رشته زمین شناسی

1,708
    رشته زمین شناسی

    زمین‌شناسی

    زمین‌شناسی یا ژئولوژی‌ (به فرانسوی: géologie، ژئولوژی)(به انگلیسی: Geology، جیالوجی) دانشی است که عمدتاً ماهیت سیّارهٔ زمین و تاریخ آن و ساختمان و اجزای درون آن و انواع سنگ‌ها و سنگواره‌ها را بررسی می‌کند. این علم دربارهٔ موادّ سازندهٔ زمین، نیروهای مؤثر بر مواد مزبور، برآیندهای آن نیروها، پراکندگی سنگ‌های پوستهٔ سیاره، سرگذشت آن و همچنین گیاهان و جانورانی که در دوره‌های گوناگون زمین‌شناسی وجود داشته‌اند گفتگو می‌کند.

    زمین شناسان، افرادی هستند که چگونگی تشکیل زمین، ویژگی‌ها، رویدادهایی که از زمان پیدایش زمین بر آن گذشته‌است ساختار، ترکیب سنگ‌ها و کانی‌ها و تاریخچه را، مطالعه می‌کند.

    وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
    امکان ادامه تحصیل تا سطوح عالی در گرایش های مختلف این رشته در کشور وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل در این گرایش ها وجود دارد: آب شناسی، پترولوژی، تکتونیک، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی نفت، سنگ شناسی رسوبی و رسوب شناسی، فسیل شناسی و چینه شناسی و ژئوفیزیک (مشترک، رشته فیزیک). در هر یک از گرایش های یاد شده، زیر شاخه های تخصصی تری وجود دارد که در مقطع دکترای تخصصی و بخصوص در ضمن انجام پایان نامه دکتری به آن پرداخته می شود.

    امکان ادامه تحصیل در پاره ای از گرایش ها در داخل کشور مهیا نیست اما در خارج از کشور ارائه می شود.

    3دانشگاه اصفهان6دانشگاه بیرجند8دانشگاه خوارزمی تهران10دانشگاه زنجان12دانشگاه صنعتی شاهرود14دانشگاه شهید بهشتی16دانشگاه شیراز18دانشگاه کردستان20دانشگاه لرستان22دانشگاه ولایت - ایرانشهر24دانشگاه یزد

    ردیف دانشگاه
    1 دانشگاه ارومیه
    4 دانشگاه بوعلی سینا
    7 دانشگاه تهران
    9 دانشگاه دامغان
    11 دانشگاه سیستان و بلوچستان
    13 دانشگاه شهید باهنر
    15 دانشگاه شهید چمران
    17 دانشگاه فردوسی
    19 دانشگاه گلستان
    21 دانشگاه محقق اردبیلی
    23 دانشگاه هرمزگان
    25 مجتمع آموزش عالی گناباد

    2فیزیک‌4مبانی‌ کامپیوتر.6زمین‌ شناسی‌ تاریخی‌8بلور شناسی‌ نوری‌10رسوب‌ شناسی‌12سنگ‌ شناسی‌ آذرین‌14دیرینه‌ شناسی‌ (ماکرو فسیل‌)16زمین‌ شناسی‌ ساختمانی‌18فنوژئولوژی‌20ژئوفیزیک‌22زمین‌ شناسی‌ ایران‌24زمین‌ شناسی‌ نفت‌26زمین شناسی‌ مهندسی‌28زمین‌ شناسی‌ صحرایی‌

    ردیف نام درس
    1 ریاضی‌
    3 شیمی‌
    5 زمین‌ شناسی‌ فیزیکی‌
    7 بلور شناسی‌ هندسی‌
    9 کانی‌ شناسی
    11 سنگ‌ شناسی‌ رسوبی‌
    13 سنگ‌ شناسی‌ دگرگونی
    15 چینه‌ شناسی‌
    17 ساخت زمین‌
    19 ژئوشیمی‌
    21 نقشه‌برداری‌
    23 زمین‌شناسی‌ اقتصادی‌
    25 آب‌های‌ زیرزمینی‌
    27 پترولوژی‌
    29 متون‌ علمی‌ زمین‌ شناسی‌

    آینده شغلی
    زمین شناس می تواند در وزارت خانه های صنعت،معدن و تجارت، نفت‌، نیرو، راه‌، جهاد کشاورزی‌، علوم‌، تحقیقات و فناوری ، آموزش‌ و پرورش‌ و همچنین‌ شرکت‌ها و مؤسساتی‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمین‌ شناسی‌ و زلزله کشور، موسسه ژئوفیزیک، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راهسازی‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌های‌ مرتبط‌ با تهیه‌ نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و معدنی‌، آزمایشگاه‌های‌ سنگ‌ شناسی‌ و زمین‌ شناسی‌ استخدام شود.

    در صورت داشتن توان و علاقه لازم، زمین شناس می تواند کارآفرینی کرده و شرکتی شخصی در این حوزه راه اندازی کند. بسیاری از فعالیت‌های اصلی شرکت‌های بزرگی از جمله شرکت نفت و گاز ایران، به تهیه و استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی، تحلیل این نقشه و شناسایی نکات قابل تامل در آن‌ها بستگی دارد. زمین شناس می تواند به عنوان پیمانکار با وزارتخانه ها و سازمان های مختلف همکاری کند.

    درآمد زمین شناسی
    زمین شناسانی که در سازمان های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. حقوق و درآمد زمین شناسانی که در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند، با توجه به میزان مهارت و تخصص و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما متفاوت است.

    در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد زمین شناسان در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

    برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس ژئوفیزیک، کارشناس کنترل کیفی، بازرس فنی، مدیر پروژه و ... می باشند که یک زمین شناس می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

    برای زمین شناس در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال زمین شناسانی که در سمت کارشناس ژئوفیزیک در رده کارشناس کار می کنند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۸۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان را داشته اند.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir