آشنایی با رشته دبیری زبان و ادبیات عربی
اهمیت زبان و اهمیت عربی در نظام جمهوری اسلامی بر احدی پوشیده نیست زبان عربی که در واقع کلید فهم فرهنگ قرآنی و اسلامی و بهترین وسیله ارتباط میان کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود در رژیم منحوس گذشته به علت سیطره فرهنگ غربی و دور نگاهداشتن جامعه اسلامی ایران از آشنایی به فرهنگ و علوم اسلامی نه تنها مورد توجه نبود بلکه آموزش این زبان هم موانعی ایجاد می شد.
امروز به جهت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) توجه به این زبان بیش از هر چیزی ضرورت دارد و رسالت دینی و علمی این زبان برای آشنا ساختن همه مردم بخصوص طبقات تحصیل کرده در سطوح مختلف بس عظیم و دشوار است براین اساس طرح تربیت کارشناس آزاد در زبان عربی بوسیله کمیته تخصصی زبان عربی گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه ریزی تهبه گردیده و مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب رسید .
رشته دبیریزبان و ادبیات عرب
برای انتخاب رشته مناسب آشنایی کامل با رشته مورد نظر از نکات مهمی است که باید مدنظر داوطلبان قرار گیرد.
این رشته با کتاب عربی که در دوران دبیرستان تدریس میشود مقداری متفاوت است. علاقهمندان به این رشته باید در ابتدا به ادبیات فارسی و پیرو آن به ادبیات عرب تسلط کامل داشته باشند.
رشته دبیریزبان و ادبیات عرب برخلاف سایر رشتههای مربوط به زبان دوم فقط از داوطلبان علوم انسانی پذیرش دانشجو دارد و داوطلبان رشتههای تجربی و ریاضی امکان تحصیل در این رشته را ندارند.
گرایشهای رشته دبیریزبان و ادبیات عرب در کارشناسی ارشد
این رشته به طور کلی در ۲ گرایش مترجمی و ادبیات در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای کشورمان ارائه میشود.
گرایش ادبیات نسبت به گرایش مترجمی عمومیتر است و در همهی دانشگاههای سراسری و آزاد تدریس میشود.
گرایش مترجمی برخلاف ادبیات تنها در ۲ دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان ارائه میشود.
تواناییهای مورد نیاز در رشته دبیری زبان و ادبیات عرب
- علاقه و انگیزه به زبان و ادبیات عرب
-تسلط به ادبیات فارسی
-تسلط به زبان عربی
-آشنایی با تاریخ عرب
ردیف | دانشگاه |
1 | دانشگاه آزاد- آبادان |
2 | دانشگاه آزاد- آباده |
3 | دانشگاه آزاد- ایلام |
4 | دانشگاه آزاد- بابل |
5 | دانشگاه آزاد- بیضاء |
6 | دانشگاه آزاد- تبریز |
7 | دانشگاه آزاد- تهران |
8 | دانشگاه آزاد- جیرفت |
9 | دانشگاه آزاد- خرمشهر |
10 | دانشگاه آزاد- رامهرمز |
11 | دانشگاه آزاد- رشت |
12 | دانشگاه آزاد- شیراز |
13 | دانشگاه آزاد- شیروان |
14 | دانشگاه آزاد- فلاورجان |
15 | دانشگاه آزاد- قم |
16 | دانشگاه آزاد- گرمسار |
17 | دانشگاه آزاد- مهاباد |
18 | دانشگاه آزاد- نوشهر و چالوس |
19 | دانشگاه آزاد- کاشمر |
20 | دانشگاه آزاد- کرج |
21 | دانشگاه آزاد- کرمانشاه |
22 | دانشگاه آزاد-بروجرد |
23 | دانشگاه آزاد-زاهدان |
24 | اراک |
25 | الزهرا تهران |
26 | امام خمینی قزوین |
27 | بوشهر |
28 | بوعلی سینا همدان |
29 | تبریز |
30 | تربیت معلم سبزوار |
31 | تهران |
32 | خوارزمی |
33 | زابل |
34 | سنندج |
35 | شهیدچمران اهواز |
36 | شیراز |
37 | صنعتی اصفهان |
38 | علامه طباطبائی |
39 | قم |
40 | کاشان |
ردیف | نام درس |
1 | آزمایشگاه زبان 1 |
2 | آزمایشگاه زبان 2 |
3 | آزمایشگاه زبان 3 |
4 | *اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2 |
5 | اصول مشاوره و راهنمایی |
6 | انشا 2 |
7 | بررسی مجلات و روزنامههای عربی |
8 | تاریخ ادبیات از سقوط بغداد تا عصر حاضر |
9 | تاریخ ادبیات دورۀ عباسی دوم |
10 | تاریخ ادبیات دورۀ معاصر 2 |
11 | تاریخ اسلام |
12 | تاریخ فلسفه یونان تا افلاطون |
13 | تمرین دبیری |
14 | تمرین صرف و نحو دبیری |
15 | روانشناسی عمومی 2 |
16 | روزنامهها و مجلههای عربی |
17 | روش تدریس اختصاصی |
18 | زبان خارجه تخصصی 2 |
19 | روشهای تدریس کلیات |
20 | زبان فارسی |
21 | صرف 1 |
22 | علم کلام |
23 | علوم بلاغی 1 معانی بیان دبیری |
24 | علوم قرآنی |
25 | فن ترجمه |
26 | مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه |
27 | متون نظم و نثر از آغاز تا سقوط بغداد |
28 | متون نظم و نثر از سقوط بغداد تا عصر حاضر |
29 | متون نظم و نثر دورۀ عباسی دوم |
30 | مکالمه 2 |
31 | نحو |
32 | نحو 2 |
33 | نظم و نثر عربی در ایران از سقوط بغداد |
34 | آشنایی با اوضاع معاصر کشورهای |
35 | ادب متعهد اهل بیت علیهالسلام |
36 | انشا 1 |
37 | انشا 3 |
38 | تاریخ ادبیات از جاهلی تا پایان اموی |
39 | تاریخ ادبیات دورۀ عباسی اول |
40 | تاریخ ادبیات دورۀ معاصر 1 |
41 | تاریخ ادبیات دورۀ معاصر |
42 | تاریخ ادبیات دورۀ معاصر |
43 | تاریخ فلسفه یونان تا افلاطون |
44 | ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس 2 |
45 | تمرین صرف و نحو 2 |
46 | روانشناسی عمومی1 |
47 | روانشناسی کودک و نوجوان |
48 | روش تحقیق و ماخذشناسی |
49 | روش تدریس زبان عربی |
50 | زبان پیش دانشگاهی 2 باستانشنای |
51 | زبان خارجی |
52 | صرف |
53 | صرف 2 |
54 | علم کلام 1 |
55 | علوم بلاغی 2 عروض و قافیه و بدیع |
56 | فقه اللفه |
57 | قرائت و ترجمه و تجوید قرآن کریم |
58 | متون حدیث |
59 | متون نظم و نثر از دوره جاهلی تا پایان |
60 | متون نظم و نثر دورۀ عباسی اول |
61 | مکالمه 1 |
62 | مکالمه 3 |
63 | نحو1 |
64 | نظم و نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوط |
65 | نقد ادبی |
موقعیتهای شغلی در ایران
درحال حاضر ۳۶ هزار مربی، بدون تحصیلات دانشگاهی و تخصص لازم، در مهد کودکهای کشور فعالیت میکنند. این به معنای آن است که فرصت های شغلی بسیاری برای فارغالتحصیل این رشته وجود دارد؛ زیرا بیشک هر مرکز پیشدبستانی مایل است که از مربیان مجرّب و متخصص برخوردار باشد؛ کارشناسانی که میتوانند سطح کیفی مرکز رادر حد قابل توجهی افزایش دهند.در ضمن فارغالتحصیل این رشته میتواند به عنوان کارشناس تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، در مراکز پیشدبستانی و نیز به عنوان کارشناس آموزش و برنامهریزی در سازمان بهزیستی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز کودکان استثنایی فعالیت نماید.
علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش و موسسات خصوصی یک فارغالتحصیل توانمند رشته عربی میتواند به پژوهش و تحقیق در زمینه زبان و ادبیات عربی بپردازد. یکی از مهمترین و اساسیترین مراکز جذب فارغالتحصیلان این رشته نیز وزارت آموزش و پرورش است. همچنین فارغالتحصیلانی که زبان عربی را خوب فرا گرفتهاند، میتوانند در آزمونهای اداره فنی قوه قضائیه شرکت کرده، در صورت موفقیت به عنوان مترجم رسمی دادگستری مجوز تاسیس دارالترجمه را بگیرند.
زمینههای اشتغال رشته دبیریزبان و ادبیات عرب در ایران
-وزارت آموزش و پرورش
-قوه قضائیه
-سازمان حج و زیارت
-سفارت خانههای کشورهای عربی
-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-تدریس در موسسات و مراکز آموزشی