در روز چند درس بخوانیم بهتر است؟

در روز چند درس بخوانیم بهتر است؟

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که این چند سال از من پرسیده شده این است که در یک روز باید چند درس را مطالعه کرد؟ جواب این سوال بسیار مهم است زیرا متعادل بودن تعداد درس‌های خوانده شده در یک روز می‌تواند باعث نتیجه بهتر در آزمون و کنکور شود.

در یک روز باید چند درس را بخوانیم؟

این سوال یک جواب مشخص ندارد. عوامل زیاد در پاسخ به این سوال دخیل هستند که می‌خواهم به تک تک آن ها اشاره کنم:


۱- ساعت مطالعه:
اگر شما داوطلبی هستید که به هر دلیلی (مدرسه، کلاس، کار و …) ساعت مطالعه پایینی دارید طبیعتا تعداد درسی که در یک روز مطالعه خواهید کرد متعدد نخواهد بود. مثلا شما در یک روز فقط فرصت سه ساعت مطالعه را دارید، قاعدتا مطالعه دو درس، زمان مطالعه شما را پر می‌کند.

یا بالعکس شما فرصت مطالعه زیادی دارید؛ مثلا شما فرصت ۹ ساعت مطالعه در یک روز را دارید. در این زمان مطالعه ۴ درس کار معقولی است.

*اگر فرصت مطالعه کمتری دارید در روز میتوانید دو درس را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید ولی اگر ساعت مطالعه بیشتری دارید در روز میتوانید چهار درس را در برنامه مطالعاتی خود قرار بدهید.

۲- مرور یا فراگیری؟
زمانی که شما در حال مرور سریع هستید (مخصوصا دو روز قبل از آزمون)، قاعدتا شما توانایی مطالعه دروس زیادی را خواهید داشت. ولی اگر شما در حال یادگیری یک مبحث فیزیک باشید، شاید نیاز به ۴ ساعت مطالعه پشت سر هم برای یادگیری مفاهیم و حل تمرین های آن را داشته باشید.


۳- نقاط قوت و ضعف:
یکی از اصول افزایش تراز، هم سطح بودن درصدهای دروس مختلف است. طبق همین اصل شما باید وقت بیشتری را به نقاط ضعف خود اختصاص دهید. مثلا اگر شما در درس ادبیات و فیزیک ضعیف هستید و در برنامه‌تان این دو درس در یک روز نوشته‌اید، شاید مطالعه این دو درس کل وقت شما را مصرف کند و زمانی برای مطالعه دروس دیگر نداشته نباشید.


*برای افزایش تراز درصدهایتان در تمام دروس بایستی هم سطح باشند.

۴- پرهیز از مطالعه یک درس به صورت طولانی:
به مطالعه پشت سر هم یک درس اصطلاحاً مطالعه بقچه‌ای گفته می‌شود. این که شما ۸ ساعت پشت سر هم یک درس را مطالعه کنید، برای امتحانات ترم بسیار عقلانی و نتیجه‌بخش است ولی برای کنکور اصلاً کار صحیحی نیست.

مطالعه دروس متنوع در یک روز باعث یادگیری بهتر می‌شود و شما را از یکنواختی و تکراری شدن مطالب رها می‌کند. البته تنوع بیش از حد نیز مشکلات خاص خودش را به وجود می‌آورد. تایم ابتدایی هر درسی معمولا صرف عمیق شدن ذهن در آن مطلب می‌شود و اگر شما در ابتدای مطالعه به سرعت سراغ درس بعدی بروید، یادگیری شما لطمه خواهد خورد.


*در مطالعه روزانه خود تنوع ایجاد کنید این کار از یکنواخت شدن و تکراری شدن مطالب جلوگیری میکند و باعث یادگیری بهتر میشود.

۵- سخت نگیرید!
این تصور که تعداد درس در یک روز اگر غیراصولی باشد، شما لطمه بزرگی خواهید خورد کاملا اشتباه است و این موضوع تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کار شما ندارد! مثلا اگر شما به جای ۴ درس در یک روز، ۲ درس را بخوانید، فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد پس خیلی نگران این موضوع نباشید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir