رشته تکنولوژی پرتوشناسی
بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد بهتربیت سریع کاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نیز همت گماشت.
-1تعریف و هدف
دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره هایبالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتو شناسی تشخیصی را نیزدر حد کاردان بعهده دارد.
فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود درمراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین اینرشته کلیه خدمات مورد لزوم را انجام دهند.
2-طول دوره و شکل نظام:
متوسط طول دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی دو سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامهآموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورایعالی برنامه ریزی است . دروس بصورتعلمی و نظری و عملی – نظری و کارآموزی عرضه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی – اموزش مورد نظر انجام می یابد.
5-2-ضرورت و اهمیت
بکار گرفتن اشعه یونیزان درعلم پزشکی نیاز به افرادی دارد که کاملا به روش کارگیری آن اشعه آشنایی و آگاهیداشته باشند لذا به دلایل زیر بر پایی این دوره ضرورت پیدامیکند :
5-1-باتوجه بهوسعت علم پزشکی و نیاز روز افزون به علم پرتو شناسی جهت کمک به تشخیص و تحقیق ودرمان بیماریها:
2-5-کمبود افراد تحصیل کرد و آشنا به این فن و تکنیک در سطح مملکت .
5-3-لزوم گسترش مراکز درمانی و بهداشتی بخصوص تاسیس و راه اندازیدرمانگاههای بهداشتی درمانی در تمام مناطق ایران که فارغ التحصیلان این دوره در اینمراکز بتوانند به خدمات درمانی اشتغال ورزند.
| ردیف | دانشگاه |
| 1 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل |
| 2 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه |
| 3 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان |
| 4 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز |
| 5 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران |
| 6 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس |
| 7 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند |
| 8 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز |
| 9 | |
| 10 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان |
| 11 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان |
| 12 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان |
| 13 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد |
| 14 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی |
| 15 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز |
| 16 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت |
| 17 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد |
| 20 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری |
| 21 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان |
| 22 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان |
| 23 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج |
| 24 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان |
| 25 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه |
| 26 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد |
| ردیف | نام درس |
| 1 | فارسی |
| 2 | اخلاق و تربیت اسلامی |
| 3 | ارزیابی تکنیکی فیلم های پرتونگاری |
| 4 | اصول تاریکخانه |
| 5 | اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاههای پرتوشناسی |
| 6 | بهداشت عمومی |
| 7 | 7 تربیت بدنی 1 |
| 8 | تشریح (آناتومی ) |
| 9 | رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتو های یونساز |
| 10 | روشهای پرتو نگاری 2 |
| 11 | روشهای پرتو نگاری 3 |
| 12 | روشهای پرتو نگاری1 |
| 13 | زبان تخصصی 1 |
| 14 | زبان خارجی |
| 15 | فیزیک پرتو شناسی تشخیصی |
| 16 | فیزیک پرتوها |
| 17 | فیزیولوژی انسانی |
| 18 | فیزیک عمومی |
| 19 | کار آموزی بیمارستانی 2/td> |
| 20 | کارآموزی بیمارستانی 1 |
| 21 | ماده حاجب در رادیوگرافی |
| 22 | معارف اسلامی 1 |
صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان ای دوره کارشناسی تکنولوژی پرتو شناسی تشخیصی قادر خواهند بود:
کلیه روشهای مختلف رادیوگرافی ها را با ستثنا ، فلوروسکوپی و تزریق ماده حاجب را تحت نظر متخصص مربوطه انجام دهند.
ماده حاجب را با نظارت و سرپرستی پزشکی متخصص پرتو شناسی به بیمار تزریق نمایند.
پس از طی دوره تعهد خدمت و کسب تجربه کافی در صورت تمایل و قبولی در آزمون و امتحان اختصاصی وارد دوره کارشناسی شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند.