مهندسی مکانیک نیروگاه

2,593
    مهندسی مکانیک نیروگاه

    با پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی ده‌ها رشته مهندسی بوجود آمدند که جنبه علمی و اجرایی دارد. به طور مثال امروزه مهندسی مکانیک علاوه بر سه گرایش طراحی جامدات، حرارت و سیالات، و ساخت و تولید، دارای رشته‌های علمی و اجرایی زیادی مثل مهندسی دریا گرایش کشتی‌سازی، مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک، مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشین‌های کشاورزی، مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی هوا و فضا و مهندسی مکانیک نیروگاه است.

    آشنایی با رشته مهندسی مکانیک نیروگاه

    علم مکانیک در صنایع مختلف آنقدر گسترده شده است که اگر بخواهیم در مقطع لیسانس، متخصصان و کاربران قدرتمندی داشته باشیم، نمی‌توانیم مهندسی مکانیک را به یک یا دو رشته محدود کنیم.

    مهندسی مکانیک نیروگاه، ترکیبی از چند رشته مهندسی شامل مهندسی مکانیک در دو گرایش حرارت و سیالات و طراحی جامدات و مهندسی برق کنترل است چون در نیروگاه‌ها به حضور مهندسین بهره‌برداری که از موضوع‌های مختلف نیروگاه اطلاع داشته باشند، نیاز است. البته این اطلاعات لازم نیست خیلی عمیق باشد. متخصص این رشته اقیانوسی با عمق کم است. اما متخصص رشته مهندسی مکانیک یا برق دریاچه‌ای با عمق زیاد می‌باشد.

    دانشجویان مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات، ترمودینامیک را در دو ترم تحت عنوان ترمودینامیک 1 و 2 میخوانند. اما دانشجویان مکانیک نیروگاه، علاوه بر این دروس، ترمودینامیک نیروگاه و کندانسور را هم میخوانند. دانشجویان این رشته در زمینه کنترل، اطلاعات بیشتری نسبت به دانشجویان مکانیک حرارت و سیالات کسب می‌کنند. گفتنی است که در این رشته بر روی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که ترکیبی از نیروگاه‌های گازی و بخاری است،‌ تأکید می‌شود.

    ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو در رشته مهندسی فناوری بهره برداری نیروگاه دانشگاه علمی کاربردی

    عناوین رشته های تحصیلی مرتبط:
    – دارا بودن مدرک کاردانی برق
    – مکانیک در کلیه گرایش ها

     

     
     

     

    توانایی‎های لازم برای رشته مهندسی مکانیک نیروگاه

    مهندسی مکانیک نیروگاه جزو رشته های اجرایی است و فارغ‌التحصیل آن تحت عنوان مجری و بهره‌بردار در نیروگاه فعالیت و مشکلاتی که وجود دارد را حل می‌کند. یعنی مهندس مکانیک نیروگاه طراح نیروگاه نیست و دانشجویان این رشته نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی، طراحی یک نیروگاه یا بخشی از آن را انجام دهند. آنها باید در نیروگاه، فعالیت‌های کاربردی انجام دهند؛ کاری که نیاز به اطلاعاتی وسیع اما نه چندان عمیق دارد.

    دانشجوی این رشته باید به علوم مکانیک و الکترونیک علاقه‌مند باشد؛ چون درس‌های این رشته، مجموعه‌ای از دروس علم مکانیک و علم الکترونیک و کنترل صنعتی است. دانشجوی این رشته باید روابط عمومی خوب و توان کار گروهی و مدیریت یک مجموعه را داشته باشد؛ چون فارغ‌التحصیل این رشته نمی‌تواند در گوشه خانه کار کند و مثل بیشتر رشته‌های مهندسی باید مسئولیت بخش یا بخش‌هایی از یک مجموعه را بر عهده بگیرد؛ کاری که نیاز به خلاقیت، روابط عمومی خوب، تفکر سیستماتیک و توان تجزیه و تحلیل مسائل دارد.

    دانشگاه هایی که در رشته مهندسی مکانیک نیروگاه پذیرش دانشجو دارند

    ردیف دانشگاه
    1 دانشگاه علمی کاربردی

    ردیف دروس پایه رشته مهندسی مکانیک نیروگاه
    1 آمار و احتمالات مهندسی
    2 ریاضی مهندسی
    3 ریاضیات عمومی
    4 ریاضیات کاربردی
    5 فیزیک الکتریسیته مغناطیس
    6 فیزیک حرارت
    7 مبانی برنامه‌سازی کامپیوتر
    8 محاسبات عددی
    9 معادلات دیفرانسیل
    ردیف دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی مکانیک نیروگاه
    1 ارتعاش محور
    2 استاتیک
    3 انتقال حرارت
    4 الکترونیک کاربردی
    5 اندازه‌گیری غیرالکتریکی
    6 ترمودینامیک
    7 کارگاه برق
    8 کارگاه مکانیک
    9 کنترل سیستم‌های خطی
    10 مدارهای منطقی
    11 مقاومت مصالح
    12 مکانیک سیالات
    13 نقشه‌کشی صنعتی

    امروزه با گسترش شبکه برق کشور،‌ وزارت نیرو باید سالی یک نیروگاه افتتاح کند تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد که این نیروگاه‌ها به افرادی که متخصص مکانیک نیروگاه باشند و به عنوان کاربر و مجری فعالیت کنند نیاز دارد. بازار کار مهندسین مکانیک نیروگاه‌ خیلی وسیع است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با توجه به نوع علاقه‌شان، در زمینه‌های مختلف شامل بخش نرم‌افزاری، بخش حرارت و سیالات، بهره‌برداری نیرو یا جامدات فعالیت کنند.

    دانشجویان این رشته، تخصص مورد نیاز برای کار در بخش‌های مختلف یک نیروگاه را کسب می کنند و به همین دلیل وزارت نیرو بیشتر مایل است که فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب کند و ترجیح می‌دهد که از آن ها به جای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک یا سایر رشته‌های مرتبط که قبل از شروع به کار، مجبور به گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت یا بلندمدت در نیروگاه هستند. استفاده نماید.

    درآمد و حقوق

    طبق آخرین آمار حقوق مهندس مکانیک که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکت های کوچک به طور متوسط بین 800000 تومان تا 4000000 تومان می باشد. البته خوب است بدانید که حقوق مهندس مکانیک در شرکت ها و شهرهای مختلف متفاوت است.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir