در ماه خرداد سال کنکورمان چه کنیم؟

در ماه خرداد سال کنکورمان چه کنیم؟

داوطلبان آزمون سراسری حدود یک ماه تا آزمون سراسری زمان دارند. به همین دلیل، امسال خاص تر از سال­های دیگر است. این فرصت موجود می‌تواند برای برخی از داوطلبان، زمانی طلایی و بسیار مفید، و برای عده­ ای دیگر عامل فراموش کردن مباحث درسی و کمتر شدن آمادگی­شان باشد؛ از همین رو، باید یک برنامۀ دقیق و منظم برای زمان باقی مانده وجود داشته باشد. نکات زیر به همین منظور خدمتتان ارایه می­گردد. در ماه خرداد چه کنیم؟

داوطلبان آزمون سراسری حدود یک ماه تا آزمون سراسری زمان دارند. به همین دلیل، امسال خاص تر از سال­های دیگر است. این فرصت موجود می‌تواند برای برخی از داوطلبان، زمانی طلایی و بسیار مفید، و برای عده­ ای دیگر عامل فراموش کردن مباحث درسی و کمتر شدن آمادگی­شان باشد؛ از همین رو، باید یک برنامۀ دقیق و منظم برای زمان باقی مانده وجود داشته باشد. نکات زیر به همین منظور خدمتتان ارایه می­گردد. در ماه خرداد چه کنیم؟ فریب نخورید
با توجه به اینکه بین پایان امتحانات تا برگزاری آزمون سراسری فاصله قابل توجهی وجود دارد، بسیاری از افراد سودجو برای بهره‌برداری از این دوران دندان تیز کرده ­اند و با تبلیغ‌هایی فریبنده، اما توخالی، می‌خواهند زمان و هزینه داوطلبان را به غنیمت بگیرند. در واقع این روزها مؤسسات به ظاهر علمی و آموزشی و برخی از مدرسانی که با تبلیغات، مشهور شده‌اند، به سراغ دو گروه از داوطلبان می‌روند: یک دسته افرادی که تاکنون کوتاهی کرده‌اند و اکنون می‌خواهند که یکشبه ره صدساله را بپیمایند، و گروه دیگر داوطلبانی که کوشا و درسخوان بوده­اند، اما می‌خواهند صد در صد مطمین شوند که در رشته و دانشگاه مورد نظرشان پذیرفته خواهند شد.

اکنون نوبت تبلیغات آنهاست که بگویند به کمک جزوات، سی‌دی‌ها یا مدرسان ما، به صد در صد سؤال‌های آزمون سراسری فلان یا بهمان درس پاسخ خواهید داد؛ حتی گاهی اوقات می‌شنویم که مدرسی می‌گوید طراح سؤال‌های کنکور است یا یکی از آشنایانش یکی از طراحان است، و بدین وسیله اعتماد داوطلبان را جلب می‌کند . باور کنید که این افراد تنها باد می‌کارند و در مقابل، چمدان های پر از پول را درو می‌کنند. هیچ یک از داوطلبان موفق، به یاری این مؤسسات یا مدرسان به جایی نرسیده‌اند. آنها با کوشش و سعی خودشان موفق شده‌اند، و اگر هم از کتاب کمک آموزشی مؤسسه‌ای بهره برده یا از مدرسی یاری گرفته‌اند، این یاوران در طول زمان و بتدریج مؤثر واقع شده‌اند، و به هیچ وجه دوپینگ کردن، و در یک برهه زمانی در تیرباران همایش‌های رنگ به رنگ و مدرسانی با هزینه‌های نجومی قرار گرفتن، عامل موفقیت نخواهد بود. این مساله شامل همایش‌ها نیز می‌شود؛ البته ما با همایش و جمع‌بندی مخالف نیستیم، اما اینکه شما در چه همایشی شرکت کنید، بسیار مهم است. آیا سطح همایش با دانش شما همخوانی دارد؟ آیا مدرس مربوط قصدش جمع‌بندی و یادآوری یک مجموعه از نکات مهم است یا می‌خواهد با چند فرمول، شما را قانع کند که تمام تست‌های کنکور را می‌توان با راهکارهای وی جواب داد؟ (کافی است به یک متخصص درس مورد نظر همان فرمول‌ها را بدهید تا به شما نشان دهد که چقدر استثنا وجود دارد و تعداد قابل توجهی از تست‌ها با همین فرمول‌ها قابل حل نیستند، و تازه حفظ کردن ده‌ها فرمول در روزهای آخر، بدون اینکه مطلب را درک کنید و استفاده از آنها در سر جلسه آزمون، امکان پذیر نیست).

حتی در همایش‌های خوب و مفید هم شما باید با آمادگی روحی کامل شرکت کنید تا از آنها بهره ببرید؛ زیرا گاه در یک همایش، داوطلبی سؤالی می‌کند یا مدرس نکته‌ای را می‌گوید که شما اصلاً از آن اطلاعی ندارید. این مساله نباید باعث شود که روحیه تان را از دست بدهید و فکر کنید که خیلی عقب هستید، بلکه باید بپذیرید که قرار نیست به صد درصد سؤال­ها­ی یک درس پاسخ صحیح دهید و همه نکات یک درس را بلد باشید. شما در همایش شرکت کرده‌اید تا آنچه می‌دانید، در ذهنتان نهادینه شود و بتوانید به سؤال‌های تستی آن مباحث پاسخ دهید؛ نه اینکه همه چیز و همه نکات را فرا بگیرید.
دانش‌آموزی می‌گفت در همایش یکی از مدرسان معروف، تست‌های بسیار سختی ارایه می‌شد که دانش‌آموزان کلاس‌های درسی همان مدرس، قادر به پاسخگویی آنها بودند و وی پس از هر پاسخگویی، از حاضران می‌خواست که به تشویق فرد پاسخگو بپردازند و در نهایت، پس از پایان همایش، به جز از دست دادن زمان و هزینۀ خود، با کوله باری از یاس و ناامیدی به خانه برگشتم.

جمع بندی مطالب درسی
زمانی را برای مطالعه دروس پایه بگذارید؛ اما دیگر باید به فکر جمع کردن کتاب‌ها باشید. اگر مبحثی از دروس پایه را تاکنون نخوانده‌اید یا با وجود مطالعه مکرر، در آن، ضعف جدی دارید، خوب است که آن مبحث را کنار بگذارید و به مباحثی بپردازید که می‌دانید با توجه به زمان موجود، می‌توانید در آنها تسلّط لازم را کسب کنید.
یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان در این دوران، این است که می‌خواهند همه عقب ماندگی‌های خود را در این فرصت کوتاه، جبران کنند؛ در نتیجه فقط درس می‌خوانند و زمان لازم را برای تست زدن و نهادینه شدن یک مطلب در ذهن خود اختصاص نمی‌دهند. مطمین باشید که برای قبولی در یک رشته و دانشگاه خوب، لازم نیست که همه مباحث درسی را بلد باشید و به همه سؤال‌ها پاسخ دهید؛ بلکه باید نسبت به سایر داوطلبان وضعیت بهتری داشته باشید، و این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه روزهای باقی مانده تا آزمون سراسری را با برنامه پیش بروید؛ یعنی نقاط قوت خود را با تست زدن و مرور بموقع مطالب حفظ کنید، آنچه تاکنون نخوانده‌اید، کنار بگذارید، و در مباحثی که کمی ضعف دارید، با مطالعه عمیق و دقیق و زدن تست، به تسلّط برسید؛ در این صورت، در جلسه آزمون متوجه می‌شوید که به کدام سؤال‌ها می‌توانید پاسخ دهید و کدام یک را باید بی‌پاسخ بگذارید تا نمره منفی نگیرید. بار دیگر می‌گوییم که تا در یک مبحث کاملاً مسلّط نشوید، نمی‌توانید به ظرافت‌های آن پی ببرید و امکان دارد که به دلیل ندانستن یک یا دو نکته ظریف، در آزمون سراسری به سؤال یا سؤال‌های آن مبحث، پاسخ اشتباه بدهید.

آزمون جامع بدهید
این روزها فرصتی را برای آزمون‌های جامع سراسری اختصاص دهید؛ یعنی در شرایط مشابه آزمون سراسری و در همان مدت زمان، یک آزمون جامع بدهید و به بررسی نتایج آزمون بپردازید. خوب است که یک نیم روز آزمون بدهید و در نیم روزهای بعدی هر بار یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را تحلیل کنید و به مطالعه آن دو درس بپردازید؛ برای مثال، یک داوطلب گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می‌تواند در صبح  آزمون ریاضی را بدهد و در بعد از ظهر به تحلیل و بررسی دو درس ریاضی و عربی همان آزمون بپردازد و در نهایت دو ساعت و نیم را برای مطالعه ریاضی (چند نکته مهم که در آزمون فراموش کرده بود و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است) و یک ساعت و نیم را برای مطالعه عربی اختصاص دهد. صبح روز بعد را به تحلیل و مطالعه ادامه ریاضی و درس زبان خارجی و بعد از ظهر آن را به مطالعه شیمی و ادبیات اختصاص دهد و در نهایت صبح دو روز بعد از آزمون را، فیزیک و معارف را تحلیل و مطالعه کند و در بعد از ظهر همان روز می‌تواند یک آزمون جامع دیگر را بدهد؛ البته برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر، فاصله دو آزمون بیشتر خواهد بود؛ یا داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی باید فقط یک نیم روز را به زیست شناسی اختصاص دهند.

در کل، بهتر است که ابتدا نمونه تست‌های آزمون‌های سراسری سال­های گذشته را پاسخ بدهید و سپس سراغ تست‌های تالیفی که مشابه کنکور است، بروید. متاسفانه بعضی از داوطلبان به این نکته توجه نمی‌کنند، و همان‌طور که جزوه دبیر خود را به کتاب ترجیح می‌دهند، تست‌های تالیفی را قبل از تست‌های کنکور می‌زنند و به آنها بیشتر بها می‌دهند.


یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان در این دوران، این است که می‌خواهند همه عقب ماندگی‌های خود را در این فرصت کوتاه، جبران کنند؛ در نتیجه فقط درس می‌خوانند و زمان لازم را برای تست زدن و نهادینه شدن یک مطلب در ذهن خود اختصاص نمی‌دهند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir