توصیه های مهم روزهای پایانی کنکور

+2

اگر اشتیاق شما برای پیروز شدن ، بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد ، شما حتما پیروز می شوید . ترس دشمن شماره یک موفقیت است . ترس به هر شکل و میزانی که باشد نوعی عفونت روانی است . اقدام ترس را از بین می برد .
از سوی دیگر اعتماد به نفس تماما اکتسابی است . به این معنا که هیچ کس با اعتماد به نفس از مادر زاده نمیشود
دو مسأله برای بالا بردن اعتماد به نفس در نظر داشته باشید
- فقط افکار مثبت را به بانک ذهنی خود بسپارید
- فقط افکار مثبت را از بانک ذهنی خود برداشت کنید
دوازده سال گذشت و به روزهای پایانی رسیدیم ، خوب یا بد ، پرکار و پر انرژی یا گاهی کند و کمی دلسرد ، در حد تمام توان و حتی گاهی بی انگیزه و نا امید ... روزها را گذراندیم تا به موفقیت برسیم . اما باید بدانیم همیشه در گام های آخر به دلیل خستگی مسیر ، کم تحملی ، نگرانی از نتیجه و ... تفاوت موفق ها و مردم عادی مشخص می شود .
گام های آخر را درست برداریم

 

  
  
 

 

گام یک : لطفا خوش شانس باشید


شانس= آمادگی + نگرش + فرصت + اقدام
بر اساس این فرمول است که هر کسی در زندگی می تواند خوش شانس باشد . اگر آمادگی داشته باشیم یعنی بهبود مهارتها ، آماده سازی مداوم خودمان ، دانش و تخصص پس گام اول خوش شانسی را داریم و می توانیم از امکانات بهره برداری کنیم . اگر ما نگرش صحیح داشته باشیم یعنی موقعیت ها را بسنجیم و شرایط را درک کنیم این گام دوم خوش شانسی ماست . اگر در هر زمان از فرصت ها استفاده کنیم و فرصتها را بشناسیم و بهره برداری کنیم و در زمان لازم اقدام نماییم این خود شانس و این ۴ گام است که همه ما را خوش شانس می کند!

گام دوم : نقاط قوت را تقویت کنید

 

 
 

 

هدف خود را گام به گام پیش ببرید : هر کاری که انجام میدهید هر چه قدر هم که بی ارزش به نظر برسد ، آن را به منزله گامی به سوی مقصد نهایی خود تلقی کنید. نیاز نیست نقاط قوت جدید ایجاد کنید . شما نقاط قوت دارید . به هیچ وجه مطلب جدید نخوانید .:

خواندن مطالب جدید در این روزها، به جز افزایش استرس ، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی ، هیچ مزیت دیگری ندارد ؛ اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته اید ، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست . تثبیت آموخته های قبلی به طور قطع ، تأثیر بیشتری در نتیجه ی شما دارد . وظیفه ی اصلی شما مرور آموزه های قبلیتان است . این مرور لزوما یک الگوی ثابت ندارد . می توانید از چند الگو بسته به نیازتان بهره ببرید :
الگوی یک : اگر آزمون های آزمایشی میدادید و همچنین آزمون های جامع از کنکوریوم یا کتاب هایی با الگوی مشابه را استفاده کردید ، بهترین پیشنهاد دوره سوالات و پاسخنامه تشریحی آن ها برای یادآوری نکات کنکور های سنوات گذشته است .
الگوی دو : تورق سریع مطالب مطالعه شده در کتاب های درسی که از پیش مطالعه کرده ایم و همچنین جزوات مدرسینی که سر کلاس آن ها نشسته ایم و قبلتر آموخته ایم و نگاه سریع به نکات سبک مورد علاقه ی رتبه های برتر است .
الگوی سه : اگر از کتاب های تست استفاده کرده ایم و تست های نکته دار آن را علامتگذاری کرده ایم و یا تست های تیپ در آن کتاب مشهود است ، بررسی تست های تیپ و مطالعه پاسخنامه تشریحی نیز بسیار مفید و موثر است .
الگوی چهار : مطالعه خلاصه ها و نکته برداری ها ، حاشیه نویسی ها ، تیکت ها و هر اثری که در گذشته ، هنگام مطالعه به جای گذاشته اید بسیار مهم است . در هنگام مطالعه با دقت بالا آن نکات را یافته اید و از نظر شما مهم بوده . لطفا دقیق به بررسی آنه بپردازید.
الگوی پنج : خلاقیت رعت شما را بالا می برد . اگر زبان از نقاط قوت شما محسوب نمی شود ، می توانید آزمون های کنکور سال قبل را ترجمه ، تحلیل و بررسی کنید . یک آزمون زبان که توسط طراحان سازمان سنجش طرح شده ، قطعا حاوی مهمترین لغات ، گرامر و ترکیب واژگان است . اگر فرصت نکردید واژگان را بخوانید و به دنبال واژگان مهم هستید ، سه تست اول تمام دفترچه های کنکور سال های قبل را بخوانید. هم متوجه تکرار های معنا دار می شوید و هم مهمترین لغات را در کوتاهترین زمان بررسی کرده اید. الگوهای غیر عرف و خلاقانه نیز مانند دو مثال فوق به شما کمک می کند .


گام سوم : اصول را بدانید   


اصل اول : لازم نیست همه مطالب را بدانید!

 

 
 

 


یکی از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می شود ، این است که فکر می کنند اگر مطلبی را نخوانده اند یا خوب نخوانده اند ، نمی توانند نتیجه ی خوبی بگیرند . با بررسی سؤال های سال های قبل، می توانید به این نکته دست یابید که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب ها را بدانیم ؛ فقط کافی است به اطلاعات و فرمول های کلی مبحث ها، مسلط باشیم. حتی اگر به رتبه زیر صد هم فکر می کنید لزومی ندار به درصدهای صد فکر کنید . فقط کافیست از دیگران بهتر عمل کنید .


اصل دوم : تغذیه مناسب برای پیشگیری از اضطراب

 

 
 

 


غذاها با روش های مختلف استرس را از بین می برند. سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش بخش و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آنها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور به بدن آسیب می رساند کمک می کند. در حقیقت یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم کردن اثر استرس می شود .
کربوهیدرات ها باعث افزایش ترشح سروتونین می شوند برای تامین این ماده آرام بخش باید کربوهیدرات های مرکب که سرعت کمتری در هضم دارند مانند:نان، پاستا، جو و غلات سبوس دار مصرف کرد . مهمترین نکته برای کاهش استرس افراد کنکوری، پیروی از یک برنامه غذایی درست است .این باور که برای جبران افت قندخون به دلیل فعالیت مدام مغز، باید مواد قندی بیشتری استفاده شود، کاملا اشتباه است و از آنجا که مواد قندی ساده، حالت تحریک پذیری فرد را بیشتر می کند، برای جبران افت قندخون باید از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج و ماکارونی به جای شربت، شکلات و آبمیوه استفاده شود.

اصل سوم : خواب خود را تنظیم کنید

 

 
 

 


روز کنکور باید هفت صبح مغز شما فعال و بیدار و شاداب باشد . این موضوع نیاز به عادت دارد . از چند روز زودتر عادت کنید که هر شب حداکثر ساعت 11 بخوابید و حداکثر 6 صبح بیدار شوید . افراد بسیاری از این موضوع آسیب های جبران ناپذیر خورده اند .


اصل چهارم : هيچ وقت برای تست زنی حرفه ای دير نيست

 

 
 

 

اگر فقط يک روز به آزمون سراسري باقي مانده، هرگز نگوييد که مطالعه ديگر بي‌فايده است و شما شانسي براي قبولي در اين آزمون نداريد؛ در حقيقت ، بايد زمان ارايه شده در کنکور ، بسيار کمتر از زمان لازم براي پاسخگويي به همه سؤالات باشد و سختي و مشکل بودن برخي از سؤالات ، بسيار بيشتر از حدي باشد که بتوان همه آنها را در مدت تعيين شده جواب داد. در اين حالت ، ديگر استفاده از واژه “بي‌فايده” براي مطالعه، بي‌معناست ؛ زيرا حتي يک نيم نگاه به يک صفحه کتاب ، ‏مي‏تواند در رساندن شما به جواب يک تست ، تعيين کننده باشد .

یک هفته قبل از کنکور چه‌کار کردید تا سر جلسه به این آرامش رسیدید؟رتبه های برتر روزهای پایانی را چطور گذرانده اند ؟!


داوود جهان‌سوز: سه چهار روز اول هفته ، به روش‌های عادی درس خواندم و تا سه روز مانده به کنکور، برنامه‌ام را به همین روش ادامه دادم. می‌خواستم دو سه کتاب را تا قبل از کنکور مرور کنم اما نتواستم . یک روز مانده به کنکور درس خواندن را رها کردم. چیزی که به من آرامش داد این بود که یک ماه مانده به کنکور، خاطراتم را نوشتم .
پگاه پزشکی : من روزی دو بار آزمون شبیه کنکور کار می‌کردم. از صبح تا 8 شب را به برنامه‌ی کنکور اختصاص داده بودم و از 8 تا 12 شب مباحثی را که نخوانده بودم مرور می‌کردم . دو روز آخر هم درس نخواندم و سؤالات عمومی ریاضی و تجربی را زدم. پاسخ تست‌های عمومی ریاضی و تجربی به درصد‌هایم در کنکور خیلی نزدیک بود .
معین فلاحتگر : من یک هفته‌ی آخر، اختصاصی‌ها را نخواندم؛ چون دو هفته مانده به کنکور، آن‌ها را تمام کرده بودم . این، نتیجه‌ی همراهی من با برنامه‌ی راهبردی تا روز کنکور بود. قبل از عید، بعضی از بچه‌های مهندسی به من هشدار می‌دادند که از بقیه عقب هستم و می‌گفتند با این برنامه، درس‌ها را خیلی دیر تمام می‌کنم؛ اما وقتی کنکور دادم فهمیدم واقعاً درست رفتار کرده‌ام. من هفته‌ی آخر، سه دور کتاب‌ها را دوره کردم . دین و زندگی و ادبیات را هم‌خواندم و نتیجه‌ام بسیار خوب شد .
رستگار رحمانی : من دین و زندگی را عادی خواندم و 94 درصد زدم . زمین‌شناسی را هم یک دور کامل خواندم. کنکور تجربی سال 87 را زدم . سعی کردم مصاحبه‌های رتبه‌های برتر سال‌های قبل را بررسی کنم و برخی را برای خودم شبیه‌سازی کنم. به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنم حتماً تا روز قبل از کنکور درس بخوانند .

سارا تراب : هفته‌ی آخر به خودم استراحت دادم. در تلویزیون مصاحبه‌ای دیدم که چند روز قبل از کنکور بود. در این مصاحبه گفته شد که وقتی سؤالات درس عمومی را جلوی شما می‌گذارند با خودتان قرار بگذارید که ممکن است از این 25 سؤال نتوانید به 10 سؤال پاسخ دهید. در این صورت اگر بتوانید به این 10 سؤال جواب بدهید خوشحال می‌شوید و اگر نتوانید، نگران نمی‌شوید. روز آخر کلمات زبان و تاریخ ادبیات و خلاصه‌برداری‌هایم را مرور کردم . سعی کردم کارهای مهم خودم را دو هفته قبل از کنکور انجام دهم و هفته‌ی آخر بیش‌تر به آرامش و استراحت بپردازم. من سعی کردم در کنکور توانایی‌های بالقوه‌ام را به فعل تبدیل کنم.

نویسنده:علی نظیف

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,856 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 تیر 1398

    توسط: s.zolfaghari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir