معمار سرنوشت خودت باش!

0
معمار سرنوشت خودت باش!
همه ما دوست داریم انسان‌های موفق و خوشبختی باشیم و چه‌بسا که بیشتر اوقات فکر می‌کنیم در زندگی خود موفق هستیم؛ اما مشکل اینجاست که هنوز موفقیت را برای خود معنا نکرده‌ایم و اغلب به تعریفی که از جامعه یا رسانه به ما القا شده است، اکتفا می‌کنیم و درصورتی‌که معیارهایی که جامعه و دیگران برای موفقیت تعریف کرده‌اند با شرایط ما همخوانی نداشته باشد، احساس می‌کنیم راه را اشتباه رفته‌ایم.

       متاسفانه در جامعه ممکن است که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شوی و یا حتی مدارج عالی تحصیلی را بپیمایی؛ بی‌آنکه رازهای زندگی شاد و موفق را بیاموزی. مردم بیشتر به‌دنبال برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلاتشان هستند، تا اینکه برای زندگی خود برنامه‌ای داشته باشند. مشکل دیگری که در این میان وجود دارد این است که برخی از افراد هر روز با هزاران پیام از طرف رسانه‌ها بمباران می‌شوند؛ پیام‌هایی که به ما می‌آموزند چگونه به خوشبختی دست یابیم؛ مثلا به ما یاد می‌دهند که فلان اتومبیل گران‌قیمت را برانیم یا فلان مدل لباس را بپوشیم و …. و یا به ما گفته می‌شود که برای رسیدن به موفقیت، باید فلان مبلغ را هزینه کنیم؛ حتی به ما القا می‌شود که برای خوشبختی یا موفقیت باید حتما میلیونر باشیم؛ این در حالی است که عوامل خوشبختی و موفقیت چیزهای دیگری نیز هستند.

از طرف دیگر؛ مثلا آخرین باری که فیلمی ‌در سینما یا تلویزیون تماشا کرده‌اید که در آن تصویر مثبت یا خوشبختی در قالب یک انسان پولدار بخشنده و دوست‌داشتنی نشان داده می‌شد، چه زمانی بود؟ درواقع قهرمانان فیلم اکثرا انسان‌هایی بی‌پول و خوشبخت بوده‌اند و رسانه‌ها افرادی را به تصویر می‌کشند که در آن افرادی به‌خاطر طمع بیشتر پول به زندان رفته‌اند و به‌ندرت کسانی را می‌بینیم که با انجام کارهای مثبت و مشاغل خوب به ثروت دست یافته‌اند و نیز داستان‌های بسیار اندکی درخصوص افراد ثروتمندی شنیده‌ایم که با ثروت خود به دیگران کمک می‌کنند؛ این در حالی است که اکثر مردم در زندگی به‌دنبال دستیابی به پول و ثروت هستند. این تناقض باعث سردرگمی ‌اکثر افراد جامعه شده است و چه‌بسا که وقت و انرژی خود را برای رسیدن به اهدافشان بیهوده صرف می‌کنند.

       یکی از روش‌های موفقیت، نوشتن داستانی درباره موفقیت خویش است. داستانی که در آن می‌توانید فردی موفق، دوست‌داشتنی، حامی، بخشنده و شاد باشید. داستانی که در آن به خود اجازه می‌دهید که هرقدر ثروت و موفقیت که برای داشتن یک زندگی سازنده و بامعنا لازم است، به زندگی خویش وارد کنید و موجب باارزش‌شدن جامعه‌تان شوید.
       کلید دیگر، دستیابی به موفقیت و خوشبختی این است. هرقدر بیشتر احساس خوشبختی کنید، موفقیت بیشتری به زندگی‌تان جذب می‌کنید. اکثر مردم بر این باورند که مثلا اگر بتوانند فلان کار را انجام  دهند، خوشبخت خواهند بود. شاید این امر منطقی به نظر برسد، اما در دنیای امروزی قوانین جهانی تغییر کرده است.
       قانون جذب بیشتر چیزهایی را که برروی آن‌ها تمرکز می‌کنید، در دسترس شما قرار می‌دهد. چه باور داشته باشید و چه نداشته باشید، این قانون که در لابه‌لای آموزه‌های معنوی پنهان شده است، به کسانی که این آن را انتخاب کرده‌اند، آموزش داده می‌شود. خوشبختانه این اصل قدرتمند راهش را در مسیر اصلی زندگی باز کرده است.
       کسی که سعی دارد با پیروی از دستورالعمل «داشتن، انجام‌دادن و بودن» موفق شود، محکوم به شکست و نومیدی است؛ چرا که توجه این‌گونه افراد، بر چیزهایی است که هنوز به دست نیاورده‌اند و بنابر قانون جذب، آنان از دستیابی به آن موارد دور می‌مانند.

       در مرحله اول این قانون آرزوهایی را تحقق می‌بخشد که شما دوست دارید آن‌ها را تجربه کنید. چنانچه خواهان زندگی شادتر باشید، راه‌هایی را می‌یابید که احساس خوشحالی بیشتری کنید؛ سپس کارهایی را انجام می‌دهید که به شما این احساس را می‌بخشد و درنتیجه چیزی را که در جست‌وجویش بودید به دست می‌آورید. مهاتما گاندی می‌گوید: «شما باید خود را آن‌طور تغییر دهید که آرزو دارید این تغییر را در دنیا ببینید.» بچه‌ها این جمله را به‌خوبی درک کرده‌اند اما ذهن منطقی ما می‌خواهد علت هرچیزی را بفهمد و موانعی مانند ترس و شک، درِ خیر و برکت را برروی ما می‌بندد. بنا به گفته شکسپیر: «تردیدهای ما، افراد خائنی هستند که با ترساندنمان، موجب می‌شوند تا ما از خیر و صلاح زندگی‌مان چشم‌پوشی کنیم و از جاده موفقیت دور شویم.»
       چگونه می‌توانید با استفاده از قانون قدرتمند جذب کار را شروع کنید؟ همان‌طور که قبلا اشاره کردم، بهترین روش برای شروع کار نوشتن بینش‌های خود نسبت به زندگی‌تان است؛ همان زندگی‌ای که آرزویش را دارید. اگر خواهان زندگی در این «زندگی ایده‌آل» هستید، دنیای ایده‌آلتان را خلق کنید؛ این زندگی چگونه است؟ کسانی که هرگز به زندگی دلخواه خود نمی‌رسند، این بخش از کار را انجام نداده‌اند. همان‌طور که گربه به آلیس در داستان «آلیس در سرزمین عجایب» می‌گوید: «اگر شما آدرس را ندانید، هیچ جاده‌ای شما را به مقصد نمی‌رساند.»
       خلق چشم‌اندازی از آینده خود یک تمرین سرگرم‌کننده و موثر است که شما را تشویق می‌کند تا تصاویری از یک آینده روشن و زیبا را مشاهده کنید. شما می‌توانید این برنامه را برای هر مدت‌زمانی‌که می‌خواهید تنظیم کنید که به نظر من یک چشم‌انداز 5ساله می‌تواند در این مورد، موثر باشد. این مدت‌زمان به شما فرصت کافی برای جذب اهدافی را می‌دهد که برای تحقق آرزوهایتان به آن‌ها نیازمندید.

زمانی‌که شما بینش و چشم‌انداز زندگی آینده‌تان را می‌نویسید، هرقدر نسبت به آن احساس عمیق‌تری داشته باشید، تعهدتان نسبت به انجام آن بیشتر خواهد شد. دوستم، تری لوین، عبارت «بینش تکنیکالر» (Technicolor) را برای تشویق مردم به کار می‌برد که شامل استفاده از رنگ، صدا، مزه و بو در نوشتن عبارات برای برنامه زندگی آینده‌شان است؛ زیرا این کار باعث می‌شود هربار که این برنامه را می‌خوانید، احساس هیجان کنید؛ برای مثال تفاوت فاحشی در انرژی تولیدشده با خواندن دو عبارت زیر وجود دارد. نخستین عبارت، جمله‌ای برای رسیدن به هدف است، این عبارت تاثیرگذاری عبارت دوم را ندارد. بهتر است که این جملات را با صدای بلند بخوانید.
از اینکه ماشین جدید آلبالویی رنگم را می‌رانم، بسیار خوشحالم!
یا:من از داشتن اتومبیل جدید آلبالویی‌رنگم هیجان‌زده هستم! از اینکه هوای تازه را برروی صورتم احساس می‌کنم احساس طراوت می‌کنم و وقتی برروی انتهای اتوبان تمرکز می‌کنم، بوی هوای تازه را استشمام می‌کنم و زمانی‌که صدای باد را می‌شنوم، لذت می‌برم. این احساس، بسیار عالی است!
آیا تفاوت این دو را احساس می‌کنید؟ البته که احساس می‌کنید. کلید ایجاد یک بینش قوی، درگیرکردن هرچه بیشتر حواس تا حدامکان است. این کار احساسات شدیدی در شما ایجاد می‌کند، هربار که آن را بخوانید، این احساسات انرژی شما را با خواسته‌هایتان همسو می‌کند؛ البته اگر نوشتن باب‌ میلتان نیست، می‌توانید صدایتان را ضبط کنید یا حتی تصویری از زندگی دلخواهتان ترسیم کنید. روش دیگری که می‌توانید به کار ببرید، ترکیبی از خواسته‌هایتان است که گاهی نیز آن را «نقشه گنج» یا «صفحه آرزوها» می‌نامند. این بازنمایی بصری در شرایطی که ذهن آگاه یا ناخودآگاه شما هم‌تراز با خواسته‌هایتان قرار می‌گیرد، قدرت بیشتری پیدا می‌کند. هربار که این ترکیب را مشاهده می‌کنید، وارد یک هماهنگی ارتعاشی با خواسته‌هایتان می‌شوید.

بینش خود را متعادل کنید!
در بینش خود از وجود چند گروه اطمینان حاصل کنید:
معنویت و مذهب در پنج سال آینده جایگاه معنویت شما در چه رده‌ای خواهد بود؟ رابطه شما با خالقتان چگونه خواهد بود؟ آیا وقتی برای عبادت یا مراقبه (مدیتیشن) اختصاص می‌دهید؟ آیا در آیین‌های مذهبی شرکت می‌کنید؟ این فعالیت‌ها در زندگی روزانه‌تان چه بازتابی دارند؟
چه کارهایی برای غنای ذهن خود انجام داده‌اید؟ آیا میزان تحصیلات خود را ارتقا داده‌اید؟ آیا مهارت جدیدی آموخته‌اید؟ آیا زبان جدیدی یاد گرفته‌اید؟ برای تقویت ذهنتان به‌طورمرتب چه کارهایی انجام می‌دهید؟ تابه‌حال چند کتاب خوانده‌اید؟ چند برنامه شنیداری گوش کرده‌اید؟ آیا در سمینارها یا کلاس‌ها حضور داشته‌اید؟ آیا هر روز عبارات تاکیدی یا الهام‌بخش تکرار می‌کنید؟ انجام این کار به مدت 15 دقیقه نگرش شما را نسبت به زندگی مثبت می‌کند و موفقیتتان را بیش از پیش تضمین خواهد کرد.
بهداشت و تناسب اندام وضعیت سلامت شما چگونه است؟ آیا تناسب اندامتان را حفظ کرده‌اید؟ ورزش را به‌طورمرتب انجام می‌دهید؟ تفریحات سالم شما چه فعالیت‌هایی را دربرمی‌گیرد؟ برای داشتن یک زندگی سالم‌تر از چه برنامه غذایی پیروی می‌کنید؟ آیا به‌طورمنظم معاینات پزشکی انجام می‌دهید؟ از بدنتان محافظت می‌کنید؟ آیا صورتتان یا هر عضو دیگر از بدنتان را ماساژ می‌دهید؟ با ورزش‌هایی مثل «یوگا» و «تای‌چی» که برای کاهش استرس مناسب هستند، آشنایی دارید؟
مسائل اجتماعی و مالی آیا از نظر اجتماعی فعالیت دارید؟ آیا به تماشای تئاتر، کنسرت و یا فیلم می‌روید؟ آیا به مسافرت می‌روید؟ آیا خانواده‌تان را به رستوران می‌برید؟ آیا صاحب یک اتومبیل شیک هستید؟ قایق تفریحی و ویلا چطور؟ دنبال خرید لوازم شیک برای خانه‌تان هستید؟ یک رایانه جدید؟ یک دستگاه تلویزیون؟
پول و سرمایه‌گذاری درآمدتان چقدر است؟ در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ هر ماه چه مقدار ذخیره می‌کنید؟ پولتان را در چه زمینه‌ای هزینه می‌کنید؟ آیا برای تحصیل فرزندانتان پولی را کنار می‌گذارید؟
این نمونه سوالاتی است که هنگام نوشتن بینش شخصی‌تان باید از خود بپرسید. این بینش را بزرگ، درخشان، قوی و مهیج بسازید. «نورمن وینسنت پیل»، یکی از پیشگامان جنبش «یاری‌رسان به خویش»، می‌گوید: «اگر خواهان یک زندگی بزرگ هستید، به رویاهای بزرگ نیاز دارید.»

      هرقدر بتوانید خود را در زندگی دلخواهتان تجسم کنید، خلق آن آسان‌تر می‌شود. تجسم، تکرار جملات تاکیدی ابزار قوی و موثری هستند که می‌توانید برای تحقق آرزوهایتان استفاده کنید. هرروز، زمانی را به تجسم زندگی ایده‌آلتان اختصاص دهید. فراموش نکنید هرچیزی را که می‌خواهید، باور کنید که آن را دریافت کرده‌اید و یا آن چیز به شما داده خواهد شد.
      
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    582 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 مهر 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir