آیا می‌شود در ماه های انتهایی کنکور معجزه کرد؟

آیا می‌شود در ماه های انتهایی کنکور معجزه کرد؟

الان که این مقاله را می‌خوانید تعطیلات عید را نیز پشت سر گذاشته‌اید و طبق قول و قراری که داشتیم می‌بایست درس‌های پیش دانشگاهی یک و همچنین دروس پایه را به خوبی مطالعه و مرور کرده باشید. جدا از وضعیت علمی حال حاضر شما تقریبا ۹۰ روز برای کسب آمادگی بیشتر در کنکور سراسری وقت دارید. خیلی از بچه ها از گوشه کنارها سوال می پرسند که آیا در این مدت کوتاه هم میشود معجزه کرد؟

اما جوابی که باید بدهیم این است که بستگی دارد شما معجزه را چگونه ببینید. اگر منظورتان این است که تا الان هیچ مطالعه ای نداشته‌اید و توقع رتبه برتر شدن در کنکور را دارید و یا کسب درصد ۱۰۰ برای درسی که لای آن را باز نکرده‌اید باید بگویم که چنین چیزی اتفاق نمی افتد. باید بدانید که با همین ۹۰ روز هم می شود خیلی از معادله ها را تغییر داد و رتبه ای مناسب آورد. در این مقاله از مهروماه سعی داریم شما را با راهکار هایی ساده که می‌تواند در همین زمان اندک وضعیت‌ شما را دگرگون کند صحبت کنیم.

برنامه ریزی در ماه های انتهایی

با توجه به اینکه فرصت کمتری نسبت به ماه‌های قبل تا برگزاری کنکور سراسری فرصت دارید باید متناسب با این زمانی که دارید برنامه ای تنظیم کنید تا به بهترین نحو ممکن از این ایام بهره لازم را ببرید.

با توجه به درصد ها و تراز هایی که در آزمون های آزمایشی کسب کرده‌اید باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. ضعف علمی در یک درس خاص ممکن است به علت نحوه مطالعه نادرست دروس باشد و یا اینکه برای دروس مختلف تلاش کمی انجام داده‌اید و در نهایت نتیجه‌ای به دست آورده‌اید که متناسب با همان مقدار تلاش بوده است. دقت کنید که از درس هایی که نقطه قوت شما هستند نیز غافل نشوید تا بتوانید از آن‌ها برای موفقیت در کنکور سراسری نهایت استفاده را ببرید.


مهندسی منابع کمک آموزشی

در این ایام نباید اطراف شما به خصوص مکانی که در آنجا مطالعه می‌کنید شلوغ باشد. دیدن تعداد زیادی منابع کمک آموزشی فقط و فقط استرس شما را زیاد خواهد کرد. توصیه اکید داریم که کتاب‌های کمک آموزشی که برای شما مفید نیستند را از اتاق مطالعه خارج کنید و تنها منابعی را نزدیک خودتان بگذارید که به کارتان بیاید.

دروس عمومی برگ برنده شما در زمان باقی‌مانده

در این زمان باقی مانده می‌توانید به خوبی از پس دروس عمومی بر بیاید. دروس عمومی به این علت که فرار هستند مطالعه کردنشان نمی‌تواند ماندگاری زیادی در ذهن شما داشته باشد بنابراین در زمان باقی مانده تا کنکور که زمان زیادی هم نیست به طور جدی دروس عمومی را مطالعه کنید. از این زمان محدود هم می‌توانید برای کسب درصدهای خوب و حتی عالی در دروس عمومی نهایت استفاده را ببرید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که کسب درصد خوب در هر چهار درس عمومی به چه میزان می تواند وضعیت رتبه شما را در کنکور متحول کند.

مباحث مهم و پر تکرار را بخوانید


اگر تا الان به خوبی مطالعه نکرده‌اید حق ندارید مباحثی را بخوانید که معلوم نیست از آن مبحث در کنکور سوال طرح شود یا نه! منظور همان مباحث کم اهمیت است که در کنکور سراسری بودجه بندی بسیار کمی دارد. بهتر است مطالبی که در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار هستند را مطالعه کنید.

در درس ادبیات بهتر است تمرکز خودتان را بر روی ‌‌مباحث تاریخ ادبیات، لغات و قرابت معنایی بذارید. البته از سه تستی که از مبحث آرایه‌های ادبی مطرح می شود به راحتی می‌توانید یک تست را پاسخ دهید. ۹ تست از قرابت معنایی و ۶ تست از لغات و تاریخ ادبیات مطرح می شود که مجموعا ۱۵ تست از ۲۵ تست خواهد بود.

در درس عربی کنکور با کار کردن ۸ تست ترجمه و همچنین مطالعه مباحث مهم قواعد درس عربی می‌توانید کم کم ۱۳ تست از ۲۵ تست این درس را در کنکور سراسری پاسخ دهید.

برای درسی مثل دین و زندگی که درسی کاملاً مطالعاتی است باید تمام و کمال آن را مطالعه کنید. برنامه‌ای روزانه برای مطالعه و مرور هر چه بهتر آیات و روایات که در سال های اخیر تقریباً ۷۰ درصد سوالات از آن‌ها مطرح می شود تنظیم کنید. کسب درصد بالا در این درس به هیچ عنوان دور از دسترس نیست. در ضمن حتماً سوالات کنکور سراسری سال‌های اخیر را بررسی کنید تا با تیپ تست هایی که مطرح می شود آشنا باشید.

سوالات درس زبان انگلیسی چند بخش دارد ۲ تا ۳ تست از بخش قواعد است ۷ تست لغات و ۵ تست کلوز تست و همچنین دو متن درک مطلب مطرح می شود که هر کدام ۵ سوال مربوط به خود دارند. از این ۲۵ تست شما به راحتی می‌توانید تمرکز خود را بر روی ۱۰ سوال لغات و قواعد بگذارید و به راحتی به آن‌ها پاسخ دهید.

برای درس زیست شناسی توصیه ما این است که برای این مدت یک برنامه ریزی ویژه انجام دهید و هر شب ساعاتی را به مطالعه این درس اختصاص دهید. در درس زیست شناسی بهتر است فصل ها را به صورت مبحثی و ترکیبی مطالعه کنید.

ریاضی و فیزیک جزو دروسی هستند که همه داوطلبان ترس خاصی نسبت به آن ها دارند و به طور کلی از مواجه با این درس ها فراری‌اند. اگر تحلیل کنکور سال های گذشته را ببینید متوجه خواهید شد که سوالات این دروس ریتم و آهنگ مشخصی دارند. به عنوان مثال از مبحث آمار و احتمالات هر ساله بین ۴ تا ۶ تست مطرح می‌شود که اتفاقاً جزو مباحث آسان ریاضیات هستند و یا از فیزیک پیش دانشگاهی دو که جزو فصل های بسیار آسان و تقریباً حفظی فیزیک هستند نیز بین ۵ تا ۷ تست مطرح می شود. در این دو درس باید مباحث پر تست را مطالعه کنید و از مواجهه با فصل‌هایی دشواری که تا کنون آن ها را مطالعه نکرده اید خودداری کنید.

اوضاع درس شیمی هم مثل ریاضی و فیزیک است. سوالات این درس هم از نوع محاسباتی است و هم مطالعاتی و استدلالی. سوالات محاسباتی این درس آن چنان سخت و پیجیده نیستند که از پس آن ها بر نیاید، فقط نیاز به تمرین دارد و البته تمرین تستی از کنکور سال‌های گذشته؛ بنابراین از بررسی کردن تست های تالیفی در این زمان باقی مانده خودداری کنید.

از نظر ما رعایت دو نکته در این زمان باقی مانده بسیار اهمیت دارد:

1.برای همه درس‌ها چه دروس عمومی و چه دروس اختصاصی فقط باید سوالات کنکور سال‌های گذشته را بررسی کنید. تا این زمان هر مقدار هم که آن ها را حل کرده باشید باز هم می‌بایست سوالات حداقل ۷ سال اخیر را به طور جزئی تر بررسی کنید. به این ترتیب علاوه بر آشنایی با دید و تفکر طراحان کنکور سراسری با مباحثی که از نظر آن‌ها اهمیت دو چندان دارد نیز آشنا خواهید شد. در دروسی مثل ریاضی و فیزیک هر ساله سوال هایی در سبک و سیاق سوالات سال های قبل مطرح می‌شود. این سوالات را به هیج عنوان از دست ندهید.
2.خواهشا اگر می‌خواهید در این زمان باقی مانده موفق شوید باید از لحظه لحظه این روزهای با ارزش استفاده کنید. زمان های مرده‌ای که در طول روز در حال هدر رفتن هست را پیدا کنید و نهایت استفاده را از آن‌ها هر چند کم ببرید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir