آيا مي توانيم با آنكه رتبة بدي آورده ايم انتخاب رشته خوبي داشته باشيم و قبولي ما با آن رتبه موجب تعجب ديگران شود؟ اين سوال اغلب به ذهن دانش آموزاني خطور مي كند كه به دلايل شرايط خاص امسال حتما بايد قبول شونداما از نتيجه رتبه و كارنامه امسال خود راضي نيستند. مثلا پسراني كه درصورت عدم قبولي در دانشگاهها بايد راهي خدمت سربازي شوندو مي ترسند كه بعد از اتمام دوران خدمت وظيفه عمومي ديگرحوصله درس خواندن و دانشگاه رفتن را نداشته باشند. پس قبولي دانشگاه برايشان واجب است.
از طرفي نگراني ديگري هم وجود دارد و آن اين است كه با توجه به رتبه بدي كه آورده اند امكان انتخاب رشته دلخواه خود را نداشته و قبولي در يك رشته دانشگاهي بدون علاقمندي داوطلب ، مشكل جديدشان است و حال اينكه چگونه بپذيرند در آينده فارغ التحصيل در يك رشته با عدم علاقه ويامتفاوت از نيازها واهداف آينده خود باشند.از طرفي اين مطلب را نيز بايد درنظر گرفت كه به هرحال كارنامه شما نتيجه تلاش و عملكرد شماست. شايد اين كارنامه حاصل سهل انگاري و عدم پيگيري دقيق برنامه هاي سال گذشته داوطلب باشد.به هرحال چالش فعلي كارنامه پيش رو است وانتخاب رشته خوب ضروري ولازم. اكنون مي خواهيم ببينيم كه آيا راهي وجود دارد كه بتوان با همين رتبه هاي بد انتخاب رشته خوبي داشت؟ يا اينكه چگونه رتبه بد را به قبولي خوب تبديل كنيم؟ هميشه در انتخاب رشته چند موضوع و اصل مهم وجود داردكه بايد به آنها توجه كرد.لطفا مطالب زير را با دقت بخوانيد و مرحله به مرحله انجام دهيد تا به نتيجه مطلوب برسيد.
1. ميزان علاقمندي داوطلبان به مجموعه اي از رشته ها يا يك رشته خاص.رشته هاي تحصيلي بسته به كاربرد آنها و مطلوبيت جذب در بازار كار ميان داوطلبان كنكور از ميزان علاقمندي هاي متفاوتي برخوردارند .مثلا رشته پزشكي ، مهندسي عمران ، حقوق ، طراحي صنعتي ، مترجمي زبان انگليسي از رشته هاي پرطرفدار ميان داوطلبان كنكور است .البته ما هم قصد نداريم منكر كاربرد هاي اين رشته ها و سهولت در اشتغال آنها باشيم اما نكته مهم اينست كه به همين دليل مطلوبيت اين رشته ها در طول سالها هم اكنون فارغ التحصيلان زيادي در جامعه وجود دارند و با نگاهي به آمار تعدادداوطلبان شركت كننده در كنكور فوق ليسانس اين رشته ها مي توانيم به واقعيت هاي ديگري هم در باره اين رشته ها توجه كنيم.
درباره تمام رشته هاي گروه خودتان شناخت دقيقي داشته باشيد
2. علاقمندي داوطلبان به تحصيل در بعضي از دانشگاهها . بحث رده بندي كيفي دانشگاهها در سطح تحصيلات عالي از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوري كه وزارت فرهنگ و آموزش عالي نيز دانشگاههاي تحت پوشش خود را ساليانه رده بندي مي كند.طبيعتا جذب و اشتغال در بازار كار بسيار به دانشگاهي كه متقاضي كار در آن فارغ التحصيل شده بستگي دارد .
قبولي و تحصيل در يك دانشگاه معتبر براي موفقيت در آينده شغلي و ادامه تحصيل مهم است
3. انتخاب محل و شهر ادامه تحصيل براي داوطلبان مهم است.هم اكنون با توجه به آيين نامه هاي بومي گزيني و شرايط و محدوديتهاي خوابگاهي بسياري از دانشگاهها داوطلبان انتخاب رشته ترجيح مي دهند كه در دانشگاههاي معتبر درشهر محل سكونتشان ادامه تحصيل دهند.از طرفي پراكندگي واحد هاي دانشگاهي نسبت به جمعيت شهر ويااستان يكسان نيست به طوريكه تعداد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي در بعضي از استانها با توجه به جمعيت سكنه وتقاضا بالاتر است و برعكس در بعضي از استانها تقاضا بيشتراز تعداد دانشگاههااست.
دربعضي از مراكز آموزش عالي صندلي ها پس از اعلام نتايج خالي مي ماند
4. شانس قبولي شما در يك رشته تحصيلي به تعداد داوطلبان متقاضي آن رشته وجود دارد كه در رتبه هاي بالاتري نسبت به شما قرار گرفته و آن رشته را انتخاب مي كنند.مثلا اگر داوطلبان از وجود رشته دانشگاههاي جديد بي خبر باشند ، آن رشته ودانشگاهها از رتبه هاي پايين تري دانشجو پذيرش خواهند كرد.
رشته هاي مورد علاقه خود را در دانشگاههاي جديد و يا ظرفيت پذيرش جديد جستجو كنيد
5. داوطلباني كه هنگام انتخاب رشته از نرم افزار هاي تحت سيستم عامل و يا تحت ويندوز گزارش مي گيرند اغلب با گزارش رشته /شهر هاي سال گذشته مواجه مي شوند.بنابراين انگار كه آنها دارند نسبت به قبولي هاي سالهاي گذشته انتخاب رشته مي كنند.
پايگاههاي انتخاب رشته تحت وب بدليل بروز بودن و كنترل لحظه اي حاوي اطلاعات دقيق تري مي باشند
6. يك انتخاب رشته كامپيوتري در صورتي از الگوريتم صحيحي برخوردار است كه نسبت به رتبه هاي متفاوت گزارشهاي متفاوت ارائه دهد مثلا گزارش رتبه 11000 بايد با رتبه 12000 متفاوت باشد.همانطور كه انتظار مي رود نوع انتخاب رشته رتبه 1000 با رتبه 2000 متفاوت باشد.
گزارش دهي هاي مشابه براي رتبه هاي متفاوت نمي تواند از صحت كامل برخوردار باشد
7. درصورتيكه بد بينانه انتخاب رشته كنيد و از رتبه خود خوب استفاده نكرده باشيد بعداز اعلام نتايج نفراول كلاس دانشگاه خود خواهيد بودو اين بدان معني است كه شايد با آن رتبه در رشته دانشگاه بهتري هم مي توانستيد قبول شويداما بدليل ترس و استرس از آن انتخاب رشته و دانشگاه صرف نظر كرده ايد.
تقسيم بندي برگه انتخاب رشته براساس خوشبينانه،واقع بينانه و بدبينانه را فراموش نكنيد.
باتوجه به مطالب ارائه شده و كمي تفكر در باره آنها حال آمادگي اين را نسبت به ارائه الگوي انتخاب رشته خوب براي رتبه هاي بد هستيم.
o ابتدا بادقت در جستجوي رشته ها و اعلام ظرفيت هاي جديد دانشگاهها نسبت به سال گذشته باشيد.
o از انتخاب رشته هاي تكراري كه درهمه و يا اغلب گزارش دهي ها وجود دارد پرهيز كنيد
o اگر شما طوري انتخاب رشته كنيد كه پس از قبولي و مشاهده نتايج كارنامه دوم ، خود را در ميان نفرات آخر قبولي كلاس ببينيد بهتر از اينست كه نفر اول قبولي در كلاس دانشگاه خود باشيد.
o اگر متقاضي قبولي در رشته خاصی هستيد از دانشگاههاي ديگري به جز محل سكونت خود كه با توجه به جمعيت سكنه احتمال تكميل شدن ظرفيت آن وجود ندارد در برگه انتخاب رشته خود بهره بگيريد
o فارغ التحصيلي از يك دانشگاه معتبرتر شانس قبولي در تحصيلات تكميلي ، جذب بهتر در بازار كار و .... را بيشتر مي كند. اخذ مدرك دكتري و هيئت علمي شدن در هر رشته دانشگاهي ارزشمند و گرانقدر است.
o در صورت تمايل به استفاده از انتخاب رشته هاي كامپيوتري از چند مركز مختلف گزارش گيري كنيد و نتايج را با هم مقايسه نماييد.
o انتخاب رشته كامپيوتري از سيستم هاي تحت وب نتايج بهتري گزارش دهي مي كند.
o انتخاب رشته خوشبينانه فراموش نشود
o در رشته هايي كه داراي گرايشهاي متعددي هستند بعضي گرايشها كمتر طرفدار دارند اما براي ادامه تحصيل در كارشناسي ارشد و مواد و ضرايب امتحاني شانس قبولي شما با ديگر گرايشها تقريبا برابر است
o قبل تكميل نهايي فرم انتخاب رشته از نظرات افراد آگاه و كارشناسان زبده استفاده نماييد.
o فراموش نكنيد انتخاب رشته شما ، انتخاب آينده شماست ، آگاهي ؛دقت و كنترل تا آخرين مرحله هيچگاه فراموش نشود.