هدف این رشته تربیت کارشناس بازرگانی دریایی برای خدمت در ارگانهای دریایی، حمل و نقلی، تجارت خارجی و برنامهریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکتها و موسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است.
این رشته دارای سه گرایش مناطق ویژه، گمرکی و بندر و کشتیرانی میباشد که هر گرایش تنها ۱۸ واحد اختصاصی دارد. گفتنی است که این رشته از بین داوطلبان گروههای آزمایش ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.گرایش مناطق ویژه دانشجویان این گرایش با اصول و انواع مناطق ویژه تجاری و صنعتی مرزی و دریایی از نقطه نظر اهداف، تولید، اشتغال، مالکیت، منافع، سرمایهگذاری خارجی، عملکرد و ساختار اینگونه مناطق آشنا میشوند و علل پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی پیشرفت و در حال توسعه را مطالعه میکنند تا بتوانند راههای پیشبرد و توسعه و جذب سرمایهگذاری را در مناطق ویژه فراگیرند.
اهميت و ضرورت رشته :
ضرورت و اهميت دوره کارشناسی مديريت و بازرگانی دريايی با توجه به آگاهی از آخرين پيشرفتهای مديريت و کاربرد آن براساس نيازهای جامعه بويژه سازمانهای دريايی و احتراز از تقليد صرف و به منظور برنامه ريزی کلان جمهوری اسلامی آشکار می گردد .از طرفی ديگر با عنايت به تخصص مداری و شايسته سالاری تربيت نمودن متخصصين لازم جهت طراحی و تنظيم سيستم های مديريتی و اعمال حاکميت ضوابط بر روابط در اداره امور امری لازم به نظر می رسد .بنابراين تربيت نمودن افرادی که توان شناخت مشکلات و نارسايی های سازمانهای دريايی ، گمرکی ، حمل و نقل و تجارت خارجی ضروری بنظر می رسد تا در جهت رفع بهبود اوضاع گام های موثری را بردارند .
گرایش رشته مدیریت و بازرگانی دریایی
- گرایش گمرکی
- گرایش بنادر و کشتیرانی
- گرایش مناطق ویژه
دانشگاه هایی که در رشته مدیریت و بازرگانی دریایی پذیرش دانشجو دارند
ردیف | دانشگاه |
1 | دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر |
2 | دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار |
دروس مشترک
ردیف | نام درس |
1 | روانشناسیکار |
2 | اقتصاد خُرد |
3 | اقتصاد کلان |
4 | اصول حسابداری |
5 | آمارو احتمالات در کتابداری و اطلاع رسانی |
6 | ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت |
7 | آمار و کاربرد آن در مدیریت |
8 | کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت |
9 | روش تحقیق در مدیریت |
10 | مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن |
11 | مبانی سازمان و مدیریت |
12 | مدیریت رفتار سازمانی |
13 | پژوهش در عملیات |
14 | حسابداری صنعتی |
15 | مدیریت تولید |
16 | حقوق بازرگانی |
17 | پول و ارز و بانکداری |
18 | تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم |
19 | بازاریابی و مدیریت بازار |
20 | مدیریت مالی |
21 | توسعه اقتصادی و برنامهریزی |
22 | سیستمهای اطلاعاتی مدیریت |
23 | حسابرسی |
24 | زبان تخصصی |
25 | بازرگانی بینالمللی |
26 | اصول ترابری |
27 | مدیریت استراتژیک |
28 | سیاستگذاری حمل و نقل و بازرگانی |
29 | اصول حقوق و بیمه دریایی |
30 | اقتصاد ترابری |
31 | مدیریت بینالمللی کالا |
32 | کنوانسیونهای بینالمللی حمل و نقل |
33 | گمرکی و بازرگانی |
34 | مدیریت پشتیبانی و توزیع |
دروس تخصصی گرایش مناطق ویژه
ردیف | نام درس |
1 | پروژه تحقیقاتی |
2 | اصول |
3 | انواع و نمونههای مناطق ویژه |
4 | تولیدی و تجاری |
5 | نمونههای مناطق و بنادر ویژه و مراکز بار |
6 | اصول و مبانی خصوصیسازی |
7 | سرمایهگذاری و توسعه منطقهای |
8 | گرایش گمرکی دانشجویان گرایش گمرکی با قوانین و مقررات گمرکی |
دروس تخصصی گرایش گمرکی
ردیف | نام درس |
1 | پروژه تحقیقاتی |
2 | بهره وری سازمانی |
3 | مدیریت پایانهها |
4 | قوانین و مقررات گمرکی |
5 | مقررات عمومی صادرات و واردات |
6 | شیمی(کانیها و فلزات)، |
7 | شناخت الیاف و مصنوعات آن |
8 | کانتینر و وسایل بار |
9 | گرایش بندر و کشتیرانی |
10 | اصول و وسایل حرکت و نگهداری کشتی |
11 | اهمیت وسایل کمک ناوبری بندری در هدایت ایمن کشتیها |
12 | انواع وسایل نگهداری و حمل بار در بنادر و پایانههای زمینی و دریایی |
13 | انواع قراردادهای حمل کالا |
6 | خصوصیات حمل و نقل دریایی |
دروس تخصصی گرایش بندر و کشتیرانی
ردیف | نام درس |
1 | اصول ناوبری |
2 | اصول مهندسی دریایی |
3 | پروژه تحقیقاتی |
4 | بهرهوری سازمانی |
5 | کانتینر و وسایل حمل بار |
6 | مدیریت و تدارکات بندری |
7 | مدیریت و تدارکات کشتیرانی |
8 | مدیریت فرماندهی |
دانشجویان مهندسی کشتی بنا بر سفارش ارگان های خاصی همچون "شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران" پذیرفته می شوند و از همان ابتدا بورسیه نهادهای دریایی می باشند و در نتیجه آینده شغلی آنها تضمین است. در مورد موقعیت شغلی فارغ التحصیلان مهندسی کشتی سازی نیز باید گفت تنها اگر کارخانه کشتی سازی "صدرا" در بوشهر با تمام ظرفیت خود راه اندازی شود، نیاز به 300 الی 400 فارغ التحصیل مهندسی کشتی سازی دارد. کارخانه "نکا" در شمال و "اروندان" در خلیج فارس نیز از دیگر کارخانه های مهم کشتی سازی ایران هستند. علاوه بر کارخانه های فوق مهندس کشتی ساز می تواند در سازمان بنادر و کشتی رانی، وظیفه ساخت سکو های شناور را برعهده گرفته یا به عنوان مهندس ناظر بر حـُسن اجرای طرح های اجرایی نظارت کند و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد. فارغ التحصیلان گرایش دریانوردی نیز بورسیه ارگان های دریایی کشور هستند و پس از آن که بر روی آب های خارج از کشور دوره کارآموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل "کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران" و "شرکت ملی نفت کش" مشغول به کار می شوند.