همه چیز درباره انتخاب رشته کنکور سراسری

همه چیز درباره انتخاب رشته کنکور سراسری

اگر می خواهید انتخاب رشته صحیح ، به دور از هر گونه پشیمانی بعدی داشته باشید حتما این مطلب را به طور کامل بخوانید .

چگونه انتخاب رشته خوبی داشته باشیم تا پس از قبولی در دانشگاه ، احساس پشیمانی نکنیم و همچنین بعد از تحصیل در دانشگاه و فارغ التحصیل شدن این احساس به سراغمان نیاید که عمر و زندگی خود را به هدر داده ایم ؟  مهارت و علمی بتوانیم کسب کنیم که به کارمان بیاید و بتوانیم با آن به اهدافمان رسیده و کسب درامد داشته باشیم و یا هر هدفی دیگر .

پس بنا بر این اوصاف انتخاب رشته مرحله بسیار بسیار مهمی در زندگی هر شخصی می تواند محسوب شود که بدون شک انتخاب رشته می تواند سرنوشت زندگی آدمی را تعیین کند  و زندگی فرد  تغییر کند و به سوی خوشبختی پیش قدم بردارد ، یا اینکه نه ، یک عمر حسرت و پشیمانی از رشته ای که انتخاب کرده است .

تاکید میکنم اشتباه در انتخاب رشته قابل جبران است ولی برای جبران آن باید تاوانی پرداخت . پس با این اوصاف اگر در آستانه انتخاب رشته دانشگاهی هستید بهتر است انتخاب صحیح و کاملی داشته باشید اما اگر انتخابی کرده اید و الان پشیمان از انتخاب خود ، هنوز هم فرصت باقیست و همین که به اشتباه خود پی برده اید بسیار مهم است . پس باید همین امروز به جبران اشتباهات بپردازید و اصلا فکر گذشته را نکنید زیرا  زمان حال و آینده در دستان شماست و شما هستید که تصمیم می گیرد آینده را برای خود بهتر بسازید یا نه ؟

اکنون به سراغ انتخاب رشته و نکاتی که باید برای انتخاب صحیح در نظر بگیرید می رویم .

یک . انتخاب هدف کلی در زندگی

اگر تا کنون مسیری کلی برای زندگی خود در نظر نگرفته اید هر چه زودتر یک مسیر برای تمام زندگی خود ترسیم کنید . این شما هستید که باید مشخص کنید چگونه دوست دارید زندگی کنید و به تبع آن زندگی تان را بر اساس علایق تان سازمان دهید و پیش روید .

دو . هدفتان از تحصیل در مقطع کارشناسی (دوره لیسانس) چیست ؟

پس از انتخاب هدف کلی ، نوبت به اهداف جزئی تر می رسد . اصلا برای چه می خواهید درس بخوانید ؟ این مورد برای هر کسی می تواند متفاوت باشد . شاید یکی صرفا کسب درامد و مادیات مد نظرش باشد . شخص دیگر  تحصیل را مسیری برای موفیقت در زندگی و رسیدن به اهداف کلی تر بداند و شخصی هم شاید پیدا شود که آرمانی تر فکر کند و صرفا تحصیل جهت کسب علم را بخواند . توصیه من این است که به آرمان هایتان اهمیت قائل شوید و در جهت آن ها حرکت کنید اما به هیچ وجه تفکر عاقلانه و منطقی  و  وضعیت موجود و پیش بینی های آینده را فراموش نکنید.

سه . به علایقتان توجه داشته باشید .

به حرف های مردم عامه توجه چندانی نداشته باشید . احتمال نادرست بودن این سخنان بسیار زیاد است . حتما رشته ای را که به آن را برمیگزینید بایستی رشته ای باشد که میزان حد اقلی علاقه را به آن داشته باشید . انتخاب رشته را فقط از روی چشم و هم چشمی و مطرح شدن یک رشته به عنوان رشته ای تاپ در جامعه انجام ندهید . علاقه بایستی وجود داشته باشد .

چهار . آینده شغلی و درآمد شغلی نیز مهم است .

دقت داشته باشید مسئله مادی و آینده شغلی رشته ای که برمیگزینید بسیار مهم است . اگر شغلی را که انتخاب کرده اید بازار کار  نداشته باشد یا درآمد حاصل از آن بسیار کم باشد بهتر است به سراغ آن نروید مگر این که مطمئن باشید که بهترین مدرس و آموزنده آن رشته خواهید شد و استعداد و پشت کار لازم برای پیمودن و آموختن آن رشته را تا انتها دارید . در این صورت درامد مناسبی نیز به علت مرجع بودن در این رشته ، خواهید داشت .
پنج . شهر و استان محل تحصیل

کاملا مشخص و روشن کنید که آیا صرفا در شهر و استان خود می خواهید تحصیل کنید و دانشگاه بروید ؟ یا در استان های همجوار یا چند استان و شهر بزرگ ؟ یا آمادگی تحصیل در کلیه مناطق کشور را دارید ؟  این مسئله بسیار مهم است در حالی که شاید الان برایتان جدی به نظر نرسد . شرایط و مسائل حاصل از زندگی خوابگاهی و مسیر رفت و آمد و هزینه های ناشی از زندگی در شهر دیگر به ویژه در شهرهای دور و بزرگ را در نظر بگیرید .حتما و حتما در این مورد با خانواده خود هماهنگ باشید و نظر آن ها را بپرسید و حد و مرزهای والدین را رعایت کنید .

توصیه شخصی من در این است که تا حد امکان شهر و استان دیگری را برای تحصیل انتخاب نکنید مگر در رشته ها و شهرهای خاص.شهرهایی همچون تهران و تبریز و اصفهان و مشهد مسلما نسبت به شهرهای کمتر توسعه یافته دیگر شرایط بهتری برای زندگی خوابگاهی دارند ولی مسائل و مشکلات دیگر شهرهای توسعه یافته دیگر را در نظر بگیرید . مسائل اقتصادی و اخلاقی مهم می باشند . برای دختران توصیه صرف من این است که صرفا و صرفا شهر و استان خود را برای تحصیل در نظر بگیرند . مخصوصا این که اگر رشته ( و یا رشته های مشابه و هم تراز و نزدیک به آن رشته ) مورد نظر آن ها در دانشگاه های سراسری شهر و استان خودتان وجود دارد .(در همین زمینه و مشکلات عاطفی و اقتصادی زندگی در خوابگاه های دیگر به زودی مطلبی نوشته می شود.) نهایتا اگر با در نظر گرفتن همه این  شرایط و سختی ها ، مسرّ به تحصیل در شهر دیگری هستید فقط  شهرهای نزدیک و چند کلان شهر(.تهران.تبریز.مشهد.شیراز.اصفهان) را که به آن ها نزدیک هستید برگزینید . البته در مورد رشته های بورسیه و بعضی رشته های تاپ پزشکی ارزش تحصیل در مناطق کمی دورتر و شهرهای کوچک را هم دارد. (هر چند معتقدم این نکته در مورد دختران صادق نیست .)  با دانشجویان که تجربه دارند در مورد زندگی در شهرهای دیگر مشورت و صحبت کنید .

شش . اولویت بندی انتخاب ها

مشخص کنید چگونه انتخاب رشته می کنید به عنوان مثال :

حالت 1 :  (رشته مهم تر است ولی در کنار تحصیل در شهر خود)

مهندسی صنایع . دانشگاه 1 .شهر تهران
مهندسی صنابع . دانشگاه 2. شهر تهران
مهندسی صنابع . دانشگاه 3. شهر تهران
عمران . دانشگاه 1 .شهر تهران
عمران . دانشگاه 2. شهر تهران
عمران . دانشگاه 3. شهر تهران

حالت 2 : (دانشگاه مهم تر از رشته  است)

مهندسی صنایع . دانشگاه 1 . تهران
عمران . دانشگاه 1 . تهران
مهندسی صنابع . دانشگاه 2. تهران
عمران . دانشگاه 2. شهر تهران

حالت 3 : (فقط رشته مهم است و شهر اهمیتی ندارد.)

مهندسی صنایع . دانشگاه 1 .شهر تهران
مهندسی صنابع . دانشگاه 2. شهر تهران
مهندسی صنابع . دانشگاه 3. شهر تهران
مهندسی صنابع . شهر الف.
مهندسی صنابع شهر ب.
مهندسی صنابع . شهر ج .
و ...

هفت . استفاده از نرم افزارهای انتخاب رشته جهت تخمین رشته و دانشگاه ممکن برای قبولی

توصیه می شود جهت آمادگی قبلی و بررسی احتمال قبولی در رشته های دانشگاهی و دانشگاه ها ، از نرم افزار تخمین انتخاب رشته استفاده کنید . در این زمینه نرم افزار سازمان سنجش که در اختیار مراکز انتخاب رشته آموزش و پرورش استان ها و شهرها قرار دارد و با قیمت مناسب به همراه مشاوره انتخاب رشته توسط مشاوران ، به داوطلبان ارائه می شود توصیه می شود. همچنین می توانید از نرم افزارهای انتخاب رشته سایت های دیگر که تطبیق بالایی دارند استفاده کنید.

Avatar
فرستنده: u-143390 [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
165 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir