جدول مندلیف چگونه شکل گرفت

0

شریف‌عسگری در آغاز سخنان خود گفت: مندلیف جزو بزرگترین دانشمندان قرن نوزدهم است که آثار کارش در قرن‌های بیستم و بیست‌ویکم پررنگ است و اسم او در دنیای علم شیمی می‌درخشد. مندلیف جزو دانشمندان روسی است که موفق شد یکی از بزرگترین کار‌های علمی را به نتیجه برساند. وزن پیشرفت‌های علم شیمی پیش از او، روی دوش دانشمندان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی بود. مندلیف متولد سیبری است و اتفاقاتی مانند درگذشت پدرش و آتش‌سوزی کارخانه‌شان باعث می‌شود به سمت سن‌پترزبورگ بروند. او در این شهر تحصیل می‌کند و در تز دکتری یکی از مشکلات مهم صنایع روسی درباره‌ی آب و الکل را بررسی می‌کند.

 

 
 

 

معمای آب
او با اشاره به تاریخچه‌ی شکل‌گیری جدول مندلیف بیان کرد: از سال ۱۷۸۰ میلادی که لاوازیه کار‌های خود را منتشر کرد، به خاطر کار‌های او و دقت نظری که در کارش داشت، مفهوم عنصر بین شیمیدان‌ها شناخته‌شده بود. یکی از مهم‌ترین کار‌های لاوازیه وارد کردن مفهوم مفهوم ترازو و وزن عناصر در علم شیمی بود. سال‌ها بعد مندلیف در یک کنفرانس شیمیدان‌ها شرکت کرد که بتوانند فرمول شیمیایی آب را به دست بیاورند، ولی آن کنفرانس به نتیجه نرسید. در آن کنفرانس جزوه‌ای از یکی از شیمیدان‌ها توزیع شد که در آن گفته شده بود طبق منطق آب باید دو هیدروژن و یک اکسیژن داشته باشد و جرم اتمی اکسیژن را هشت در نظر گرفته بود. این مساله نکته‌ی مهمی در شیمی بود. تا ۱۸۶۹ میلادی که مندلیف اولین نسخه‌ی جدول خودش را ارائه کرد، تعداد زیادی از عناصر کشف شده بود. مندلیف به کشف این عناصر شتاب داد.

شریف‌عسگری در بخش پایانی صحبت‌هایش به روند ارائه‌ی نسخه‌ی نهایی جدول مندلیف اشاره کرد و گفت: دانشمندان متوجه شده بودند که این عناصر، رفتار مشخصی نشان می‌دهند و جرم اتمی این عناصر مشخص شده بود. اولین جدول مندلیف ۱۷ فوریه ۱۸۶۹ ارائه شد. مندلیف این جدول را بر اساس تصادف ارائه نکرد. در واقع او روی شانه‌ی غول‌ها ایستاد. یکی از این دانشمندان، «جان نیولندز» انگلیسی بود که کشف کرد اگر عناصر را براساس وزن اتمی‌شان مرتب کنیم، عنصر‌هایی با مشخصات مشابه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. نیولندز در دهه‌ی ۱۸۶۰ میلادی (۱۲۴۰ شمسی) قانون هشت‌تایی خود را تنظیم و ارائه کرد. در تلاش برای توصیف یافته‌اش برای دیگر دانشمندان، او این رابطه را با «اکتاو» در نت‌های موسیقی مشابه می‌دانست، اما متاسفانه این تشبیه کار را خراب کرد و همانند صدای گوشخراش یک ساز ناکوک، کسی نیولندز را جدی نگرفت. کشف نیولندز توسط کار‌های دانشمند انگلیسی دیگری به نام «ویلیام اودلینگ» هم پیش‌بینی شده بود، اما او هم در جلب توجه جامعه‌ی علمی ناکام ماند. مندلیف با جدولی که بنا گذاشت، توانست پیش‌بینی کند و همین پیش‌بینی یکی از بهترین مولفه‌های کار مندلیف است.

او افزود: مندلیف جا‌هایی از جدول را خالی گذاشت و می‌گفت این عناصر هنوز کشف نشده‌اند. به خاطر این پیش‌بینی‌ها لقب پیغمبر شیمی را به او دادند، چون پیش‌بینی‌های او هم درست بود. سال‌های بعد با کشف مفهوم عدد اتمی، آرایش جدول مندلیف تغییراتی داشت.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,242 بازدید

    0 نظر

    درج: 9 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir