اهمیت مدیریت زمان در کنکور

اهمیت مدیریت زمان در کنکور

در سال های گذشته شاهد رقابت گسترده ای بین داوطلبان کنکور بوده ایم. چیزی که در کنار تلاش های مداوم و درس خواندن در آزمون های سراسری اهمیت دارد یادگیری مهارت های برنامه ریزی و مدیریت زمان کنکور است. این مسئله هم در دوران مطالعه برای آزمون هم در طول جلسه کنکور مهم است. توجه به مدیریت زمان باعث میشود شما در دوران قبل از کنکور برنامه مشخصی برای درس خواندن داشته باشید و هیچ درسی را جا نیاندازید. علاوه بر این یادگیری شیوه های مدیریت زمان در طول جلسه آزمون باعث میشود برای تست ها زمان کم نیاورید و استرس کمتری را در سر جلسه کنکور تجربه کنید.

روش های مدیریت زمان در دوران آمادگی برای آزمون کنکور
در ادامه متدهای مدیریت و برنامه ریزی کنکور را در دوران آماده سازی برای کنکور شرح می دهیم.

۱. منابع آزمون را مشخص کنید
حالا که مرحله انتخاب هدف را سپری کرده اید و  می خواهید در کنکور موفق شوید گام اول مشخص کردن منابع کنکور است ،این کار شاید به نظر شما ساده و راحت بیاید اما اهمیت بالایی در نظم دهی اولیه کارهای شما دارد. در مرحله اول یک لیست از کتاب هایی که باید برای کنکور بخوانید بنویسید.
کار دیگری که باید در مرحله بعدی و در حین مطالعه انجام دهید این است که محتوای ارزشمند برای سوال ها را از دیگر قسمت ها تشخیص دهید. این کار به هوشمندی شما بسیار مرتبط است. باید سعی کنید خودتان را به جای طراحان سوال قرار دهید و در حین مطالعه به مواردی که حالت تکمیلی دارند توجه کمتری کنید.

۲.  تخمین رتبه کنکور با تخمین زمان برای آمادگی در کنکور

مشخص کنید به طور واقع بینانه تا زمان آزمون کنکور چه مقدار زمان دارید و چه زمان هایی اهمیت بیشتری برای شما دارند. برای مثال برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان، دوران تعطیلات عید از اهمیت بالایی برخوردار است و آن ها میتوانند متوسط ساعات مطالعه خود را بالا ببرند. این تخمین شما را کمک میکند تا در مراحل مدیریت زمان کنکور بهتر عمل کنید.


۳. فعالیت های روزانه‌تان را بسنجید:
اگر برای برنامه ریزی کنکور وقت کافی دارید؛ یک روز زمان بگذارید و فعالیت های هرروز و ساعات اختصاصی هرکدام را بنویسید. بعد از این کار برای جلوگیری از اتلاف وقت فکر کنید چه کارهای اضافی در روز هست که میتوانید حذفشان کنید یا زمان کمتری صرفشان کنید. با تشخیص این کارها در روزهای بعدی به مرور سعی میکنید آن کارها را انجام ندهید.


۴. درس خواندن را اولویت خود قرار دهید:
یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مراحل زندگی افراد دوران کنکور است چرا که با کسب رتبه خوب در آزمون سراسری میتوانند در رشته مورد علاقه‌شان مشغول به تحصیل شوند. درس خواندن در دوران کنکور باید در اولویت همه کارهای دیگر قرار بگیرد. به یاد داشته باشید این دوران موقتی است و با تلاش به اندازه و تمرکز بر روی درس خواندن نتیجه زحمت های خود را خواهید گرفت.

برای شروع مدیریت زمان کنکور اولویت های خود را مانند مدیریت زمان افراد موفق تعیین کنید و در صدر همه آن ها تحصیل و درس خواندن را قرار دهید. سعی کنید موارد کم اهمیت تر را به دوران بعد از کنکور موکول کنید.


۵. اولویت درس ها و کتاب های مختلف را تعیین کنید:
اگر رشته خاصی برای قبولی در نظر دارید باید به رتبه متوسط مورد نیاز به آن رشته توجه کنید. قبولی در هر رشته با توجه به رتبه زیر مجموعه آن رشته است. توجه کنید که رشته هایی که شما دوست دارید در چه زیر مجموعه ای قرار دارند.

دروس مهم آن زیر مجموعه چیست؟ ضرایب به چه صورت است؟ با توجه به این پاسخ ها است که اهمیت و اولویت هر درس را برای خودتان مشخص میکنید.



۶. برنامه ریزی کنید
در ابتدا بر اساس اولویت ها و زمانی که در اختیار دارید برای رسیدن به هدف خود یک تصویر کلی از مطالعات خود ترسیم کنید. مثلا بگویید تا قبل از عید درس های پایه دهم و یازدهم را یک دور تمام میکنم. این تصویر کلی که میتواند نوشته شده هم باشد در برنامه ریزی های کوچکتر شما را راهنمایی میکند.

برنامه ریزی هفتگی
طبق تصویر کلی که از مطالعات خود ترسیم کرده اید شروع به برنامه ریزی جزئی تر کنید. برای این کار می توانید از کتاب مدیریت زمان برایان تریسی کمک بگیرید .

تجربه نشان داده است که بهترین شیوه برای مدیریت زمان کنکور در دوران آمادگی، برنامه ریزی هفتگی است. آخر هر هفته برای خود زمانی تعیین کنید و مشخص کنید در هرروز باید چه دروسی را مطالعه کنید. اگر هنوز دانش آموز هستید باید حتما زمانی را برای دروس دوازدهم خود بگذارید.

برنامه ریزی مطالعه دروس مدرسه

سعی کنید در طول مطالعه برای دروس مدرسه خود به یاد داشته باشید که این مطالعات برای کنکورتان هم مفید است. این که میزان ساعات تعیین شده برای هر کاری داشته باشید و چگونه از اتلاف وقت جلوگیری کنید به خودتان بستگی دارد.

این روش برای برخی مفید و برای برخی استرس آور است. اما حتما طبق دروسی که تعیین کرده اید پیش بروید و مشخص کنید چند بخش باید مطالعه شود. اگر برای هر قسمت وقت اضافه آوردید میتوانید آن زمان را به زمان دیگری اختصاص دهید یا دوره دوباره ای داشته باشید.

غلبه بر استرس با مدیریت زمان کنکور

یکی از مهمترین نکته های برنامه ریزی کنکور خودشناسی است. سعی کنید به شخصیت و ویژگی های خودتان توجه کنید، به این که با چه روشی نتیجه بهتری میگیرید توجه کنید. نگذارید برنامه ریزی و مدیریت زمان شما را خسته یا دلزده کند. اگر به یکی از برنامه های روزتان نرسیدید؛ مضطرب نشوید و مطالعه آن بخش را بین روزهای هفته تقسیم کنید. سعی کنید حتما در آخر هفته به اهداف آن هفته رسیده باشید.

۷. دوره کنید
یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان برنامه ریزی به یاد داشته باشید قرار دادن زمانی برای دوره مطالعات گذشته است. به خاطر گستردگی منابع، امکان فراموشی مطالعات قبلی زیاد است؛ پس بهتر است یک بازه زمانی برای دوره دروس تعیین کنید.

برای مثال در آخر هفته قبل از نوشتن برنامه جدید یک دوره کوتاه از درس هایی که روزهای قبل خواندید انجام دهید. و هر ماه یک روز را تعیین کنید که فقط به دوره دروس اختصاص پیدا کند.

۸. منطقی مدیریت زمان کنید
برنامه ریزی کنکور به دلیل طولانی و مداوم بودن نیازمند یک نگاه منطقی و کلی است. نباید خودتان را زیر فشار بیش حدی قرار دهید. به توانایی و نیازهای خودتان توجه کنید. سعی کنید شیوه ای را انتخاب کنید که شما را خسته و مضطرب نمیکند اما بهترین نتیجه را میدهد.

۹. زمان استراحت مشخص کنید
شما ربات نیستید! برای این که یک مطالعه و مدیریت زمان اثر بخش داشته باشید باید میان فعالیت های خود زمان استراحت قرار دهید. داشتن وقت کافی برای استراحت یکی از مهمترین قسمت های برنامه ریزی است. گفته میشود به طور عمومی ۴۵ دقیقه مطالعه به یک ربع استراحت نیاز دارد. اما این نوع تقسیم بندی برای استراحت و مطالعه همه گیر نیست و شما باید به ویژگی های خودتان توجه کنید.

۱۰. پیگیر باشید
نیاز اصلی هر برنامه ریزی، پیگیری است. مدیریت زمان کنکور هم همینطور است. شما بدون پایبند بودن به برنامه به نتیجه دلخواه نمی رسید. سعی کنید انگیزه خود را در طول دوران آمادگی کنکور حفظ کنید و هدفتان را به یاد بیاورید.


Avatar
فرستنده: u-143390 [آفلاین]

امتیاز دهید :
+2
آمار
498 نفر بازدیدکننده
2 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (1 مورد)

مقاله ی بسار خوبی بود خیلی کمک کننده بود
::مهروماه::
سلام مهدیه جان
خوشحالیم رضایت بخش بوده.

.
1400/12/12 - 12:27
  • 0
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir