری تو یک ناشنوا با دنیای آواها و نغمه‌ها آشنا شود، چه احساسی خواهی داشت؟ آیا فکری نمی‌کنی که این لذت بزرگتر از همه لذت‌ها است؟ لذت این که یک ناشنوا با لبخندی شیرین به تو بگوید که به یاری علم،‌اندیشه و دست‌های پرمحبتت، برای اولین بار نغمه‌ پرندگان را شنیده است؟

    این لذتی است که بسیاری از شنوایی شناسان با آن آشنا هستند. البته تجویز سمعک مناسب به ناشنوایان و کم‌شنوایان و ارائه آموزش‌های لازم برای چگونگی استفاده از آن، تنها یکی از زمینه‌های فعالیت متخصص شنوایی‌شناسی است. چرا که رشته شنوایی‌شناسی دارای ابعاد بسیاری است و در نتیجه زمینه‌های فعالیت آن نیز متعدد می‌باشد.

    رشته‌ شنوایی‌شناسی‌ دارای‌ چهار حیطه‌ اصلی‌ است‌ که‌ عبارتند از:

        ارزیابی‌ و تشخیص‌ اختلالات‌ شنوایی‌ و تعادل‌
        پیشگیری‌ و حفاظت‌ شنوایی‌، که‌ به‌ بررسی‌ آلودگی‌های‌ صوتی‌ کارخانجات‌ و مراکز پر سروصدا می‌پردازد و تلاش‌ می‌شود تا خسارت‌های‌ ناشی‌ از آلودگی‌ صوتی‌ به‌ حداقل‌ برسد.
        توانبخشی‌ شنوایی‌، که‌ شامل‌ ساخت‌ و تجویز انواع‌ قالب‌ گوش‌ و تجویز و ارزیابی‌ وسایل‌ کمک‌ شنوایی‌ مانند سمعک‌ می‌شود. (بر خلاف‌ تصور عامه‌ مردم‌، سمعک،‌ یک‌ بلندگو نیست‌ که‌ بتوان‌ آن‌ را از داروخانه‌ یا مرکز دیگری‌ خریداری‌ کرد و استفاده‌ نمود بلکه‌ یک‌ شنوایی‌شناس‌ باید با استفاده‌ از اطلاعات‌ علمی‌ خود و با توجه‌ به‌ مقدار شنوایی‌ فرد کم‌ شنوا، سمعک‌ را برای‌ گوش‌ او تنظیم‌ کند.)
        آموزش‌ به افراد کم‌ شنوا و ناشنوا، که‌ در این‌ حیطه‌ شنوایی‌شناس‌ به‌ فرد کم‌ شنوا طرز استفاده‌ از سمعک‌ را آموزش‌ داده‌ و او را با اصوات‌ مختلف‌ آشنا می‌سازد و به‌ ناشنوا لب‌ خوانی‌ و گفتارخوانی‌ را آموزش‌ می‌دهد.

     توانایی‌های‌ لازم

    دقت‌، لازمه‌ رشته‌ شنوایی‌شناسی‌ است‌. چرا که‌ اگر یک‌ شنوایی‌شناس‌، آزمایش‌های‌ مورد نیاز را به دقت‌ انجام‌ ندهد، حتی‌ می‌تواند باعث‌ یک‌ عمل‌ جراحی‌ بی‌دلیل‌ شود. همچنین‌ دانشجوی‌ شنوایی‌شناسی‌ باید به‌ علم‌ فیزیک‌ علاقه‌مند باشد و به‌ علوم‌ تشریح‌ و فیزیولوژی‌ به‌ ویژه‌ در زمینه‌ شنوایی‌ احاطه‌ داشته‌ باشد .
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران      
    2 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران      
    3 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی      
    رديف نام درس
    1 آناتومي و فيزولوژي دستگاه شنوايي و تعادل (نظري)
    2 آناتومي و فيزيولوژي سر و گردن و گوش و حلق و بيني
    3 آناتومي و فيزيولوژي عمومي (نظري)
    4 آواشناسي
    5 اختلالات ارتباطي افراد کم‌شنوا (توانبخشي 1) (نظري)
    6 ارزيابي پايه شنوايي (نظري)
    7 ارزيابي تکميکي شنوايي (نظري)
    8 اصطلاحات پزشکي (نظري)
    9 اصول توانبخشي (نظري)
    10 الکترونيک تجهيزات شنوايي (نظري)
    11 ايميتانس اديتومتري (نظري)
    12 اکوستيک
    13 بافت‌شناسي و آسيب‌شناسي
    14 بهداشت عمومي
    15 بيماريهاي اطفال
    16 بيماريهاي گوش و روش‌هاي درمان آن (نظري)
    17 بيماريهاي مغز و اعصاب (نظري)
    18 بيوشيمي
    19 پايان‌نامه
    20 تجويز و ارزيابي سمعک و ساير وسايل کمک شنوايي
    21 تربيت شنوايي (توانبخشي 4) (نظري)
    22 تشريح و فيزيولوژي مغز و اعصاب (نظري)
    23 راديولوژي سر و گردن (نظري)
    24 روانشناسي عمومي
    25 روانشناسي مبتلايان به کم‌شنوايي (نظري)
    26 روش تحقيق و نگارش
    27 روش‌هاي توانبخشي شنوايي (توانبخشي 2) (نظري)
    28 زبان آموزي (توانبخشي 5) (نظري)
    29 زبان انگليسي اختصاصي (نظري)
    30 ژنتيک پزشکي
    31 سايکو آکوستيک (نظري)
    32 شنوايي شناسي و تشخيص 1 (نظري)
    33 شنوايي شناسي و تشخيص 2 (نظري)
    34 شنوايي‌شناسي اطفال (نظري)
    35 فارماکولوژي
    36 فيزيوپاتولوژي اختلالات شنوايي و تعادلي (نظري)
    37 فيزيک عمومي
    38 مباني آزمونهاي الکتروفيزيولوژيک (نظري)
    39 مباني تجهيزات و اصول کاليبراسيون (نظري)
    40 مباني علم گفتار (نظري)
    41 مديريت در شنوايي‌شناسي (نظري)
    42 ميکروبيولوژي (نظري)
    43 نويز و حفاظت شنوايي (نظري)
    44 کارآموزي در عرصه 1
    45 کارآموزي در عرصه 2
    46 کارآموزي در عرصه 3
    47 کارآموزي در عرصه 4
    48 کارآموزي در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بيني)
    49 کارآموزي در عرصه 6
    50 کارآموزي در عرصه 7
    51 کمک‌هاي اوليه (نظري، عملي)

    فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در زمينه‌هاي زير مشغول بكار شوند: - فعاليت در مراكز شنوائي شناسي خصوصي، دولتي، و مراكز دانشگاهي، بيمارستانها، درمانگاهها و مجتمع‌هاي توانبخشي. - كارخانه‌ها و مراكز صنعتي جهت ارزيابي صوت، اثرات و پيشگيري. - مدارس (عادي و استثنائي). - خانه‌هاي بهداشت. - تأسيس و دريافت مجوز كلينيكهاي خصوصي و مؤسسات شنوائي شناسي با همكاري مسؤلين فني. - فعاليت در زمينه‌هاي آموزشي در دانشگاهها و مراكز تربيت معلم. - فعاليت در زمينه‌هاي تحقيقاتي در مؤسسات مربوطه. - مراكز مشاوره وابسته به سازمان بهزيستي و نظاير آن. فارغ‌التحصيلان اين رشته قادرند به امور زير بپردازند: - انجام آزمايش‌هاي تكميلي و تشخيص محل ضايعه در سيستم شنوائي. - تعيين و تجويز و ارزيابي مشخصات الكترو آكوستيكي و نوع سمعك و قالب مورد نياز هر فرد داراي مشكل شنوائي. - تشخيص كم شنوائي بر اساس آزمايش‌هاي انجام شده و تهيه گزارش اديولوژيك و ارجاع به متخصص. - تدريس براي افرادي كه به نوعي نياز به اطلاعات اين رشته دارند (پزشكي، پيراپزشكي و. . .) - همكاري با ساير متخصصين در زمينه‌هاي شنوائي و تكلم براي حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافيان. - تحقيق و بررسي در زمينه‌هاي شنوائي. - مشخص كردن عيب دستگاههاي شنوائي و در صورت امكان، كمك به رفع آن (اريومتري، اميدانس، سمعك و...) - مشاوره با معلولين شنوائي و والدين آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافيان و ارائه توصيه‌هاي لازم. - ارائه طرح و برنامه ريزي‌هاي لازم در زمينه‌هاي مربوط به شنوائي و تكلم. مي‌بينيد كه ادامه فعاليت شنوائي‌شناسان، بسيار وسيع است كه بطور اجمالي به مواردي از آنها اشاره شد. كارشناسان مذكور براساس زمينه و علاقه خود، مي‌توانند در مراكز مختلف فعاليت نمايند.
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

    یک‌ پزشک‌ با معاینه‌ سطحی‌ گوش‌ بیمار، تنها می‌تواند، سطح‌ پرده‌ گوش‌ را بررسی‌ کند اما ورای‌ پرده‌ را نمی‌تواند ببیند؛ یعنی‌ برای‌ اطلاع‌ از وضعیت‌ گوش‌ میانی‌، گوش‌ داخلی‌، عصب‌ و مراکز شنوایی‌ مرکزی‌ باید از ابزارهای‌ شنوایی‌شناسی‌ و متخصصان‌ این‌ رشته‌ کمک‌ بگیرد. فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند جذب‌ بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌ شده‌ یا به‌ طور شخصی‌ همراه‌ با پزشک‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌ کلینیک‌ شنوایی‌شناسی‌ دایر کنند. اجرای‌ برنامه‌ حفاظت‌ شنوایی‌ در یک‌ کارخانه‌ که‌ سروصدای‌ آن‌ بیش‌ از حد مجاز است‌، نیاز به‌ همکاری‌ متخصصان‌ شنوایی‌شناس‌، پزشکان‌، کارشناسان‌ بهداشت‌ صنعتی‌ و مهندسین‌ اکوستیک‌ دارد. در کل‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ بازار کار فارغ‌التحصیل‌ شنوایی‌شناسی‌ بخصوص‌ در شهرهای‌ کوچک‌ خوب‌ است‌.

ارسال دیدگاه (1 مورد)

من خودم دانشجوی شنوایی شناسی هستم.
این رشته سال‌هاست که توی ایران دکترا داره.
گرایش‌های اون توی مقطع ارشد، شنوایی شناسی و مهندسی پزشکی و یه سری رشته شناور برای ارشد وزارت بهداشت هستند (نه زبان شناسی)
خود این رشته حداقل سی ساله که هستش
::مهروماه::
سلام
ممنون بابت نظرتون.
.
1400/10/22 - 13:05
  • 0
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های جامع انسانی
    کتاب های جامع ریاضی

    دسته بندی مطالب

    کتاب های امتحانِت
    کتاب های پرسش های چها گزینه ای

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir