مرور درس 1

مرور درس 1

گاه پیش آمده که مطلب یا کتابی را بخوانید و مطالب آن را به خوبی درک کنید، اما پس از چند روز احساس کنید که بیش‌تر مطالب آن را فراموش کرده‌اید و فقط تصویری کلی از آن در حافظه شما باقی مانده است. آیا دلیل آن را می‌دانید؟ به نظر شما بهترین راه‌حل برای جلوگیری از فراموشی مطالب چیست؟ چه راهکاری برای بهبود عملکرد حافظه بلد هستید؟‌ ببینید مطالبی را که مطالعه می‌کنید برای اینکه قابل بازخوانی بشوند، باید ابتدا در حافظه‌ی بلندمدت شما ثبت شوند. اكثر روان‌شناسان معتقدند مدت كمی ‌بعد از يادگيری و حداكثر تا 6 ساعت بعد از يادگيری، فراموشی با شيبی تند آغاز می‌شود به طوری كه بعد از گذشت 24 ساعت، حدود 80% دانسته‌های جدید فراموش می‌گردند. به همين علت است که مشاوران کنکور، مرور با فاصله‌ی کم بعد از خواندن و هم‌چنين مرور 24 ساعت بعد از مطالعه را بسيار مهم و ضروری می‌دانند. به نمودار فراموشی كه در زير آمده است توجه کنید:

 

 
 
 

 

همانطور که می‌بینید در ابتدا روند افت نمودار کند است و اين به خاطر آن است كه مغز هنوز در حال مرتب كردن مطالبی است كه فرا گرفته است ولی پس از مدتی كوتاه، نمودار به شدت شروع به افت می‌كند به‌طوری که بعد از مدت یک روز، مغز، قـادر است فقط حدود 20% مطالبی را که یاد گرفـته است به خاطر بياورد. خب حالا چگونه می‌توانیم جلوی این اتفاق بد را بگیریم؟
دو روش براي بهبود يادآوری و جلوگیری از افت شدید نمودار وجود دارد، اول یادگیری تفهیمی و دوم برنامه‌ی مرور‌هاست که به طور مفصل به این دو مطلب در مقاله‌ی هفته‌ی بعد خواهیم پرداخت. (ادامه دارد...)

 

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

Avatar
فرستنده: m.hosseini [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
1,848 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir