نابغه ی 5 ساله ایرانی در 8دقیقه به 200 سوال پاسخ داد

0
نابغه ی 5 ساله ایرانی در 8دقیقه به 200 سوال پاسخ داد
یو سی مس در واقع محاسبات ذهنی با چرتکه است! مخفف ( arithmetic system universal concept of mental )
به معنی مفهوم جهانی سیستم حساب ذهنی، که چون به انگلیسی به صورت مختصر “ucmas” گفته میشود به همین دلیل به فارسی به یو سی اس معروف شده محاسبه در این روش در واقع همان روش محاسبه با چرتکه است که شاید برخی از شما خاطراتی از محاسبه با آن را توسط قدیمی های فامیل و اطرافیان داشته باشید. از چرتکه میتوان برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی استفاده کرد و حتی میتوان آن را برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز به کار برد که در حال حاظر شرکت کنندگان در سطح جهانی برای محاسبات ذهنی به روش چرتکه ای با هم به رقابت نشسته اند.

عملکرد نیمکره راست و چپ مغز با محاسبات چرتکه چه ارتباطی دارد؟
سیستم محاسبه ذهنی و چرتکه ای با استفاده از یک سیستم محاسبه‌ای و با بکارگیری چرتکه، باعث هماهنگی بین دو نیمکره راست و چپ به طور همزمان شده و با ایجاد یک چهارچوب، سبب افزایش ظرفیت ذهن و مهارتهایی مانند مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مساله می شود که در موفقیت دانش آموزان در همه رشته ها و زندگی روزمره نقش مهمی دارد. عملکرد آن بدین گونه است که در این نوع آموزش به جای استفاده از یک دست برای جابجایی مهره ها در چرتکه، از دو دست برای به حرکت در آوردن مهره ها برای محاسبه ریاضی استفاده میشود.
در این روش کودکان بعد از یادگیری و آشنایی مراحل اولیه کار با چرتکه، پس از مدتی با تصور چرتکه بصورت مجازی و ذهنی قادر خواهند بود مسائل ریاضی را بصورت تصوری و در ذهن خود محاسبه کنند.
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی که تنها از نیمکره چپ مغز استفاده می شد، تصور چرتکه در ذهن کودکان باعث بکار گیری نیمکره راست مغز خواهد شد. در عین حال استفاده از نیمکره چپ و جابجایی مهره های چرتکه بصورت مجازی و به کار گیری نیمکره راست و ترکیب این دو، باعث توسعه و افزایش عملکرد نیمکره های راست و چپ مغز خواهد شد.
توضیحات فوق شرح کوتاهی از مسابقات چرتکه یا یو سی مس بود و مطمئنا راه یابی و کسب مقام در این مسابقات کار ساده ای نیست به همین دلیل برای درک بهتر حال شرکت کنندگان  و خانواده هایشان، صحبتی داشتیم با سرکار خانم لیدا عزتی مادر یکی از دانش آموزان موفق در این مسابقات:

با سلام خدمت خانم عزتی لطفا برای ما توضیح بدید که خانواده ها با توجه به حوزه های فرهنگی که در آن قرار دارند، در پرورش فرزندان خود از روش های تربیتی متفاوتی استفاده می کنند.

 

 
 

 


شما با توجه به اینکه دبیر زبان انگلیسی هستید چطور و از چه زمانی متوجه استعداد عسل جان در محاسبات ریاضی شدید؟
از آخرین تابستان قبل از رفتن عسل به کلاس اول، متوجه استعداد او در محاسبات شدم. رشته تحصیلی من زبان انگلیسی است، به همین دلیل فعالیت نیم کره سمت راست و چپ مغز برای من اهمیت زیادی داشت.


آیا برای آموزش عسل جان او را در آموزشگاه خاصی ثبت نام کردید یا خودتان در منزل به او آموزش میدادید؟
هردو؛ اولین آموزشگاهی که پیدا کردم خیلی برایم جالب بود و عسل را ثبت نام کردم.
اوایل ترم تعداد شرکت کنندگان خیلی زیاد بود به تدریج که مباحث سخت تر میشد؛ تعداد بچه ها هم کاهش میافت، طوری که از حدود 40 نفر 10 نفر باقی ماندند. تعداد زیادی انصراف دادند، چون در ترم های بالاتر به تقسیم اعشار چند رقمی رسیدند که بخش دشواری است؛  ولی من پیشرفت عسل را می دیدم و تصمیم گرفتم در منزل با او کار کنم. هر چه جلوتر می رفتیم و تمرین ها سخت تر میشد، عسل همه ی سوالات را جواب میداد و روز به روز هم مشتاق تر میشد. 

چطور به فکر شرکت در مسابقات در سطح جهانی افتادید؟
در واقع متوجه شدم که عسل استعداد خوبی در یادگیری دارد و سطح علمی او به مسابقات میخورد، ولی اوایل به خاطر سن و اینکه روحیه رقابتی نداشت و خیلی دختر آرامی بود، میترسید در مسابقات شرکت کند و راضی نمیشد ولی بعدها با توضیحاتی که دادیم، خیلی مشتاق شد و شرکت کرد و خوشبختانه بهترین مقام را کسب کرد و در حال حاضر سعی میکند در تمام مسابقات مدرسه هم شرکت کند.

بعد از صحبت با مادر عسل بهزادیان زاد؛ به سراغ عسل رفتیم و چند دقیقه ای با ایشان صحبت کردیم.
عسل جان لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید چند سال دارید.
من متولد دی ماه سال 1386 هستم؛ یعنی امسال 11ساله میشوم و پایه پنجم تحصیل میکنم. سال گذشته موفق شدم در مسابقات جهانی محاسبه ذهنی ریاضی در سطحA  higher  مقام اول جهانی را کسب کنم. 
اصلی ترین عامل در موفقیت شما در مسابقات چه بود؟
من موفقیتم را مدیون زحمات مادرم و پشتکار خودم هستم چون مادرم به آموزش ذهنی من اهمیت زیادی میداد و باعث شد من استعداد خودم را در این زمینه کشف کنم او خیلی برای من وقت گذاشت و من هم با پشتکار فراوان تمرین کردم و توانستم استعدادم را پرورش دهم و زحمات مادرم را با کسب مقام به ثمر بنشانم.

 

 
 

 



عسل جان روال مسابقه چگونه است و زمان و تعداد سوالات به چه صورت هستند؟ 
مسابقه بین  2200 نفر از 35 کشور مختلف برگذار شد که 166 نفر از ايران بودند. نحوه پاسخگویی هم به این صورت بود که در 8 دقیقه باید 200 سوال جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را حل میکردیم که البته فقط اعداد ساده نبودند و به اعشار هم کشیده میشد و من توانستم به تمامی سوالات پاسخ درست دهم.
محاسبه ذهنی 200 سوال در مدت هشت دقیقه بسیار شگفت‎انگیز است. شما از ابتدا در 8 دقیقه به همه سوالات پاسخ میدادید؟
اوایل در مسابقات استانی خیر؛ ولی بعدها در مرحله کشوری بیشتر تمرین کردم. در مسابقات جهانی هم با پشتکار بیشتری تلاش کردم و وقت بیشتری گذاشتم و توانستم به 200 سوال در 8 دقیقه پاسخ بدهم.
تلاش و پشتکار شما واقعا قابل ستایش است. روزانه برای رسیدن به هدفی که در ذهن خود داشتید چند ساعت تمرین می کردید؟
روزانه 10 ساعت کار میکردم و  حتی جمعه ها زمان بیشتری می گذاشتم (در حدود 13 ساعت) مادرم سوالات را آماده و زمان را ثبت میکرد، من هم به سوالات جواب می دادم. هرچه بیشتر تمرین میکردم، میتوانستم در زمان کمتری به سوالات بیشتری جواب بدهم.

 

 
 

 


در آینده باز هم در مسابقات یا المپیاد های کشوری و جهانی شرکت میکنید؟
بله؛ امسال تصمیم دارم در مسابقات استانی، کشوری و جهانی شرکت کنم و امیدوارم مانند سال گذشته رتبه های خوبی کسب کنم.
 راز موفقیت شما چیست و چه پیشنهادی برای هم سن و سالان خود دارید که آنها هم بتوانند مثل شما به اهدافی که دارند برسند و موفق شوند؟
پیشنهاد میکنم که اگر هدفی را دنبال میکنند، تلاش و پشتکار زیادی داشته باشند، هیچ وقت خسته و نا امید نشوند و هیچ فرصتی را برای بالا بردن توانایی های خود از دست ندهند.
هدف شما در زندگی چیست و چه برنامه ای برای آینده دارید؟
تصمیم دارم باز هم تمرین کنم و از استعدادی که خداوند به من داده نهایت استفاده را بکنم و بتوانم در المپیاد ها و مسابقات بیشتری شرکت کرده و به مقام بالاتری برسم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,544 بازدید

    0 نظر

    درج: 29 بهمن 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir