دوستان! در این مقاله میخواهیم ببینیم که اصلاً چطوری باید تست بزنیم؟ چه کار کنیم که از تست هایمان بیشتر نتیجه بگیریم؟ و اینکه بهترین روش تستزدن کدام است؟
در قدم اول براي رسيدن به تسلط در تستزني، دروس را به دو دستهی:
دروس استدلالی (مانند رياضي، فيزيك) و دروس استفهامی و تركيبي (مانند زیستشناسی یا ادبیات)، تقسيمبندي ميكنيم.
دروس استدلالي: براي هركدام از اين دروس (فلسفه و منطق، رياضي و فيزيك)، 5 مرحلهی زیر را انجام دهيد:
1. يادگيري با تست، به اين صورت كه پس از انجام مطالعه و یادگیری مطالب،1/3تستهاي مبحث مورد نظر را پاسخ دهيد، اما نه زمان را لحاظ كنيد و نه درصد بگيريد. پاسخ تشريحي هر تست را بلافاصله پس از حل آن تست، دقيقاً بررسي كنيد.
2. پس از افزايش دقت و رسيدن به تسلط نسبي، يكي دو روز بعد از مرحلهی 1، 1/3 دیگر از تستها را بزنید و درصد بگيريد اما زمان را لحاظ نكنيد، پس از پاسخگويي به هر 10 تست، پاسخ تشريحي آن 10 تست را مطالعه كنيد. سعي كنيد همهی پاسخها را به طور كامل و دقيق مطالعه كنيد. سپس به سراغ 10 تست بعدي برويد تا اين 1/3 از كار را نيز تكميل نمایید.
3. سرعت عمل شما در آزمونها با زدن تستهاي تكراري افزايش مييابد. لذا پس از گذشت دو هفته از اتمام مرحلهی 2، 2/3 از تستهاي مرحلهی 1 و 2 را دوباره بزنيد. با اين تفاوت كه موارد زير را نيز در اين مرحله رعايت كنيد:
الف) هم زمان بگيريد و هم درصد.
ب) در هر نوبت به تعداد تستهاي كنكور تست بزنيد (مثلاً برای بچههای ریاضی 55 تست رياضي يا 45 تست فيزيك).
ج) بلافاصله به پاسخهاي تشريحي رجوع نكنيد.
د) در صورتيكه گزينهها را هنوز به خاطر داريد، بدون توجه به آن، خود را حتماً به جواب صحيح برسانيد.
هـ) پاسخ سؤالاتي را كه غلط زدهايد، با دقت بخوانيد.
و) پس از زدن هر 10 تست به ساعت خود نگاه كنيد و سرعت خود را تنظيم كنيد.
4. 1/3 از تستهاي هر مبحث را كه باقيمانده، قبل از شركت در آزمونهاي جامع پاسخ دهيد. تستهاي تأليفي را نيز در اين قسمت ميتوانيد مورد استفاده قرار دهيد.
5. با توجه به نكاتي كه در مورد علامت گذاري تستها در پایین ذكر مي كنيم، به مرور تستها بپردازيد و نكات جديد را در طرحهاي شبكهاي يا كلاسور خلاصهبرداري خود منعكس كنيد.
: سؤالاتي كه اصلاً نميدانستم از چه راهي بايد حل كرد (يا مباحث مربوطه را مطالعه نكرده بودم) و به همين دليل به آنها پاسخ ندادم.
: سؤالاتي كه ميدانستم چه راه حلي دارند ولي نتوانستم به پاسخ نهايي (يا گزينهی صحيح) برسم ولي روي مسائل مشابه آن، زياد كار كرده بودم.
: سؤالاتي كه ميدانستم چه راه حلي دارند ولي نتوانستم به پاسخ نهايي (يا گزينهی صحيح) برسم و روي مسائل مشابه آن، كار نكرده بودم.
: سؤالاتي كه بيدقتي يا اشتباه محاسباتي باعث پاسخگويي غلط من به آنها شده است.
: سؤالاتي كه نكتهی جالبي داشتهاند كه ممكن است آنها را فراموش كنم. (اين علامت هم به تنهايي و هم در كنار علائم فوق ميتواند قرار گيرد، ولي ساير علامتها در كنار يكديگر نميتوانند استفاده شوند).
بازهم تأكيد ميكنم كه علامتگذاري را همان زمان تست زدن انجام دهيد، چونکه هم با دقت انجام میشود و هم، زمان کمی میگیرد. عادت کردن به علامتگذاری در کنار تستها، حتی در طی آزمونها نیز به شما برای مدیریت زمان در طی آزمونهای جامع کمک مینماید. در مقالهی هفتهی بعد، استفاده از این علامت گذاریها را با هم خواهیم دید.
مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!