تست‌ها و تمرینات را نسوزانید!؟

تست‌ها و تمرینات را نسوزانید!؟

یکی از مهمترین ارکان بازیابی مطالب که نقشی بسیار کلیدی در تکمیل فرایند یادگیری دارد تمرین کردن است و هرچه قدر تمرین بیشتری حل شود تسلط دانش آموز روی مطالب افزایش می یابد و در نتیجه سریع تر می تواند تمرینات مشابه را حل کند و به سوالات پاسخ دهد. چیزی که در آزمون های مهارتی مانند کنکور خیلی به آن نیاز دارید و اصطلاحا " به آن سرعت عمل گفته می شود. درواقع سرعت عمل کسب همین مهارت یعنی توانایی حل سریع سوالات است. اما چگونه تمرین کردن باعث افزایش سرعت پاسخ به سوالات می شود؟ پاسخی بسیار ساده و روشن دارد.

آن چه از قدیم اجداد و نیاکان ما خیلی بر آن تاکید داشتند:(( کارنیکو کردن از پرکردن است. ))  در واقع حل زیاد تمرینات باعث منظم شدن مطالب در ذهن می شود که دسترسی بعدی به آن ها را آسان می کند. تمرین کردن درسازمان دهی و مرتب سازی ذهن و درنتیجه ایجاد دسترسی سریع به مطالب در زمان های مورد نیاز مانند کنکور  و سایر آزمون های مشابه، نقش ویژه ای را عهده دار است. به همین جهت معلمان و مشاوران تاکید خاصی به حل تمرینات و تست های زیاد و متنوع دارند تا ضمن مرتب کردن ذهن دانش آموزان، ایشان با تعداد بیشتری نمونه از هر موضوع آشنا شوند و در مواجهه با نمونه های مشابه بتوانند راحت تر و سریع تر به سوالات در امتحانات و خصوصا" کنکور پاسخ دهند .

اما پدیده جالب و قابل ملاحظه ای که من به عنوان مشاور با آن بارها و بارها  مواجه شده ام این است که همواره در پایان جلسات مشاوره در تمامی دروس تمرینات و تست ها مشخص می شوند اما علیرغم انجام این کار برخی از دانش آموزان در جلسات بعدی مدعی هستند که تمام تمرینات را حل کرده اند ولی نمی توانند در جلسه آزمون به  بسیاری از سوالات پاسخ دهند!!! این موضوع عجیب من را وادار کرد که روی حل تمرینات دانش آموزان نظارت و دقت بیشتری داشته باشم و نتیجه این نظارت و بررسی های صورت گرفته به این توصیه مهم ختم شد که:(( لطفا" تمرینات و تست ها را نسوزانید)) یعنی چه ؟

 الان برای شما توضیح می دهم . بسیاری از دانش آموزان تصور می کنند تمرین کردن کاری وقت گیر است و ایشان باید بیشتر وقت خود را برای خواندن مطالب صرف کنند. درصورتی که تمرین مهمترین رکن یادگیری است و در بسیاری از اوقات دانش آموزان با تمرین متوجه می شوند کجای مطلب را به خوبی فرانگرفته اند و لازم است دوباره به آن رجوع کنند.

این دانش آموزان با خواندن سطحی صورت تمرین و حل بخشی از آن تصور می کنند که توانایی حل تمرین تا پایان را دارند و با این خیال باطل تمرین را نیمه کاره رها می کنند و اصطلاحا" تمرین یا تست را می سوزانند. دوستان خوب و دانش آموزان گرامی رسیدن به جواب آخر مهمترین گام حل تمرین علی الخصوص تمرینات تستی است و اگر می خواهید در آزمون ها به نتیجه مطلوب برسید هنگام مطالعه و حل تمرینات و تست ها حتی اگر برای شما آسان به نظر می آیند و مطمئن هستید که به جواب آخر می رسید به هیچ عنوان تمرین را نیمه کاره رها نکنید.

بسیار دیده شده که تست ها و تمرینات در مراحل پایانی حل، نیازمندتسلط و اطلاع از نکاتی ویژه یا توجهات خاصی است که اتفاقا" مشکل اصلی دانش آموزان بی توجهی به همان نکته یا مهارت خاص است. پس حتی اگر فکر می کنید که کند هستید و از پس حل کردن همه تمرین های مشخص شده بر نمی آیید تعداد کمتری تمرین و تست حل کنید ولی تمام آن هارا تا رسیدن به جواب آخر دنبال کنید که رمز موفقیت همین است و شما در کنکور و تمامی آزمون های تستی نیازمند رسیدن به جواب آخر هستید. پس این توانمندی مهم را هنگام حل تمرین و تست در منزل کسب کنید و از نتایج ارزشمند آن در آزمون ها بهره مند شوید.

Avatar
فرستنده: u-143390 [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
371 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir