به برنامه آزمون نمیرسم و از برنامه عقب میفتم!
جمله بالا را از زبان خیلی از کنکوریها میشنویم. شاید شما هم جزو همان دسته از کسانی باشید که به هر دری میزنید نمیتوانید خودتان را به برنامه آزمون برسانید. معمولا این وضعیت بیشتر برای دانش آموزانی که مدرسه می روند و کسانی که خودشان را درگیر کلاس های کنکوری متعدد کردند اتفاق میافتد. البته شاید فارغ التحصیل باشید و با وجود ۱۰ ساعت مطالعه در روز باز هم به برنامه آزمون نرسید، این موضوع عجیب نیست و دلایلی زیادی دارد!
اغلب دانش آموزان تجربهی گیر افتادن در چنین مواقعی را دارند. نمی دانید واقعاً باید چه کار کنید! کوهی از درسهای نیمه تمام و نخوانده پیش رویتان است، کارهای عقب افتاده زیادی دارید و این موضوع حسابی شما را کلافه میکند تا جایی که حتی قدم از قدم بر نمیدارید و گرفتار یک گیجی و نابسامانی فلج کننده میشوید!
اگر این مشکل ، مشکل شما هم هست حتماً این مقاله از سایت مهروماه را تا آخر مطالعه کنید:
از زمان های مرده خودتان استفاده کنید
همهی ما اگر به ساعاتی که در طول شبانه روز سپری میکنیم کمی فکر کنیم، می توانیم اوقاتی را پیدا کنیم که به سادگی از کنارش میگذریم و هیچ استفاده مفیدی از آن نداریم. شما هم از این قاعده مستثنی نیستند! مثلا زمانی که در مسیر رفت و آمد به مدرسه هستید، زنگهای تفریح، انتظار در مطلب پزشک و یا وقت آمدن مهمان و… زمان زیادی را از دست میدهید.
ابزارهای یادگیری در زمانهای مرده میتوانند برگه های کوچک یادگیری باشند: وقت خلاصهنویسی برگههای کوچک یادگیری تهیه کنید که در مواقع ضروری به جای کتاب به کمک شما میان.
از فلشکارت کمک بگیرید: میتونید از فلشکارتهای آماده برای مرور سریع در مواقع ضروری استفاده کنید. با این روش میتوانید از زمان هایی که هیچ کاربردی ندارند استفاده مفیدی داشته باشید. چرا که مطالب جمعبندی و مرور میشوند و بیحوصلگی ناشی از انتظار هم جای خودش را به نشاط و شادی میدهد.
پیشنهاد میکنیم اوقات مرده خود را با به کارگیری موارد زیر زنده کنید:
دروس عمومی را مورد توجه قرار دهید چرا که مطالب حفظی را همه جا میشود خواند. با این کار زمان خود را برای دروس اختصاصی ذخیره میکنید. مانند تاریخ ادبیات و لغات انتهای کتاب های درسی ادبیات، لغات زبان انگلیسی و عربی ، آیات دین و زندگی، نکات قواعد ترجمه عربی و برای دروس اختصاصی، گریزی به جدول تناوبی برنید، خلاصه فیزیک و فرمول هایش و خلاصههایی برای زیست که شامل نکات مفهومی و ترکیبی را بخوانید یا اینکه مطالب حفظی درس شیمی (اکتشافات و نام دانشمندان و…) را مطالعه کنید.
گاهی اوقات بعضی از مباحث آزمون را کنار بذارید
اگر زمان کمی در اختیار دارید که با مباحث آزمون تناسب ندارد، به احتمال زیاد چارهای جز حذف برخی از مباحث وجود ندارد.
اگر میبینید به سرفصل های تعیین شده برای آزمون نمیرسید، ایرادی ندارد «کمیت را فدای کیفیت نکنید» هفتاد درصد حجم مطالعاتی را در نظر بگیرید و خیلی خوب همان مقدار را مطالعه کنید. چرا که شما فرصت مناسبی را در ایستگاههای جبرانی مانند آزمونهای جمع بندی در اختیار دارید، پس سعی کنید در این زمان از سال فقط به کیفیت مطالعهتان اهمیت بدید.
این را هم اضافه کنم که در آزمون های آزمایشی خیلی احتمال آن وجود دارد که وقت کم بیاورید، پس طوری مطالعه کنید که همان مقداری را که میزنید، درست باشد.
درگیر منابع متعدد و پر حجم نشوید
تعدد منابع جز دلسردی شما نتیجهای ندارد! بهتر است خودتان را درگیر منابع متعدد و پرحجم نکنید. مطمئن باشید نه تنها شما بلکه قوی ترین دانش آموزان کنکوری هم نمیرسند تمام منابع کمک آموزشی خودشان را تا روز کنکور مطالعه کنند. منابعی که کمتر از آنها استفاده میکنید یا منابعی که بسیار پرحجم هستند را کنار بذارید و تنها بر روی یک یا دو منبع عالی تمرکز کنید.
وسواس مطالعاتی و کندخوانی
من تا این صفحه رو کاملا یاد نگیرم رد نمیشم!
شاید شما هم جزو دانش آموزانی باشید که یک پاراگراف را ۴ الی ۵ بار میخوانید و كاملا ١٠٠٪ مطمئن میشوید كه یاد گرفتید و بعد سراغ بخش های دیگر میروید.
برای از بین بردن وسواس مطالعاتی راهکارهای زیر را اجرا کنید:
در ابتدای شروع مطالعهی هر مبحث، مدتزمان آن را هم مشخص کنید؛ یعنی به طور مثال با خودتان قرار بذارید که ۱۱ صفحه از کتاب شیمی دوم را در یک ساعت بخوانید. اگر با گذشت نیمساعت ۶ صفحه پیش رفته بودید بدانید که باید در نیمساعت باقیمانده ۱۰ صفحهی بعدی را حتماً مطالعه کنید.
اگر این فرض ذهنی را دارید که برای همان دور اول که یک مبحث را میخونید باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه است؛ زیرا وقتی میخواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب را یاد بگیرید، هم وسواس پیدا میکنید و هم یک مبحث کمحجم از شما مدتزمان زیادی را خواهد گرفت. پس تصمیم بگیرید که یک مبحث را در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید. برای مثال این روش در مطالعهی درس زیستشناسی بسیار کارآمد است.
بعد از پایان هر دور مطالعهی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید.
وای از این دی وی دیها!
ممکن هست شما هم دی وی دی های آموزشی زیادی تهیه کرده باشید و در فاصله دو آزمون آنها را تماشا میکنید. مشکل اساسی دی وی دی ها آموزشی وقت گیر بودن آنهاست و روند کند یادگیری شما را از برنامه آزمون عقب میاندازد.
بهترین راهکار این هست که وقتی دی وی دی نگاه میکنید، سعی نداشته باشید که ویدئو را عقب بزنید و دوباره تماشا کنید. تصور کنید کلاس درس هست و مباحث فقط باید یکبار توضیح داده خواهد شد و با تمام تمرکز صحبتهای استاد را گوش دهید. البته پیشنهاد من این هست که کار را خودتان با استفاده از جزوه و کتابهای کمک آموزشی جلو ببرید و اگر در مبحثی مشکل داشتید و از روی کتابهای کمک آموزشی متوجه نشدید به دی وی دی مراجعه کنید.