آشنایی با رشته شیمی
شیمی ، علم اتمها ، پیوندها و مولکولهاست. دانشی که میتواند خواص ماده ، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها را از هسته اتم گرفته تا کهکشانها بررسی کند و رشته شیمی ، رشتهای است که به پرورش متخصصانی میپردازد که با مطالعه و تحقیق و آزمایش به ابداع و نوآوری پرداخته و یا فرآوردههای شیمیایی را کنترل میکنند.
رشته شیمی دارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی بهعنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی ، بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و رشتههای متعدد مهندسی است. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها واکنش شیمیایی انجام میگیرد، یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید میگردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است. با توجه به تعریف فوق ، صنایع شیمی طیف گستردهای از صنایع را در بر میگیرد که از آن جمله میتوان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی ، الیاف مصنوعی ، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره کرد. بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب ، ساختار و ویژگیهای ماده و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی ، مطالب و فعالیتهایی است که در رشته شیمی در سطح کارشناسی ارائه میگردد. در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجویان در گرایشهای تخصصی این رشته که عبارتند از : شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی معدنی ، شیمی فیزیک و شیمی کاربردی به صورت عمیقتری با بخشی از علم شیمی آشنا میگردند تا در آینده بتوانند مرزهای دانش شیمی را گسترش دهند.
تواناییهای فارغالتحصیلان
فارغالتحصیلان این دوره میتوانند مسوولیت زمینههای مختلف از جمله موارد زیر را عهدهدار باشند:
طرح ، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض ، در دانشگاهها ، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه.
مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی ، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانهها و صنایع.
ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها ، دبیرستانها و موسسات آموزشی.
ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهرهوری از آنها و جلوگیری از صادرات بیرویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطهای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.
ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی ، پلاستیک ، لاستیک ، رنگ و رزین ، الیاف ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شویندهها.
آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تامین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی.
کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گستردهای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوعتر ، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.
استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.
هدف دوره کارشناسی
هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینههای آموزش در دبیرستان ، تربیت کمک پژوهشگر ، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دورههای کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی ، پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ، کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی و بینیازی از کارشناسان خارجی بتوانند از عهده برآیند.
امکان ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد دکتری در داخل و خارج از کشور وجود دارد.
مراکز جذب
برخی از مراکز جذب کارشناسهای شیمی به شرح زیر است: وزارتخانههای آموزش و پرورش ، صنایع سنگین ، صنایع و معادن ، فرهنگ و آموزش عالی ، کشاورزی ، نفت و نیز آموزشگاههای شیمی ، صنایع شیمیایی و نظایر آنها.
گرایشهای مقطع لیسانس
رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش «محض و کاربردی» میباشد. محض و کاربردی عنوان گرایشهای بعضی از رشتههای دانشگاهی مثل شیمی و ریاضی است. اما این دو گرایش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در گرایش محض مبنای کار علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلی علم شیمی که عبارتند از : شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک ، دروسی را مطالعه میکند. اما در شیمی کاربردی ، دروس پایه شیمی کمتر مطالعه میشود و دانشجو یکسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را میگذراند. فارغالتحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد، چرا که او راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه میدهد و سپس یک فارغالتحصیل شیمی کاربردی و یا مهندس شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه میدهد. تفاوت این دو گرایش در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است، چون شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به علم شیمی دارد و میخواهد از آموختههای شیمی در صنعت استفاده کند و به همین دلیل فارغالتصیلان این گرایش با مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است، آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار کار میشوند. اما هدف شیمی محض پرورش دانشجویانی است که کارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوقلیسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناختههای علمی شیمی بپردازند. از همینرو درسهای نظری گرایش شیمی محض بیشتر از دروس کاربردی آن است. هرچند که شیمی محض بیشتر به تئوریهای عمیقتر شیمی میپردازد و شیمی کاربردی با ارائه یکسری واحدهای کاربردی ، ارتباط نزدیکتری با صنعت دارد، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یکدیگر ندارند و اگر کسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، میتواند در دروس اختیاری ، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب کند. البته واقعیت این است که فارغالتحصیلان شیمی کاربردی راحتتر جذب بازار کار میشوند که آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغالتحصیلان آن!
ردیف | دانشگاه |
1 | دانشگاه ارومیه |
2 | دانشگاه اصفهان |
3 | دانشگاه بوعلی سینا |
4 | دانشگاه تبریز |
5 | دانشگاه تهران |
6 | دانشگاه خوارزمی |
7 | دانشگاه دامغان |
8 | دانشگاه رازی کرمانشاه |
9 | دانشگاه زابل |
10 | دانشگاه زنجان |
11 | دانشگاه سمنان |
12 | دانشگاه سیستان و بلوچستان |
13 | دانشگاه شهید باهنر کرمان |
14 | دانشگاه شهید چمران اهواز |
15 | دانشگاه کردستان |
16 | دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی |
17 | دانشگاه قم |
18 | دانشگاه کاشان |
19 | دانشگاه گیلان |
20 | دانشگاه گلستان |
21 | دانشگاه مازندران |
22 | دانشگاه محقق اردبیلی |
23 | دانشگاه مراغه |
24 | دانشگاه ملایر |
25 | دانشگاه یاسوج |
26 | دانشگاه اراک |
27 | دانشگاه کوثر بجنورد |
28 | دانشگاه فردوسی |
29 | دانشگاه یزد |
30 | دانشگاه بیرجند |
31 | مجتمع آموزش عالی گناباد |
32 | دانشگاه الزهرا |
33 | مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند |
دروس عمومی شیمی کاربردی
ردیف | نام درس |
1 | دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام |
2 | یک درس از دروس اخلاق اسلامی |
3 | یک درس از دروس انقلاب اسلامی |
4 | یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی |
5 | یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی |
6 | ادبیات فارسی |
7 | زبان عمومی |
8 | تربیت بدنی 1 |
9 | تربیت بدنی 2 |
دروس پایه شیمی کاربردی
ردیف | نام درس |
1 | ریاضی عمومی 1و2 |
2 | آزمایشگاه فیزیک پایه 1و2 |
3 | آزمایشگاه شیمی عمومی 1و2 |
4 | فیزیک پایه 1و2 |
5 | شیمی عمومی 1و2 |
دروس الزامی مشترک شیمی کاربردی
ردیف | نام دروس |
1 | معادلات دیفرانسیل |
2 | شیمی آلی 1 |
3 | آزمایشگاه شیمی آلی 1 |
4 | شیمی آلی 2 |
5 | آزمایشگاه شیمی آلی 2 |
6 | شیمی آلی 3 |
7 | شیمی تجزیه 1 |
8 | آزمایشگاه شیمی تجزیه 1 |
9 | شیمی تجزیه 2 |
10 | آزمایشگاه شیمی تجزیه 2 |
11 | شیمی تجزیه دستگاهی |
12 | آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی |
12 | شیمی فیزیک 1 |
13 | طیف سنجی مولکولی |
14 | آزمایشگاه شیمی فیزیک 1 |
15 | شیمی فیزیک 2 |
16 | آزمایشگاه شیمی فیزیک 2 |
17 | شیمی معدنی 1 |
18 | آزمایشگاه شیمی معدنی 1 |
19 | شیمی معدنی 2 |
20 | آزمایشگاه شیمی معدنی 2 |
21 | زبان تخصصی شیمی |
22 | کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی |
23 | مبانی شیمی کوانتومی |
24 | مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی |
25 | روش استفاده از متون علمی شیمی |
دروس الزامی اختصاصی شیمی کاربردی
ردیف | نام دروس |
1 | کارگاه یا شیشه گری |
2 | اصول محاسبات شیمی صنعتی |
3 | شیمی صنعتی 2 |
4 | اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی |
5 | کارآموزی تابستانی، گزارش نویسی و سمینار |
6 | گرافیک و نقشه خوانی |
7 | شیمی صنعتی 1 |
8 | آزمایشگاه شیمی صنعتی |
9 | خوردگی فلزات |
آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد
البته باید گفت این طور نیست که هیچ فرصت شغلی برای فارغالتحصیلان این رشته مهیا نباشد، چون تعدادی از فارغالتحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگسازی ، چرمسازی ، پتروشیمی ، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی میشوند و در بخش آزمایشگاههای کنترل کیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها کار میکنند. من فکر میکنم که شیمی جزو معدود رشتههایی است که فارغالتحصیل آن میتواند همیشه مشغول بکار باشد. چون هر کارخانهای که دایر شود، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج به فارغالتحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول بکنند. علاوه بر موارد فوق یک شیمیست میتواند در خانه خود با کمترین امکانات کارگاه کوچکی دایر کرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند. فارغالتحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی ، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهها یا کارخانههای شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بودهاند. در ضمن فارغالتحصیل شیمی میتواند در کارگاهها و کارخانههای تهیه مواد آلی ، دارویی ،رنگها ، رزینها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار بکند.
ظرفیت پذیرش کل و گرایش مختلف
طی سه سال تحصیلی ۷۶ تا ۷۸ بطور متوسط در هر سال ۴۴۶ نفر دانشجو از گره آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۲۷۷۲ نفر از گروه علوم تجربی در رشته شیمی پذیرفته شدهاند.
تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه
شیمی یعنی حفظ کردن صدها فرمول ، عدد و رقم. این تصور بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی است. تصوری که از دبیرستانها نشات میگیرد، چرا که حجم مطالب کتاب شیمی دبیرستانی زیاد و فرصت تدریس محدود است و به ناچار دبیران و محصلان به جای درک و استدلال مفاهیم ، به سوی مسایل ذهنی و حفظی کشیده میشوند. در حالی که شیمی تلفیقی از مهارتهای ذهنی و استدلالی است و اگر کسی بخواهد در این رشته موفق گردد، باید در هر دو زمینه توانمند باشد و حتی میتوان گفت که قدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در این رشته اهمیت دارد چون حافظه فقط میتواند به کار سرعت بدهد اما حلال مشکلات نیست. دانشجوی این رشته لازم است در دروس ریاضی ، شیمی و فیزیک ، قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خسته نشود. دانشجوی شیمی باید به شیمی علاقهمند باشد، نه این که رشته شیمی در فرم انتخاب رشته ، انتخاب چهلم و پنجاهم او باشد. همچنین دانشجو باید مثل مارگیرهای قدیمی که مار را میگرفتند و از آن استفاده بهینه میکردند، شجاع بوده و وسواس نداشته باشد، چون بعضی از مواد شیمیایی مثل مار خطرناکند، اما اگر کسی طرز استفاده از همین مواد را بلد باشد، موادی قابل کنترل و بسیار مفید هستند.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
رشته شیمی در ایران تا مقطع دکترا تدریس میشود. دوره کارشناسی ارشد شیمی دورهای با گرایشهای تخصصی در پنج گرایش شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی معدنی ، شیمی فیزیک ، شیمی کاربردی است. دوه دکترای شیمی نیز پس از دوره کارشناسی ارشد در دو بخش آموزشی و پژوهشی ارائه میگردد.
رشتههای مشابه و نزدیک به این رشته
این رشته دارای واحدهای مشابه با رشته مهندسی شیمی میباشد.
زمینههای استفاده از تجارب
عهدهدار شدن مسوولیت هدایت آزمایشگاهها و کمک به امر تدریس شیمی در دانشگاهها ، همکاری در زمینههای پژوهشی در موسسات ذیربط و دانشگاهها ، سرپرستی آزمایشگاههای کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات در صنایع شیمیایی و رفع مشکلات شیمیایی صنایع موجود ، ارائه روشهای بهتر جهت بالا بردن سطح تولید از نظر کیفی و کمی. با توجه به نیاز دانشگاهها به مدرس شیمی ، نیاز صنایع مختلف شیمیایی به پژوهشگر و کمبود متخصص ایرانی برای اداره کنترل کیفیت آزمایشگاههای شیمی صنایع موجود ، اهمیت این رشته مشخص میشود.
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر
شیمی رشتهای است که هم برای فارغالتحصیلان شیمی و هم برای افراد مختلف جامعه فرصت شغلی ایجاد میکند. برای مثال با ایجاد هر شغل در صنعت پتروشیمی حدود بیست شغل در صنایع پایین دستی و وابسته به وجود میآید. تنها کافی است وضعیت واردات کشور خودمان را بررسی کنیم تا به واقعیت سخن لینوس پائولینگ پی ببریم. چون درحال حاضر کشور ما هر ساله حدود ۵ میلیارد دلار صرف خرید ۳۵۰۰ کالای شیمیایی میکند. یعنی ما یک کیلو نفت را ۱۰ سنت میفروشیم، آن وقت یک کیلو از مواد شیمیایی را ۴۰ هزار ، ۵۰ هزار و حتی بعضی از داروهای شیمیایی را تا ۱۰۰ هزار دلار خریداری میکنیم . این در حالی است که کشور ما به دلیل داشتن هیدروکربنها ، منابع معدنی و همچنین نیروی انسانی متخصص میتواند کالاهای شیمیایی بسیاری را تولید کند. کاری که چین انجام داد و توانست با کمترین امکانات ، بازار کالاهای شیمیایی دنیا را قبضه کند. در ضمن باید توجه داشت که خرید کالاهای شیمیایی نه تنها به بودجه کشور فشار سنگینی وارد میکند بلکه فرصتهای شغلی صدها فارغالتحصیل رشته شیمی را نیز از بین میبرد. افرادی که باید با استفاده از منابع اولیه کشور به تولید کالاهای شیمیایی بپردازند.
نکات تکمیلی
رشته شیمی از جمله رشتههایی است که داوطلبان دو گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی میتوانند آن را انتخاب کنند. البته مواد امتحانی و ضرایب این رشته در هر گروه آزمایشی متفاوت است و دانشگاهها نیز برای داوطلبان هر گروه ظرفیت پذیرش ویژهای در نظر گرفتهاند.