کنکوریها حداقل شش ساعت بخوابید

کنکوریها حداقل شش ساعت بخوابید

داوطلبان کنکور بایستی روزانه بین شش الی هشت ساعت بخوابند . حداکثر هشت ساعت بخوابید، بیش‌تر از آن، هم باعث از دست‌دادن زمان (برای مطالعه مفید) است و هم کسلی و خواب‌آلودگی در روز را به دنبال دارد. تا نیمه شب برای درس خواندن بیدار نمانید، زیرا منجر به خواب‌آلودگی در روز بعد می‌شود و شما را به سیستم غلط عادت می‌دهد و ترک این عادت در روز آزمون سراسری دشوار است.

نباید در این مدت ورزش کنید (انجام ورزش‌های منظم برای کمک به داشتن خوابی خوب توصیه می‌شود اما زمان آن بسیار مهم است و بهتر است صبحگاه یا اوایل بعد از ظهر انجام شود).
 
زمانی که قصد خوابیدن دارید، نبایدبا تلفن مشغول صحبتهایی شویدکه به شما استرس وارد کرده و ذهنتان را فعال می کند همچنین قبل از خواب از سرگرم شدن با تلویزیون و اینترنت بپرهیزید ؛ نور محیط  نیزحداقل باشدو به کاری سبک مشغول شوید.
 
تکنیک ریلکسیشن را قبل از خواب درحالی که دراز کشیده اید، اجرا کنید (رجوع بهCDریلکسیشن) با این تمرین بخشی از استرس های روزانه شما کاسته می شود و آماده ی ورود به مرحله ی خواب شده و با آرامش می‌خوابید.
 
از مصرف کافئین و نیکوتین حداقل ۴-۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب پرهیز شود، کافئین و نیکوتین محرک‌هایی هستند که اختلالاتی در زمان به خواب رفتن ایجاد می‌کنند و  قهوه، چای، نوشابه، کاکائو، شکلات حاوی کافئین هستند.
 
طوری برنامه ریزی کنید که صبحها مانند روز امتحان بیدار شوید آماده شدن برای آن ساعت را تمرین کرده و ساعت بیولوژیکی بدن خود را با خورشید تنظیم کنیدچراکه  هرچه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید، شب‌ها نیز بهتر می‌توانید به خواب بروید و قرارگرفتن در معرض نور آفتاب باعث می‌شود، هورمونهای خواب کاهش پیدا کرده و سریعتر هوشیار شوید. چندنفس عمیق زیر نور آفتاب بکشید، کمی نرمش کنید. نوشیدن کمی چای یا قهوه و یا خوردن شکلات (که شبها، گفته بودیم منع مصرف دارد) شما را با نشاط می کند.
 
از تخت خود تنها برای خوابیدن استفاده کنید و استفاده از رختخواب خود برای تماشای تلویزیون، درس خواندن و  پرهیز شود، در این صورت  هنگامی که شما به رختخواب می‌روید بدن شما می‌داند که وقت خواب است.
 
حتماً شام بخوریدو با شکم خالی آماده ی خواب نشوید، در مقابل بایداز پرخوری هم بپرهیزید؛اگر معده شما خیلی خالی باشد، می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند. همینطور، اگر شما عادت به خــوردن یک وعــده غذای سنگین قبل از خواب داشته باشید، این امر نیز می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کندهم چنین استفاده از محصولات لبنی و شیر، قبل از خواب توصیه می‌شود.
 
90 دقیقه قبل از خواب حمام کنید ؛یک حمام داغ، دمای بدن را افزایش می‌دهد، اما پس از آن با کاهش دمای بدن، احساس خواب آلودگی به فرد دست می‌دهد.
 
از راحتی تخت خواب و اتاق خواب خود مطمئن شوید،  یک اتاق گرم می‌تواند ناراحت کننده باشد اما اتاق کمی خنک‌تر همراه با پتوی مناسب برای گرم ماندن، توصیه می‌شود؛ اتاق خواب‌تان نباید دارای نور مزاحم باشد که در این صورت می‌توانید از چشم بند استفاده کنید. در صورت وجود سر و صدایی که شما را اذیت کند، می‌توانید از گوش گیر استفاده کنید.
 
مصرف خودسرانه قرص های خواب آور ممنوع است و موجب بروز مشکلات و آثار جانبی می شود؛ حتماً نگرانی های خود را یادداشت کنید که این کار موجب آرامش بیشتری برای خوابیدن می شود.

Avatar
فرستنده: u-143390 [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
344 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir