|
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:
رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
---|---|---|---|---|---|
1 | دانشگاه علم و صنعت | ||||
1 | دانشگاه اصفهان | ||||
1 | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | ||||
1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال | ||||
1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال-شمیرانات | ||||
1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال-شمیرانات | ||||
1 | دانشگاه آزاد شیراز واحد صدرا |
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آزمايشگاه شيمي عمومي |
2 | آزمايشگاه معادلات ديفرانسيل |
3 | آمار مهندسي |
4 | ابنيه مسير |
5 | ارتعاشات مکانيکي |
6 | ارزيابي کار و زمان |
7 | استاتيک |
8 | استاتيک و مقاومت مصالح |
9 | اصول حسابداري و هزينهيابي |
10 | اصول شبيهسازي |
11 | اصول مديريت و تئوري سازماني |
12 | اقتصاد مهندسي |
13 | انتقال حرارت |
14 | ايستگاه راهآهن |
15 | بررسي فني و اقتصادي انتخاب مسير |
16 | برنامه نويسي کامپيوتر |
17 | برنامهريزي حمل و نقل |
18 | بوژي و لکوموتيو |
19 | پلهاي راهآهن 1 و 2 |
20 | تئوري احتمالات و کاربرد آن |
21 | تئوري حرکت قطارها |
22 | تئوري رفتاري لکوموتيو و واگن |
23 | تحقيق در عمليات 1 |
24 | تحقيق در عمليات 2 |
25 | تحليل سازه 1 و 2 |
26 | تحليل سيستمها |
27 | تقاضا در حمل و نقل |
28 | تونل سازي |
29 | تکنولوژي ساخت و تعمير وسائط نقليه ريلي |
30 | دستگاه خطوط |
31 | ديناميک |
32 | راه آهن برقي |
33 | روسازي راه |
34 | روشهاي برنامه ريزي حرکت قطارها |
35 | رياضي مهندسي |
36 | رياضيات عمومي 1 |
37 | رياضيات عمومي 2 |
38 | سازههاي بتنآرمه |
39 | سازههاي فولادي |
40 | سيستمهاي تخليه و بارگيري |
41 | طراحي اجزا 1 و 2 |
42 | طراحي ايستگاهها و خطوط صنعتي |
43 | طراحي بوژي |
44 | طراحي ترمزهاي قطار |
45 | طراحي سازه واگن و لکوموتيو |
46 | طراحي لکوموتيو |
47 | طراحي ماشينهاي ريلي |
48 | طراحي مسير |
49 | طرح سيستمهاي اطلاعاتي و کنترل مديريت |
50 | طرح مهندسي خط |
51 | علم مواد و شناخت فلز در راه آهن |
52 | فيزيک عمومي 1 |
53 | فيزيک عمومي 2 |
54 | ماشينهاي ريلي |
55 | مباني ارتباطات و علائم |
56 | مباني زيرسازي و روسازي راه آهن |
57 | مباني ماشينهاي الکتريکي |
58 | مباني مهندسي برق |
59 | محاسبات عددي |
60 | مصالح ساختماني |
61 | مقاومت مصالح |
62 | مقاومت مصالح 1 |
63 | مقاومت مصالح 2 |
64 | مقررات عمومي حرکت |
65 | مهندسي فاکتورهاي انساني |
66 | مکانيک خاک و هيدرولوژي مهندسي |
67 | مکانيک سيالات |
68 | نقشه برداري و عمليات |
69 | نقشهکشي صنعتي 1 |
70 | نقشهکشي صنعتي 2 |
71 | نگهداري خطوط |
72 | کارگاه ابزارسازي |
73 | کارگاه تخصصي لکوموتيو |
74 | کارگاه تخصصي واگن |
75 | کارگاه جوشکاري |
76 | کارگاه ماشينابزار |
77 | کارگاه ورقکاري |
78 | کنترل اتوماتيک |
79 | کنترل پروژه |
جریه راه آهن
باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است. درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد. مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی عمران ، صنایع ، مکانیک ، برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است. رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی لکوموتیو و واگن ، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید. این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد. هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد. طول متوسط این دوره ۴ سال است و برنامه های درسی آن در ۸ ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند۱۴۰ واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام ۲۷۲ ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند. طول هر ترم ۱۷ هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری ۱۷ ساعت و عملی و آزمایشگاهی ۳۴ ساعت و کارگاهی ۵۱ ساعت است . فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ناقله ریلی گردند از قبیل :
کارخانجات لکوموتیو سازی
کارخانجات واگنهای مسافری
کارخانجات واگنهای باری
کارخانجات واگن پارس
کارخانجات وابسته به صنایع مترو
کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع فولاد مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..
جورج استیفنسن
|