آزمون های آموزشی از مهم ترین ابزار هایی هستند که به ارزشیابی تحصیلی داوطلب در سال آمادگی برای آزمون سراسری کمک می کنند. آزمون های آزمایشی در واقع ابزاری هستند که اطلاعاتی دقیق درباره روند مطالعاتی داوطلب و هم چنین توضیحاتی درباره روند رو به رشد و یا رو به نزول داوطلب در اختیار ما می گذارد. آزمون های آزمایشی باید ویژگی هایی داشته باشد تا داوطلب را در رسیدن به خواسته خود که موفقیت در آزمون سراسری است کمک کند. در این مقاله به ویژگی های اساسی آزمون های آزمایشی اشاره خواهیم کرد.
♦ویژگی یک آزمون آزمایشی استاندارد چیست؟
1)
ارائه برنامه درسی و مطالعاتی اصولی و کاربردی: از مهم ترین موضوعاتی که سبب موفقیت داوطلب در آزمون سراسری می شود داشتن یک برنامه مطالعاتی مناسب است که به وسیله آن هم تمامی مطالب دروس چه پیش دانشگاهی و چه پایه های دوم و سوم دبیرستان بطور کامل مطالعه و آموخته شود و هم در این برنامه زمان هایی برای مرور گنجانده شده باشد. این برنامه که توسط گروه برگزار کننده آزمون آزمایشی و مشاوران مجرب آن داده می شود در واقع چندین برنامه کوتاه مدت را در اختیار داوطلب قرار می دهد که در نگاه کلی و جامع شامل یک برنامه بلند مدت مطالعاتی نیز می باشد.این برنامه به داوطلب کمک می کند تا در مسیر درست کنکور سراسری قدم بگذارد و از پرداختن به کار های حاشیه ای بپرهیزد.سوالات آزمون آزمایشی می بایست توسط یک تیم قوی و منسجم که شامل اساتید مجرب و کار کشته در ضمینه کنکور و مشاورانی کاربلد که با آزمون های سال های اخیر به طور کامل آشنا هستند و دارای شیوه هایی اصولی برای مشاوره تحصیلی هستند طراحی شود. سوالات باید متناسب با کنکور سراسری باشد و بی جهت سوالات بیش ار حد سخت و بیش از حد آسان در آن طرح نشود این سوالات می بایست مانند آزمون سراسری تمامی گروه های قوی و ضعیف داوطلبان را مورد ارزشیابی قرار دهد. هم چنین زمانی که برای پاسخ دادن به سوالات آزمون آزمایشی در نظر گرفته می شود می باسیت مانند آزمون سراسری باشد تا داوطلب در طول سال و با شرکت منظم در آزمون های آزمایشی خود بتواند به خوبی خود را با شرایط کنکور سراسری تطبیق دهد.
پوشش تمامی سر فصل های آزمون سراسری: آزمون آزمایشی می بایست تمامی سرفصل های کتاب های درسی را در طول سال مورد ارزشیابی قرار دهد و به خوبی نقاط ضعف و قدرت داوطلب را در تمامی دروس به وضوح اشکار کند تا داوطلب با بررسی آزمون و کارنامه آن برنامه بهتری برای مطالعه دروس خود تدارک ببیند. 2)
آزمون های جامع با هدف مرور مباحث درسی: از مهم ترین کار هایی که هر داوطلب برای تسلط هر چه بیشتر بر روی مباحث درسی می کند این است که مطالبی را که آموخته است را در فواصلی معین و از قبل تعین شده مرور کند. بنابراین گروهی که آزمون های آزمایشی را برگزار می کنند می بایست در تقویم اجرایی آزمون های خود زمان هایی را برای مرور مباحث در نظر بگیرند چرا که مرور چند باره مطالب درسی باعث تسلط هر چه بیشتر داوطلب بر روی آن مباحث می شود.
3)
شبیه سازی مناسب: آزمون آزمایشی می بایست از تمامی جهات چه سطح سوالاتی که در آن مطرح می شود وچه زمانی که برای پاسخ گویی به سوالات آن در نظر گرفته می شود شبیه آزمون سراسری باشد. این ویژگی ها سبب می شود داوطلب به دفعات خود را در سر جلسه آزمون سراسری تصور کند و با ویژگی های آن به طور کامل آشنا شود و بتواند به خوبی تکنیک های آزمون دادن را کسب کند تا در کنار مطالعه اصولی مطالب به هنر آزمون دادن نیز مجهز شود.
بسیار شاهد این گلایه از سوی داوطلبان بوده ایم که از برنامه آزمون های آزمایشی خود عقب بوده اند چرا که اکثرا برنامه آزمون های آزمایشی از برنامه مدرسه و تدریس استاد جلوتر است در این حالت نه تنها آزمون آزمایشی باعث ارزشیابی اصولی و دقیق داوطلب نمی شود بلکه با کسب تراز های پایین به شدت روحیه داوطلب را برای ادامه مسیر مطالعاتی خود پایین می آورد.
بسیار شاهد این گلایه از سوی داوطلبان بوده ایم که از برنامه آزمون های آزمایشی خود عقب بوده اند چرا که اکثرا برنامه آزمون های آزمایشی از برنامه مدرسه و تدریس استاد جلوتر است در این حالت نه تنها آزمون آزمایشی باعث ارزشیابی اصولی و دقیق داوطلب نمی شود بلکه با کسب تراز های پایین به شدت روحیه داوطلب را برای ادامه مسیر مطالعاتی خود پایین می آورد.