رشته های مهندسی تنوع بالایی دارند و کسانی که بتواننند از غول کنکور عبور کنند و رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایند باید نیم نگاهی هم به آینده شغلی آن داشته باشند. درباره رشته مهندسی الکترونیک هواپیمایی در ادامه بیشتر بخوانید.
هواپیما یکی از بزرگترین آرزوهای بشر یعنی پرواز را برآورده کرد. مسافت های طولانی را کمتر کرد و تخصص های فراوانی را در دنیا ایجاد کرد. بسیاری از جوانان علاقه دارند در زمینه هوا و فضا کار کنند و یا رشته هایی که با هواپیما و قطعات آن سر و کار دارد را به عنوان شغل اینده انتخاب کنند.
رشته مهندسی مخابرات هواپیمایی
امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان مخابرات هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد.
دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) برنامه ریزی شده است.
طول دوره و شکل نظام:
طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد.
ردیف | دانشگاه |
1 | دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی |
ردیف | دروس اصلی |
1 | مدارهای الکتریکی |
2 | الکترونیک |
3 | مدارهای منطقی |
4 | عوامل انسانی |
5 | سیستم عامل |
6 | اصول مخابرات |
7 | مقررات مخابرات |
8 | حقوق هواپیمایی |
9 | زبان تخصصی مخابرات هواپیمایی |
10 | مخابرات ماهواره CNS/ATM |
11 | هواشناسی و کدها |
12 | روبکس |
13 | داکیومنتهای ایکائو |
14 | برنامهنویسیC |
15 | سرویس اطلاعات پرواز |
16 | سیستمهای سوئیچینگ پیام |
17 | سیستمهای کمک ناوبری |
موقعیت شغلی در ایران
سازمان هواپیمایی کشوری به تخصص فارغالتحصیلان این رشته، نیاز بسیاری دارد.مثلاً برای سیستمهای زمینی که در فرودگاهها نصب میشود یا نقاط کور داخل کشور مثل کویر که هواپیما از آنجا عبور میکند و باید بتواند موقعیت خود را در این مناطق نیز به فرودگاه گزارش کند، نیاز به متخصصان الکترونیک هواپیما است؛ افرادی که به تعمیر، نگهداری و سرویس سیستمهای الکترونیکی موجود میپردازند
آینده شغلی و بازار کار
صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:
مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ماکروویو، ماهواره خطی، سیستم نیمه اتوماتیک (PBTT)، SSB،CW و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ایکائو (ICAO)
ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
تهیه و توزیع بولتنهای گزارشات جوی پرواز(ROBEX)
توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در فرودگاههای درجه 3 و 4