|
|
|
رديف | نام دانشگاه | کارداني | کارشناسي | ارشد | دکترا |
---|---|---|---|---|---|
1 | آزاد- اهواز | ||||
2 | آزاد- بجنورد | ||||
3 | آزاد- بیرجند | ||||
4 | آزاد- تبریز | ||||
5 | آزاد- تهران | ||||
6 | آزاد- خمینی شهر | ||||
7 | آزاد- دزفول | ||||
8 | آزاد- ساری | ||||
9 | آزاد- سمنان | ||||
10 | آزاد- شوشتر | ||||
11 | آزاد- شیراز | ||||
12 | آزاد- نجف آباد | ||||
13 | آزاد- کاشان | ||||
14 | آزاد- کرج | ||||
15 | آزاد- کرمان | ||||
16 | آزاد-ابهر | ||||
17 | آزاد-اراک | ||||
18 | آزاد-تاکستان | ||||
19 | آموزشکده فنی اراک | ||||
20 | اروميه | ||||
21 | امام خمینی قزوین | ||||
22 | بابلسر | ||||
23 | بندرعباس | ||||
24 | بوشهر | ||||
25 | بیرحند | ||||
26 | تبریز | ||||
27 | تهران | ||||
28 | دانشکده مهندسی گلپایگان | ||||
29 | زابل | ||||
30 | زاهدان | ||||
31 | زنجان | ||||
32 | سمنان | ||||
33 | شهیدچمران اهواز | ||||
34 | شیراز | ||||
35 | صنعتی اصفهان | ||||
36 | صنعتی امیرکبیر | ||||
37 | صنعتی خواجه نصیر | ||||
38 | صنعتی شاهرود | ||||
39 | صنعتی شریف | ||||
40 | محقق اردبیلی اردبیل | ||||
41 | کاشان | ||||
42 | یاسوج | ||||
43 | یزد |
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آزمايشگاه انتقال حرارت |
2 | آزمايشگاه ترموديناميک |
3 | آزمايشگاه ديناميک و ارتعاشات |
4 | آزمايشگاه شيمي |
5 | آزمايشگاه علم و مواد |
6 | آزمايشگاه فيزيک 1 |
7 | آزمايشگاه فيزيک 2 |
8 | آزمايشگاه ماشينهاي حرراتي |
9 | آزمايشگاه مباني مهندسي برق |
10 | آزمايشگاه مقاومت مصالح |
11 | آزمايشگاه مکانيک سيالات |
12 | آزمايشگاه کنترل اتوماتيک |
13 | ارتعاشات مکانيکي |
14 | استاتيک |
15 | انتقال حرارت 1 |
16 | انقلاب اسلامي و ريشههاي آن |
17 | پروژه تخصصي |
18 | تاريخ اسلام |
19 | تربيت بدني 2 |
20 | ترموديناميک 1 |
21 | ترموديناميک 2 |
22 | ديناميک |
23 | ديناميک ماشين |
24 | روشهاي توليد و کارگاه |
25 | روشهاي طراحي مهندسي |
26 | رياضي 1 |
27 | رياضي 2 |
28 | رياضي مهندسي |
29 | زبان تخصصي |
30 | زبان خارجي |
31 | سيستمهاي اندازهگيري |
32 | شناخت فلزات صنعتي |
33 | شيمي عمومي |
34 | طراحي اجزاء 1 |
35 | طراحي اجزاء 2 |
36 | طراحي بدنه و شاسي خودرو |
37 | طراحي ماشين به کمک کامپيوتر |
38 | طراحي ماشينهاي ابزار و توليد |
39 | طراحي ماشينهاي دوار |
40 | طراحي ماشينهاي سنگين |
41 | طراحي موتورهاي احتراق داخلي |
42 | طراحي مکانيزمها |
43 | علم مواد |
44 | فارسي |
45 | فيزيک 1 |
46 | فيزيک 2 |
47 | مباني مهندسي برق 1 |
48 | متون اسلامي (آموزش زبان عربي) |
49 | محاسبات عددي |
50 | مديريت و اقتصاد صنعتي |
51 | معادلات ديفرانسيل |
52 | معارف اسلامي 2 |
53 | مقاومت مصالح 1 |
54 | مقاومت مصالح 2 |
55 | مقاومت مصالح 3 |
56 | مکانيک سيالات 1 |
57 | مکانيک سيالات 2 |
58 | مکانيک مواد مرکب |
59 | نقشه کشي 2 |
60 | نقشه کشي صنعتي 1 |
61 | ياتاقان و روغنکاري |
62 | کارآموزي 1 (يکماه) |
63 | کارآموزي 2 (يکماه) |
64 | کارگاه اتومکانيک |
65 | کارگاه جوشکاري و ورقکاري |
66 | کارگاه ريختهگري |
67 | کارگاه ماشين ابزار و ابزار سازي |
68 | کنترل اتوماتيک |
دوره هنرستان
دوره کاردانی
دوره کارشناسی
دوره کارشناسی ارشد
بسته به گرایش تحصیلی دروس زیر ارائه میگردد که تعداد زیادی از آنها با دروس گرایش های طراحی کاربردی و تبدیل انرژی یکسان است:
سیستم محرکه خودرو:
اصول تکنولوژی خودرو، موتورهای احتراق داخلی، ریاضیات مهندسی پیشرفته1، طراحی وشبیه سازی موتورهای پیستونی، دینامیک سیالات محاسباتی، سیستمهای حرارت و سیالات خودرو، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، طراحی سیستمهای انتقال قدرت، اجزاء محدود، کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو، بهینه سازی، موتورهای دیزل پیشرفته، ارتعاشات پیشرفته، سوخت و احتراق پیشرفته در خودرو، سمینار، پایان نامه.
سازه بدنه خودرو:
اصول تکنولوژی خودرو، مکانیک محیطهای پیوسته، الاستیک، ریاضیات مهندسی پیشرفته1، اجزاء محدود، مکانیک ضربه در سازه خودرو، ارتعاشات پیشرفته، طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو، آیرودینامیک خودرو، بهینه سازی، خستگی و شکست در سازه خودرو، روشهای پیشرفته تولید بدنه خودرو، تئوری ورقها و پوسته ها و کاربرد در سازه خودرو ، طراحی سیستمهای شاسی، ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه، سمینار، پایان نامه.
طراحی سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان:
ریاضیات مهندسی پیشرفته 2، الکترونیک خودرو پیشرفته، تکنولوژی محصول،
روشهای طراحی نوین در خودرو، کاربرد مواد جدید در خودرو، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته2، سیستمهای جانبی تبادل حرارت در خودرو، سیستمهای انتقال قدرت پیشرفته، سیستمهای شاسی پیشرفته، دینامیک خودرو پیشرفته، سازه و بدنه خودرو پیشرفته، روشهای پیشرفته تولید در صنعت خودرو، مباحث پیشرفته مدیریت تولید در صنعت خودرو سازی، مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سازی، مباحث منتخب در اقتصاد صنعت خودرو سازی، سمینار، پایان نامه.
زمینه های مختلف فعالیت یک مهندس مکانیک عبارتند از :
چستر کارلسون
|
کارل فریدریش بنز
|
گوتلیب ویلهلم دایملر
|
آینده شغلی ، بازارکار، درآمد
در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغالتحصیلی مشکل کاریابی ندارد چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سختافزاری و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیتهای ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان مکانیک در ایران شده است.
دکتر دورعلی در ادامه میگوید:
«یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینههای مختلفی فعالیت میکند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد
طراحی و ساخت تمامی ماشینآلات و قطعات آنها، اعم از ماشینآلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.
طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.
طراحی و ساخت تجهیزات و سیستمهای انتقال و تصفیه آب، سیستمهای مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی.
طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستمهای حمل و نقل.
ساخت ماشینآلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .
طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.
ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک
ساخت روباتها ، بازوهای مکانیکی و سیستمهای تولید.
در ضمن یک مهندس مکانیک میتواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانکها ، شرکتهای سرمایهگذاری و بیمه و شرکتهای بازرسی و نظارت امور بینالمللی فعالیت بکند.»
دکتر الستی نیز در این زمینه میگوید:
«در همه جای دنیا یک فارغالتحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینهای که کار کند میتواند در آن زمینه متخصص بشود.
برای مثال میتواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشینهای ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامههای کامپیوتری فعالیت بکند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گستردهای را در مقابل فارغالتحصیلان این رشته قرار میدهد.»
دکتر قرشی نیز در مورد فرصتهای شغلی، گرایش مهندسی دریا میگوید:
«بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایشهای دیگر رشته مکانیک تخصصیتر است، فرصتهای شغلی آن نیز محدودتر میباشد اما با این وجود فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند در کارخانههای کشتیسازی کشور مثل کارخانه کشتیسازی «صدرا» در بوشهر ، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج فارس مشغول به کار گردند و یا در سازمان بنادر و کشتیرانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»