نام دانشگاه |
مقطع تحصیلی |
|||
---|---|---|---|---|
کارشناسی | کارشناسی ارشد | دکترا | ||
۱ | صنعتی شریف | |||
۲ | صنعتی امیرکبیر | |||
۳ | آزاد علوم و تحقیقات تهران | |||
۴ | خواجه نصیر الدین طوسی | |||
۵ | صنعتی مالک اشتر | |||
۶ | پژوهشگاه فضایی ایران | |||
۷ | تربیت مدرس | |||
۸ | تهران | |||
۹ | فردوسی مشهد | |||
۱۰ | جامع امام حسین (ع) | |||
۱۱ | علوم و فنون هوایی شهید ستاری | |||
۱۲ | علم و صنعت ایران | |||
۱۳ | شهید بهشتی | |||
۱۴ | صنعتی شیراز | |||
۱۵ | سمنان | |||
۱۶ | صنعتی سهند | |||
۱۷ | تبریز | |||
۱۸ | شاهرود | |||
۱۹ | غیر انتفاعی احرار-رشت | |||
۲۰ | صنعتی ارومیه | |||
۲۱ | آزاد واحد نجف اباد | |||
۲۲ | آزاد واحد گرمسار | |||
۲۳ | آزاد واحد بناب | |||
۲۴ | آزاد واحد رامسر | |||
۲۵ | پیام نور-مرکز البرز | |||
۲۶ | پیام نور-مرکز اصفهان | |||
۲۷ | پیام نور-مرکز مشهد | |||
۲۸ | پیام نور-مرکز شیراز |
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آزمايشگاه ايروديناميک |
2 | آزمايشگاه ترموديناميک و انتقال حرارت |
3 | آزمايشگاه ديناميک پرواز |
4 | آزمايشگاه ديناميک گازها |
5 | آزمايشگاه فيزيک الکتريسيته و مغناطيس |
6 | آزمايشگاه مباني مهندسي برق و الکترونيک |
7 | آزمايشگاه مقاومت مصالح |
8 | آزمايشگاه مکانيک سيالات |
9 | آمار و احتمالات |
10 | آيروالاستيسيته |
11 | آيروديناميک 1 |
12 | آيروديناميک 2 |
13 | آيروديناميک 3 |
14 | آيروديناميک تجربي |
15 | ارتعاشات |
16 | استاتيک |
17 | اصول جلوبرندهها |
18 | اصول راکتها |
19 | انتقال حرارت |
20 | انقلاب اسلامي و ريشههاي آن از قرن سيزدهم |
21 | ايروديناميک هليکوپتر |
22 | برنامه نويسي کامپيوتر |
23 | پروژه تخصصي |
24 | پلاستيسيته و آزمايشگاه |
25 | تئوري آيروديناميک ملخ |
26 | تئوري تنش حرارتي |
27 | تاريخ اسلام |
28 | تحليل سازهها |
29 | تربيت بدني 2 |
30 | ترموديناميک 1 |
31 | ترموديناميک 2 |
32 | تعادل و کنترل هواپيما |
33 | توربوماشينها |
34 | جريان لزج |
35 | ديناميک 1 |
36 | ديناميک 2 |
37 | ديناميک پرواز |
38 | ديناميک گازها |
39 | ديناميک هليکوپتر |
40 | رياضي عمومي 1 |
41 | رياضي عمومي 2 |
42 | رياضيات مهندسي |
43 | زبان تخصصي مهندسي صنايع هوايي |
44 | زبان خارجي 1 (نظري و عملي) |
45 | زبان خارجي 2 (نظري و عملي) |
46 | زيستشناسي |
47 | سوخت و احتراق |
48 | شيمي عمومي |
49 | طراحي سازههاي صنايع هوايي |
50 | طراحي هواپيما 1 |
51 | طراحي هواپيما 2 |
52 | علم مواد |
53 | فارسي 1 |
54 | فارسي 2 |
55 | فيزيک الکتريسيته و مغناطيس |
56 | فيزيک حرارت |
57 | فيزيک مکانيک |
58 | مباني مهندسي برق و الکترونيک |
59 | متون اسلامي (آيات و احاديث) |
60 | محاسبات عددي |
61 | معادلات ديفرانسيل |
62 | معارف اسلامي 2 |
63 | مقاومت مصالح 1 |
64 | مقاومت مصالح 2 |
65 | مقاومت مصالح 3 |
66 | مقدمهاي بر مکانيک سيالات عددي |
67 | موتورهاي احتراق داخلي |
68 | مکانيک سيالات |
69 | مکانيک مدارهاي فضايي |
70 | نقشهکشي صنعتي 1 |
71 | نقشهکشي صنعتي 2 |
72 | کارآموزي |
73 | کارگاه 1 |
74 | کارگاه 2 |
75 | کارگاه 3 |
76 | کنترل اتوماتيک |
لیست ارائه شده دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا می باشد.که به تفکیک به این صورت می باشد:
دروس پایه: ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، فیزیک ۱، فیزیک ۲، الگوریتمها و برنامه سازی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل، آزمایشگاه فیزیک ۱، آزمایشگاه فیزیک ۲و محاسبات عددی
دروس اصلی: استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، ریاضیات مهندسی، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مقدمهای بر مهندسی هوافضا، مکانیک سیالات، ترمودینامیک ۱، ترمودینامیک ۲، آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت، آزمایشگاه سیالات، آزمایشگاه مقاومت مصالح، ارتعاشات مکانیکی، علم مواد، کنترل اتوماتیک، انتقال حرارت، نقشه کشی صنعتی ۱، نقشه کشی صنعتی ۲و تحلیلی سازههای هوایی
دروس تخصصی: آیرودینامیک ۱، آیرودینامیک ۲، مکانیک پرواز ۱، مکانیک پرواز ۲، طراحی هواپیما ۱، طراحی هواپیما ۲، طراحی سازههای هوافضایی، اصول جلوبرندهها، آزمایشگاه آیرودینامیک ۱، آزمایشگاه آیرودینامیک ۲ و زبان تخصصی
دروس اختیاری: مکانیک مدارهای فضایی، مقاومت مصالح ۲، تئوری تنش حرارتی، پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات، آیرودینامیک هلیکوپتر، آیروالاستیسیته، طراحی اجزا۱، طراحی اجزا ۲، آمارو احتمالات، آیرودینامیک ۳، روشهای تجربی در آیرودینامیک، تئوری آیرودینامیک ملخ، جریان لزج، مقدمهای بر مکانیک سیالات عددی، موتورهای احتراق داخلی، سوخت و احتراق، اصول راکتها، توربوماشینها، مدیریت صنعتی، طراحی، کنترل و کاربرد سیستمهای ماهواره، سیستمهای اتوماتیک در فضا، کاربرد المانهای محدود وطراحی به کمک کامپیوتر
دروس کارگاهی: کارگاه ورقکاری و جوشکاری، کارگاه ابزار دقیق و اندازه گیری در هواپیما، کارگاه موتور، بدنه و سیستمهای هواپیما
در مقطع کارشناسی ارشد:
طول دوره تحصیل
مدت زمان تحصیل پیش بینی شده برای تکمیل دوره کارشناسی ارشد 2 سال می باشد.
تعداد واحدها
برنامه این دوره مشتمل است بر:
الف: دروس اجباری شامل: ریاضیات پیشرفته و محاسبات عددی پیشرفته 1 هر یک سه واحد جمعاً 6 واحد
ب: پایان نامه کارشناسی ارشد به ارزش 6 واحد و سمینار به ارزش 2واحد
ج: رشته اصلی شامل چهار درس از درسهای تخصصی__
مهندس هوافضا می تواند در صنایعی که به طراحی و تولید هواپیماها، موشک ها، سیستم های دفاعی، ماهواره ها و یا فضاپیماها می پردازند، کار کند. کاربرد زمینههای مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمیشود در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکتهای هوایی و هواپیمایی، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد. با داشتن تجربه و دانش لازم، مهندس هوافضا می تواند در بخش تحقیق و توسعه این نوع شرکت ها مشغول به کار شود.
به بیان دیگر مهندس هوا فضا می تواند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه مؤسسات و سازمان هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می کنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری فعالیت نماید. از سوی دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و توربین های گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می گردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکت های هوایی در نیروگاه ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصت های شغلی خوبی دارد. علاوه بر ساخت هواپیما فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا می توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت کنند یا می توانند روی آئرودینامیک خودروها، سازه های خودروسازی و تولید توربین های بخار برای تولید برق کار کنند.
مهندس هوافضابرخی از شرکت های خصوصی در ایران در حوزه محدود، کار سفارشی انجام می دهند مثل طراحی اولیه و مشاوره پروژه های دانشگاهی و اختراعی، ساخت پرنده های تصویر بردار و …. مهندس هوافضا می تواند در این شرکت ها نیز مشغول به کار شود.
برخی از متخصصان مهمترین مشکل رشته مهندسی هوافضا را جدید بودن آن می دانند و این که هنوز برای آن برنامهریزیهای لازم صورت نگرفته و در نتیجه پراکندهکاری در این رشته زیاد است و در کل جذب نیروی انسانی از کانال صحیحی انجام نمیگیرد. اگر این نوع مشکلات رفع شود، مهندسی هوافضا از بازارکار بسیار مناسبی برخوردار می شود.
آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد
در مورد مشکلات و دشواریهای شغلی فارغالتحصیلان این رشته نیز دکتر رئیسی میگوید: مهمترین مشکل این رشته جدید بودن آن است و این که هنوز برای آن برنامهریزیهای لازم به صورت کلان تدوین نشده است و در نتیجه پراکندهکاری در این رشته زیاد است و در کل جذب نیروی انسانی از کانال صحیحی انجام نمیگیرد وگرنه عمدتا فارغالتحصیلان این رشته از نظر بازارکار مشکلی ندارند.
همانطور که پیش از این گفتیم هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغالتحصیلان مهندسی هوافضا میتوانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی ، موشکی و ماهواره فعالیت بکنند و همچنین در کلیه موسسات و سازمانهایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده میکنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری خدمت کنند. اما علاوه بر اشتغال در مراکز فوق یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آئرودینامیک، طراحی سازه و روشهای طراحی توربو ماشینها توانایی کار در شاخههای متعددی از مهندسی و پروژههای خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.
دکتر رئیسی در همین زمینه میگوید: کاربرد زمینههای مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمیشود. برای مثال آئرودینامیک خودروهااز برخی جهات شباهت زیادی به آئرودینامیک هواپیما دارد و امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک ، خودروهای کم مصرفتری میسازند. فرایند سیستمهای کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و بالاخره توربینهای گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی میگردند. در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکتهای هوایی در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد.
مهمترین شرکت ها و سازمان های فعال در صنعت هوافضا که مهندسان هوافضا می توانند در آنها مشغول کار شوند
سازمان صنایع هوایی (ساخت و تعمیرات اساسی انواع پرنده های نظامی و تجاری)
شرکت صنایع هواپیماسازی ایران
شرکت پنها (بزرگترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای کشور)