در دانشگاههای کشور رشته روابط عمومی با استقبال زیادی روبهرو شده است و دلیل آن، بازار کار خوب و موقعیتهای شغلی مناسب است. رشته تحصیلی روابط عمومی، یکی از رشتههای گروه اجتماعی است که از طریق کنکور انسانی دانشجو میپذیرد. اما چرا روابط عمومی اهمیت داشته و امروزه بازار کار خوبی دارد؟ با توجه به اینکه مدل کسب و کارها تغییر کرده و شرایط به گونهای شده است که بیشتر سازمانها و شرکتهای معتبر نیاز به روابط عمومی دارند، از اینرو باید درباره رشته روابط عمومی چیست؟ اطلاعات کاملی داشت، بنابراین تا انتهای متن همراه ما باشید تا در مورد بازار کار روابط عمومی و شرایط تحصیل در این رشته اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.
آشنایی با رشته روابط عمومی
رشته روابط عمومی یا Public Relations در حوزههای تخصصی روابط اجتماعی جای دارد و برای مدیریت و رسیدن اهداف شرکتهای سازمانی به کار گرفته میشود. هر شرکت و سازمانی که در حوزههای آنلاین یا حتی آفلاین فعالیت دارد، نیاز به روابط عمومی قوی خواهند داشت تا بتوانند به موفقیت برسد. افرادی که در رشته روابط عمومی تخصص دارند، میتوانند علاوه بر اینکه مدیریت روابط سازمان را بر عهده گیرند، مسئولیتهای برقراری روابط صحیح بین مدیریت مجموعه و کارمندها را هم بررسی و مدیریت کنند.
به طور معمول، کارشناسهای روابط عمومی در بخشهای اداری و منابع انسانی شرکتها و نهادهای بزرگ فعالیت میکنند. هرچه قدر هم اطلاعات بهروزتر و تجربه بیشتری داشته باشند، شرایطهای حساس سازمانها را بهتر مدیریت خواهند کرد و حقوق بیشتری هم دارند.
از طریق کنکور رشته تحصیلی علوم انسانی میتوان در دانشگاههای مختلف به تحصیل در رشته روابط عمومی مشغول بود. البته برخی از دانشگاهها این رشته را بدون کنکور هم آموزش میدهند. این رشته تحصیلی در دانشگاههایی مانند: روزانه، پیام نور، غیر انتفاعی، علمیکاربردی و آزاد تدریس میشود و میتوان از ترمهای مهر و بهمن برای تحصیل اقدام کرد.
رشته روابط عمومی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و میتوان در دانشگاههای مطرحی مانند: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه صدا و سیما در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شد. از اینرو بیشتر افرادی که در رشته روابط عمومی فعالیت میکنند، بیشتر تا مقطع کارشناسی ادامه دادهاند.
مقطع کارشناسی دوره چهار ساله دارد و همانند سایر رشتهها در صورت عدم اتمام دروس تحصیلی، باید ترمهای بیشتری انتخاب کرد تا پایان تحصیل انجام شود. به طور معمول برای تحصیل در مقطع کاردانی این رشته هم دو سال زمان نیاز است و میتوان بعد از پشت سر گذاشتن دروس، مدرک کاردانی را اخذ کرد.
اگر به رشته تحصیل روابط عمومی علاقه دارید باید دروس تخصصی مختلفی را در دانشگاه بخوانید و علاوه بر آن نیاز است که برخی از دروس پایه را هم پشت سر بگذارید. همچنین دروس مهارتهای مشترک و آموزشهای محیط کار هم از ضرورتهای این رشته تحصیلی است. دانشجوهای رشته روابط عمومی باید در زمینههای نوشتن، ارتباطات و مهارتهای اجتماعی تخصص کافی داشته تا بتوانند در محیطهای کاری فعالیت کنند. همانطور که میدانید دانشجوهای این رشته باید در آینده قدرت هدایت و برقراری ارتباطهای جمعی را داشته باشند، از اینرو نیاز است که به نکات ظریف دقت کنند.
برخی از دروس رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی عبارتند از:
- اصول و فنون مذاکره - مدیریت کسب و کار و بهرهوری - کارگاه عکاسی و فیلمبرداری - فناوری نوین ارتباطی - زبان تخصصی - سواد رسانهای - شیوههای تبلیغ - شبکههای اجتماعی - برگزاری جشنوارهها، سمینارها و نمایشگاهها - برنامهریزی و بودجه در روابط عمومی - مدیریت مراکز و سازمانهای فرهنگی - سواد هنری - نظریههای ارتباط جمعی - تحولات اجتماعی ایران معاصر - هنر و رسانه - ارتباطات سیاسی - مدیریت راهبردی در سازمان - ارتباطات بینالملل - روزنامهنگاری نوین - پوشش خبری - اقتصاد رسانه - شیوههای جستجو در سایتهای خبری - سیاست خبری - مقاله و گزارشنویسی - اصول و فنون مصاحبه - کاربینی (بازدید) - کارورزی (۱) - کارورزی (۲)
دقت داشته باشید که هر یک از این دروس، پیش نیاز مهمی برای ورود به بازار کار هستند، در نتیجه بهتر است که جدی گرفته شوند تا بتوان در سازمانهای بزرگ فعالیت کرد. به طور کلی اگر درباره سوال رشته روابط عمومی چیست بخواهیم توضیحاتی ارائه کنیم باید بگوییم که تمام واحدهای درسی که به ارتباطهای جمعی، نویسندگی، فن بیان و مذاکره مرتبط هستند در این رشته تحصیلی، آموزش داده میشوند.
افرادی که در موقعیت انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی هستند، موقعیتهای شغلی رشته مد نظر آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو در تلاشاند که رشته تحصیلی را انتخاب کنند تا در بازار کار موقعیتهای شغلی مناسبی داشته باشند با توجه به تغییراتی که در ساختار سازمانهای مختلف ایجاد شده است، بیشتر شرکتهای بزرگ به افراد دارای تخصص روابط عمومی نیاز دارند. بنابراین تقاضا برای تحصیل در رشتههای روابط عمومی زیاد است.
کارشناس روابط عمومی به عنوان یک پل ارتباطی بین کارمندهای شرکت و حتی مشتریها است که میتواند ارتباطات را بررسی و هدایت کند. افرادی که در سمت روابط عمومی مشغول به کار میشوند باید شرکت و سازمان خود را به جامعه هدف معرفی کنند و حتی سطح ارتباطات مشتریها با سازمان را افزایش دهند تا درآمد شرکتها بیشتر شود.
کارشناسهای روابط عمومی در قسمتهای اداری سازمانهای بزرگ فعالیت میکنند و هر چه دانش بیشتری داشته باشند، راحتتر جذب میشوند. به طور کلی روابط عمومی به مشاغل مختلفی مرتبط است که مهمترین آنها عبارتند از:
- مسئول ارتباطات مردم - مدیر ارتباطات - مدیر روابط عمومی - مسئول امور تبلیغات - مسئول امور رسانه ای - کارشناس ارشد ارتباطات - مسئول امور تشریفات و مراسم - کارشناس اطلاع رسانی - مسئول انتشارات - مسئول امور سمعی و بصری
این سمتهای شغلی برای افرادی است که در رشته روابط عمومی تحصیل کردهاند و میتوانند با اطلاعات بهروز شده خود، سازمانها را به اهداف مختلف برسانند.
رشته روابط عمومی و اشتغال در هنگام تحصیل
فارغ التحصیلان در رشته روابط عمومی میتوانند در شغلهای مختلفی استخدام شوند و مسئولیتهای متفاوتی داشته باشند. اما با توجه به اینکه این رشته در سراسر جهان کاربرد دارد، از اینرو تنها به انجام امور اداری ختم نمیشود و با تغییراتی که درکسب و کارهای مجازی ایجاد شده، موقعیتهای شغلی مختلفی ایجاد شده است. از طرفی هم میتوان هنگام تحصیل در این رشته به صورت همزمان فعالیتهای شغلی داشت که مناسبترین شغلها با روابط عمومی به شرح زیر هستند:
ادمین شبکههای اجتماعی
ادمین شبکههای اجتماعی یکی از شغلهای مورد علاقه دانشجوهای روابط عمومی است که میتوانند قدرت مذاکره خود را تقویت کنند و برای کسب و کارهای آنلاین سودآور باشند. در صورتی که به شیوهای حرفهای به پیامها پاسخ داده شود، میتوان کیفیت یک کسب و کار را ارتقا داد و در نهایت میزان فروش افزایش پیدا کند.
کارآموز روابط عمومی
دانشجوهایی که علاقه دارند به صورت نیمه وقت کار کنند، میتوانند کارآموزی روابط عمومی را انتخاب کرده تا در حین تحصیل، بتوانند تجربههای کاری موفقی داشته باشند. یادگیری در مهارتهای مختلفی مانند: نوشتن، تولید محتوای کابردی و ایدههای خلاقانه باعث میشود تا ذهن دانشجوی این رشته با وظایف زیادی آشنا شود و در نهایت بهترین عملکرد را داشته باشند. از طرفی هم در کنار ادامه تحصیل میتوان درآمد قابل توجهی را کسب کرد.
کارآموز ارتباطات
کارآموز ارتباط از دیگر فعالیتهایی است که بیشتر دانشجوهای رشته روابط عمومی به آن علاقه دارند، زیرا با رشته تحصیلی آنها هم خوانی دارد و میتوانند در حوزههای مختلفی مانند: مارکتینگ، ارتباطات، تبلیغات و استراتژی ارتباطاتی تجربه داشته باشند. بسیاری از دانشجوها، کارآموزی ارتباطات را انتخاب میکنند تا تجربههای جدید کسب کنند و برای بازار کار بعد از تحصیل آمادگی کامل داشته باشند.
دستیار بازاریابی
بازاریابی یکی از شغلهای بهروز شدهای است که تمام سازمانها از طریق آن مشتریهای خود را جذب میکنند. دانشجوهای روابط عمومی میتوانند در دستهبندیهای مختلف بازاریابی مشغول به کار شوند و ارتباطات خود را تقویت کنند. از وظایف اصلی که دستیار بازاریابی باید انجام دهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد ارتباط موثر با مشتریها - کمک به فعالیتهای تبلیغاتی و کمپینهای آنلاین - طراحیهای استراتژیهای فروش سازمان
دقت داشته باشید با انتخاب شغل دستیار بازایابی میتوانید روشهای ارتباطگیری با مشتریها و حتی افراد سازمان را بهتر درک کنید و بعد از فارغ التحصیلی، موقعیتهای شغلی بهتری به شما پیشنهاد شود.
دستیار روابط عمومی
افرادی که شغل دستیار روابط عمومی را انتخاب میکنند، باید فعالیتهای مرتبط با روابط عمومی سازمانها را بر عهده بگیرند. به طور حتم موقعیت دستیار روابط عمومی برای دانشجوهایی که در حال تحصیل در این رشته هستند به عنوان موقعیت شغلی مناسبی است و میتوانند مهارت روابط عمومی خود را تقویت کنند.
فرصتهای شغلی مربوط به رشته روابط عمومی
با توجه به اینکه روابط عمومی سازمانها، بسیار گسترده است، از اینرو فرصتهای شغلی مختلفی برای این رشته در نظر گرفته شده است که برخی از آنها را توضیح خواهیم داد.
مدیر برنامهریزی رویداد
مدیران برنامه ریزی رویداد باید جلسههای مختلفی را طراحی و برنامهریزی کنند تا از طریق رویدادهای مختلف با افراد تعامل ایجاد کنند. توجه کنید که این مدیران باید در فن بیان و مذاکره قدرت بالایی داشته باشند.
مدیر تبلیغات
افرادی که در موقعیتهای شغلی مدیریت تبلیغات، فعالیت میکنند باید مهارتهای ارتباطی قوی داشته باشند و بتوانند برای بازاریابی برنامهریزی کنند. این مدیرها از طریق تبلیغات میتوانند ارتباطهای موثری ایجاد کنند و در نهایت وظیفه معرفی سازمانها را بر عهده داشته باشند.
مدیر بازاریابی دیجیتال
مدیرهای بازاریابی باید استراتژیهای مختلفی داشته باشند تا سازمان در زمینه مارکتینگ، بهترین عملکرد را پیش ببرد. تجربه نشان داده است افرادی که فارغ التحصیل در رشته روابط عمومی هستند، میتواند بهترین عملکرد را در این حوزه کاری داشته باشند و در نتیجه فضای مجازی فعال و قدرتمندی را ایجاد کنند.
کپیرایتر
فردی که حیطه شغلی کپی رایتر را انتخاب میکند، باید در روابط عمومی و نویسندگی قدرت بالایی داشته باشد. سازمانها و کسب و کارهای آنلاین به نویسندههای کپی رایتر ماهر نیاز دارند تا بتوانند از طریق اصول روابط عمومی، بهترین نوشتههای تاثیرگذار را خلق کنند.
مدیر فروش
مدیر فروش به عنوان فرد موثری در سازمان، بیشتر با مشتریها در ارتباط بوده و با استراتژیهای فروش آشنا است. سرپرستی تیم فروش بر عهده این مدیر است و تخصص در روابط عمومی یکی از الزامات و مهارتهای لازم برای این شغل محسوب میشود. مهارتهایی که یک مدیر فروش باید در آن تخصص داشته باشد عبارتند از:
- مذاکره و ارتباطگیری با افراد مختلف - برقراری ارتباط عمومی و اجتماعی - توانایی رهبری یک یا چند تیم - آموزش تیم فروشندگان - انگیزه دادن به تیم فروش - سازمان دهی در امور خرید و فروش کالا یا خدمات
علاوه بر مواردی که عنوان شد، مدیر فروش باید اطلاعاتی کافی از دانش روابط عمومی داشته باشد تا در حوزه شبکههای اجتماعی هم فعال باشد.