مهمانداری هواپیما

3,905
    مهمانداری هواپیما
    رشتۀ مهمانداری هواپیما یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین رشته‌ها است و افرادی که عاشق پرواز هستند، می‌توانند با تحصیل در این رشته، به آرزوی خود برسند. البته باید توجه داشت که تحصیل در این رشته نیز مانند هر رشته دیگری، شرایط خاص خود را دارد.

    گرچه رشتۀ مهمانداری هواپیما، یک رشته لوکس با موقعیت اجتماعی خوب است؛ اما هرکسی توانایی تحصیل و یا کار در این رشته را ندارد؛ بنابراین تنها علاقه کافی نیست و افرادی که تصمیم دارند در رشته موردعلاقه خود تحصیل کنند، باید قبل از هرچیز، آگاهی لازم را در مورد رشته و شغل انتخابی خود داشته باشند.

    اگر شما عاشق پرواز هستید و شغل مهمانداری هواپیما را بسیار دوست دارید، این مقاله را حتما بخوانید تا با توجه به شخصیت، مهارت‌ها و شرایط تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما، تصمیم درستی بگیرید.

    تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما در شاخه فنی‌وحرفه‌ای امکان‌پذیر است؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و کسب نمرات موردنظر، در انتخاب رشته سال نهم به دهم، این رشته را انتخاب کنند.

    رشته مهمانداری هواپیما چیست و مهماندار چه وظایفی دارد؟

    رشته مهمانداری هواپیما یکی از رشته‌هایی است که انتخاب رشته نهم به دهم تاثیری در پذیرش داوطلب در این رشته ندارد؛ یعنی دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم در هر رشته‌ای که تحصیل کند، می‌تواند در دانشگاه رشتۀ مهمانداری هواپیما را انتخاب کند و یا اینکه مهارت‌های لازم را برای استخدام در این شغل فرابگیرند.

    همان‌طور که می‌دانید، مهماندار هواپیما یک عضو از خدمه پرواز است که باید راحتی، امنیت و آسایش مسافران را فراهم کند. شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که وظیفه اصلی مهماندار، پذیرایی و خوشامدگویی به مسافرها است؛ اما در واقع اصلی‌ترین وظیفه مهمانداران هواپیما، حفظ سلامت روحی و روانی مسافرها در طول پرواز، به‌ویژه در شرایط اضطراری است که می‌تواند تلفات جانی در سوانح هوایی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. از دیگر وظایف مهماندار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    - بررسی‌های قبل و بعد از پرواز
    - کمک به مسافرها در هنگام ورود به هواپیما و خروج از آن
    - حفظ راحتی و امنیت مسافرها
    - ارائه اطلاعات کافی به مسافرها در مورد قوانین پرواز
    - بررسی تجهیزات ایمنی، تمیزی هواپیما و وعده‌های غذایی
    - استقبال از مسافرها و هدایت آن‌ها به صندلی‌هایشان
    - توجه به قرارگیری چمدان‌های دستی مسافرها در محل امن
    - بررسی کمربندهای ایمنی مسافرها
    - پاسخ به سوالات مسافرها
    - پذیرایی از مسافرها
    - تهیه گزارش پرواز
    - مدیریت وضعیت اضطراری
    - اطمینان از سلامتی و ایمنی مسافرها
    -  آشنایی با کمک‌های اولیه و مشاوره پزشکی در مواقع نیاز

    باتوجه به وظایف مهماندار می‌توان نتیجه گرفت که رشتۀ مهمانداری هواپیما یک رشته حساس با پیچیدگی‌های بسیار است و افرادی که تصمیم دارند در این رشته تحصیل کنند، باید مهارت‌های لازم را برای این رشته و شغل داشته باشند. از جمله مهارت‌های یک مهماندار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    - یک مهماندار هواپیما باید روابط عمومی خوبی داشته باشد و بتواند با همه مسافران رابطه خوبی برقرار کند؛ زیرا از وظایف مهماندار ایجاد امنیت و آرامش برای مسافرها است.
    - مهارت کار تیمی و گروهی یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز برای شغل مهمانداری هواپیماست. تمامی مهمانداران یک پرواز باید به‌صورت گروهی حفظ سلامتی و آرامش مسافرها را در پرواز برعهده بگیرند.
    - مهماندار هواپیما باید زبان انگلیسی را در سطح عالی آموزش دیده و بتواند به‌راحتی با مسافرها خارجی ارتباط برقرار کند.
    - یک مهماندار باید آرام و مهربان بوده و صبر و حوصله بسیاری داشته باشد تا بتواند سلامت روحی و روانی مسافرها را در طول پرواز تامین کند.
    - ظاهر یک مهماندار باید آراسته و منظم باشد؛ همچنین مهماندار باید صدای رسایی داشته باشد.
    - مهمانداران هواپیما باید سفرهای پی‌درپی، زندگی دور از خانواده، سفرهای خطرناک و... را تاب آورده و فشارهای کاری را تحمل کنند. این افراد باید از دانش روانشناسی برخوردار بوده و شخصیت قوی داشته باشند.
    - سلامت و توان جسمانی مهماندار بسیار مهم است؛ زیرا مهماندار باید ساعات زیادی را در فضای کوچک با شرایط جوی متغیر فعالیت کند.
    - افرادی که تصمیم دارند به‌عنوان مهماندار فعالیت کنند، باید با کمک‌های اولیه آشنایی کافی داشته باشند.

    نحوه ورود به رشته مهمانداری در مدرسه و دانشگاه

    تحصیل در رشته مهمانداری در شاخه فنی‌وحرفه‌ای در برخی از هنرستان های تهران امکان‌پذیر است؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و کسب نمرات موردنظر، در انتخاب رشته سال نهم به دهم، این رشته را انتخاب کنند.

    برای ورود به این رشته در دانشگاه، داوطلبان می‌توانند در دو نوبت مهر و بهمن در دانشگاه‌های علمی– کاربردی و یا برخی دانشگاه‌های آزاد ثبت‌نام کرده و مشغول به تحصیل شوند. طول تحصیل این دوره تحصیل دو سال بوده و دانشجویان می‌توانند مدرک کاردانی دریافت کنند.
    داوطلبانی که تصمیم دارند تا در رشته مهمانداری هواپیما تحصیل کنند، می‌توانند در آموزشگاه‌های آزاد و شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی آموزش ببینند. این داوطلبان باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند (مدرک دیپلم داوطلب می‌تواند در هر رشته‌ای باشد)

    البته امروزه ثبت‌نام بدون کنکور رشتۀ مهمانداری هواپیما در برخی از دانشگاه‌های علمی- کاربردی و آزاد در مقطع کاردانی امکان‌پذیر است. داوطلبانی که در این رشته ثبت‌نام می‌کنند، قبل از هر چیز باید شرایط زیر را دارا باشند:

    - داشتن شرط سنی حداقل 18 سال برای تمامی داوطلبان
    - داشتن شرایط جسمانی تعیین‌شده از طرف نظام هواپیمایی کشور که با انجام آزمایش‌های مختلف خون و ادرار، نوار قلب، نوار مغز، عکس از قفسه سینه، چشم پزشکی، شنوایی سنجی، بررسی بی‌ام‌ای و وضعیت عمومی داوطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد و معمولا شامل موارد زیر می‌باشد.
    - قد داوطلبان باید بین 160 تا 189 باشد.
    - داوطلب از نظر سلامتی جسمی و روحی نباید مشکلی داشته باشد.
    - بازه دستان داوطلب در برخی از شرکت‌های هواپیمایی بسیار اهمیت دارد.
    - وزن داوطلب باید طبق محاسبات انجام‌شده باشد.
    - دندان و بینی داوطلب باید بدون مشکل بوده و چهره داوطلب باید مطلوب باشد.
    - شاخص توده بدنی (BMI) برای داوطلبان مرد بین 18 تا 25 و برای داوطلبان خانم بین 18 تا 20 است.
    - داوطلبان باید چهره و ظاهری آراسته و مرتب داشته باشند.
    - داوطلبان مرد باید کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت داشته باشند.
    - داوطلب باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد.
    - داوطلبان نباید به مواد مخدر معتاد باشند.
    - عدم سوء پیشینه و یا سابقه کیفری یکی دیگر از شرایط تحصیل در این رشته است.
    - حداقل معدل برای داوطلبانی که دیپلم شاخه نظری دارند، 11 و برای داوطلبانی که دیپلم فنی‌وحرفه‌ای دارند 13 است. همچنین برای داوطلبانی که دیپلم کاردانش دارند، عدد 14 است.
    - در شرکت‌های هواپیمایی، افرادی که دارای مدرک زبان انگلیسی و یا پرستاری هستند، نسبت به سایر افراد دارای اولویت بوده و زودتر به استخدام در خواهند آمد.
    قبل از هرچیز افرادی که به شغل مهمانداری هواپیما فکر می‌کنند، باید تمامی خطرات و سختی‌های این شغل را در نظر داشته باشند. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری مهمانداران است و در کشور ما، ساعات کاری مهمانداران از دیگر کشورها بیشتر است؛ به‌همین دلیل وزارت کار شغل مهمانداری هواپیما را یکی از مشاغل سخت می‌داند. با همه این سختی‌ها، همچنان رشته مهمانداری هواپیما جذابیت‌های بسیاری دارد.

    در حالت کلی استخدام مهماندار در کشور ما به‌ صورت زیر انجام می‌شود:

    افرادی که آشنایی کلی با این شغل دارند که این افراد باید در دوره‌های علمی و آموزشی شرکت هواپیمایی شرکت کرده و تجربه عملی کسب کنند؛ سپس شروع به کار نمایند.

    این شغل در ایران و جهان یک شغل پردرآمد بوده و افراد با کسب تجربه، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد؛ همچنین بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی برای آسایش و راحتی کارکنان خود، حقوق و پاداش‌های بسیار خوبی در نظر می‌گیرند.

    سفرهای جذاب، اقامت در هتل‌های مجلل و... ازجمله لذت‌های این شغل است که افراد باتوجه به کارایی‌شان در مراحل قبل، حین و بعد از هر پرواز می‌توانند به آن برسند.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های کتابنامه
هوش کمپلکس ششم
کتاب های لقمه
همراه من ، کتاب برنامه ریزی کنکور

دسته بندی مطالب

جامع ریاضیات تجربی
کتاب های جامع

آخرین نظرات ارسالی

سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
حسین 1403/05/8 - 07:46
سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir