مهندسی راه آهن
|
|
|
|
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:
| رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | دانشگاه علم و صنعت | ||||
| 1 | دانشگاه اصفهان | ||||
| 1 | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | ||||
| 1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال | ||||
| 1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال-شمیرانات | ||||
| 1 | دانشگاه پیام نور تهران شمال-شمیرانات | ||||
| 1 | دانشگاه آزاد شیراز واحد صدرا |
| رديف | نام درس |
|---|---|
| 1 | آزمايشگاه شيمي عمومي |
| 2 | آزمايشگاه معادلات ديفرانسيل |
| 3 | آمار مهندسي |
| 4 | ابنيه مسير |
| 5 | ارتعاشات مکانيکي |
| 6 | ارزيابي کار و زمان |
| 7 | استاتيک |
| 8 | استاتيک و مقاومت مصالح |
| 9 | اصول حسابداري و هزينهيابي |
| 10 | اصول شبيهسازي |
| 11 | اصول مديريت و تئوري سازماني |
| 12 | اقتصاد مهندسي |
| 13 | انتقال حرارت |
| 14 | ايستگاه راهآهن |
| 15 | بررسي فني و اقتصادي انتخاب مسير |
| 16 | برنامه نويسي کامپيوتر |
| 17 | برنامهريزي حمل و نقل |
| 18 | بوژي و لکوموتيو |
| 19 | پلهاي راهآهن 1 و 2 |
| 20 | تئوري احتمالات و کاربرد آن |
| 21 | تئوري حرکت قطارها |
| 22 | تئوري رفتاري لکوموتيو و واگن |
| 23 | تحقيق در عمليات 1 |
| 24 | تحقيق در عمليات 2 |
| 25 | تحليل سازه 1 و 2 |
| 26 | تحليل سيستمها |
| 27 | تقاضا در حمل و نقل |
| 28 | تونل سازي |
| 29 | تکنولوژي ساخت و تعمير وسائط نقليه ريلي |
| 30 | دستگاه خطوط |
| 31 | ديناميک |
| 32 | راه آهن برقي |
| 33 | روسازي راه |
| 34 | روشهاي برنامه ريزي حرکت قطارها |
| 35 | رياضي مهندسي |
| 36 | رياضيات عمومي 1 |
| 37 | رياضيات عمومي 2 |
| 38 | سازههاي بتنآرمه |
| 39 | سازههاي فولادي |
| 40 | سيستمهاي تخليه و بارگيري |
| 41 | طراحي اجزا 1 و 2 |
| 42 | طراحي ايستگاهها و خطوط صنعتي |
| 43 | طراحي بوژي |
| 44 | طراحي ترمزهاي قطار |
| 45 | طراحي سازه واگن و لکوموتيو |
| 46 | طراحي لکوموتيو |
| 47 | طراحي ماشينهاي ريلي |
| 48 | طراحي مسير |
| 49 | طرح سيستمهاي اطلاعاتي و کنترل مديريت |
| 50 | طرح مهندسي خط |
| 51 | علم مواد و شناخت فلز در راه آهن |
| 52 | فيزيک عمومي 1 |
| 53 | فيزيک عمومي 2 |
| 54 | ماشينهاي ريلي |
| 55 | مباني ارتباطات و علائم |
| 56 | مباني زيرسازي و روسازي راه آهن |
| 57 | مباني ماشينهاي الکتريکي |
| 58 | مباني مهندسي برق |
| 59 | محاسبات عددي |
| 60 | مصالح ساختماني |
| 61 | مقاومت مصالح |
| 62 | مقاومت مصالح 1 |
| 63 | مقاومت مصالح 2 |
| 64 | مقررات عمومي حرکت |
| 65 | مهندسي فاکتورهاي انساني |
| 66 | مکانيک خاک و هيدرولوژي مهندسي |
| 67 | مکانيک سيالات |
| 68 | نقشه برداري و عمليات |
| 69 | نقشهکشي صنعتي 1 |
| 70 | نقشهکشي صنعتي 2 |
| 71 | نگهداري خطوط |
| 72 | کارگاه ابزارسازي |
| 73 | کارگاه تخصصي لکوموتيو |
| 74 | کارگاه تخصصي واگن |
| 75 | کارگاه جوشکاري |
| 76 | کارگاه ماشينابزار |
| 77 | کارگاه ورقکاري |
| 78 | کنترل اتوماتيک |
| 79 | کنترل پروژه |
جریه راه آهن
باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است. درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد. مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی عمران ، صنایع ، مکانیک ، برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است. رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی لکوموتیو و واگن ، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید. این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد. هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد. طول متوسط این دوره ۴ سال است و برنامه های درسی آن در ۸ ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند۱۴۰ واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام ۲۷۲ ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند. طول هر ترم ۱۷ هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری ۱۷ ساعت و عملی و آزمایشگاهی ۳۴ ساعت و کارگاهی ۵۱ ساعت است . فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ناقله ریلی گردند از قبیل :
کارخانجات لکوموتیو سازی
کارخانجات واگنهای مسافری
کارخانجات واگنهای باری
کارخانجات واگن پارس
کارخانجات وابسته به صنایع مترو
کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع فولاد مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..
|
جورج استیفنسن
|