چطور سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشیم؟

چطور سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشیم؟

موفقیت در امتحانات بدون شک یکی از مهمترین دغدغه های هر فرد در طول زندگی اش است. برای ارتقا درجه علمی، پیشرفت در کار و یا کسب درآمد بیشتر ما با امتحان هایی روبرو هستیم، اما سوالی که قبل از هرچیز ذهن ما را در مورد این امتحان ها درگیر می کند این است که چگونه در امتحان موفق شویم؟
تمرکز از مهمترین فاکتور هایی است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت ما را در یک امتحان تضمین کند.
اما چگونه سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشیم ؟

قبل از امتحان
برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه ممکن را در یک امتحان بگیریم، لازم است که قبل از آن با انجام تمریناتی فارغ از مطالب درسی ذهن خود را آماده شرکت در آن آزمون کنیم. این کار به مغز کمک می کند تا در حین امتحان متمرکز باقی بماند. در ادامه دو تمرین ساده را برای افزایش تمرکز هنگام امتحانات یاد خواهیم گرفت:

۱٫ به خوبی با تمام بخش های امتحان آشنا شوید 
آشنا شدن با ساختار امتحان و بخش های مختلفی که قرار است سوالات از آنجا طرح شود می تواند به شما برای داشتن تمرکز بهتر هنگام امتحان کمک کند. برای اینکار بهتر است که نمونه سوالات سالهای گذشته را مطالعه کنید و آنها را تمرین کنید. این کار علاوه بر اینکه شما را با مطالب و سوالات احتمالی آشنا می کند، ذهن شما را برای سوالاتی که ممکن است با آنها مواجه شوید آماده می کند. اینگونه شما در هنگام امتحان آشنایی با نحوه سوالات دارید و بدین ترتیب کمتر  با سوالاتی روبرو خواهید شد که اولین بار است آنها را می بینید. برای نتیجه گیری بهتر توصیه می کنیم که تعدادی نمونه سوال را در فضایی مانند فضای امتحان حل کنید و خود را بسنجید. اگر می خواهیم یاد بگیریم که چگونه در امتحان موفق شویم ، بهتر است این تکنیک را حتما استفاده کنیم.

2٫ فضای امتحان را تجسم و تصویرسازی کنید

شما می توانید علاوه بر کمک گرفتن از تصویرسازی در هنگام مطالعه و بخاطر سپردن دروس، برای افزایش تمرکز در هنگام امتحانات هم بهره ببرید. برای این کار از یک هفته قبل از امتحان روزانه بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه از وقت خود را به این اختصاص دهید که خودتان رادر جلسه امتحان تصور کنید. قدم زدن، نشستن، نفس کشیدن و فضای کلی امتحان را تجسم کنید و تصور کنید که واقعا در جلسه امتحان حضور دارید. در ذهن خود برگه امتحان را در دست بگیرید و سوالات را مرور کنید. 
رواشناسان دریافته اند که فکر کردن به فرآیند انجام کاری، قبل از انجام دادن آن به ما کمک می کند که از لحاظ ذهنی برای آن آماده شویم و نتیجه بهتری در آن بگیریم. این کار موجب افزایش تمرکز و اعتماد به نفس ما موقع انجام دادن آن عمل می گردد.  

۳٫  از عقل کل ها دوری کنید!
قطعا همه شما می دانید که منظورم چه کسانی است! عقل کل ها همیشه قبل از امتحانات به سراغ شما می آیند و با دادن اطلاعات غلط یا گفتن مطالبی که خارج از مباحث امتحان است
سعی دارند که تمرکز شما را برهم بزنند. این افراد معمولا به این دلیل به سراغ شما می آیند که خودشان به اندازه کافی مطالعه نکرده اند و دوست دارند با گفتن مطالبی که به نظر عجیب و سخت می آیند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورند. بهتر است قبل از شروع شدن امتحان به طور کلی از این افراد دوری کنید تا تمرکزتان در حین امتحان برهم نخورد.  


در هنگام امتحان

آماه شدن برای امتحان مهم است اما مهمتر از آن این است که این آمادگی را در هنگام امتحان هم حفظ کنیم و یاد بگیریم که چگونه سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشیم. دو راهکاری که در ادامه ذکر خواهند شد به شما کمک خواهند کرد که در امتحان موفق شوید. 

۴٫ عمیق نفس بکشید

تنفس عمیق معمولا راهی است که ما از آن برای کاهش استرس و آرام تر شدن استفاده می کنیم. اما به کمک تکنیک تنفس عمیق شما می توانید تمرکز خود را نیز در حین امتحان افزایش دهید. برای استفاده از این تکنیک لازم است که ریه های خود را کامل پر کنید( تنفس با سینه) و آنرا نگه دارید. سپس بعد از چند ثانیه یکباره آنرا رها کنید. این عمل را دوبار دیگر نیز تکرار کنید. این تکنیک تنها ۱۰ ثانیه از زمان شما را میگیرد و ما می توانیم برای اینکه یاد بگیریم چگونه در امتحان موفق شویم از آن بهره ببریم.  

۵٫ بر روی مطالبی که مطالعه کرده اید تمرکز کنید
آخرین راهکار برای یادگرفتن این که چگونه سر جلسه امتحان تمرکز داشته باشیم این است که در هنگام امتحان بیشتر بروی چیزهایی تمرکز کنیم که آنها را مطالعه کرده ایم و یا به اصطلاح آنها را بلد هستیم. تمرکز و توجه به مطالبی که آنها را کاملا یاد گرفته اید می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس در شما شده و به شما کمک کند که در هنگام امتحان راحتتر تمرکز کنید. 
این راهکار حتی می تواند قبل از امتحان هم به کار گرفته شود و ما می توانیم از آن بعنوان یکی از راههای که به ما کمک می کند که چگونه در امتحان موفق شویم استفاده کنیم. بارها و بارها خودمان یا دوستانمان صبح قبل از امتحان سعی کرده ایم مطالبی را که روز یا روزهای گذشته وقت نکرده ایم مطالعه کنیم، درست ساعاتی قبل از امتحان بخوانیم. این کار نه تنها کمکی به ما نخواهد کرد، بلکه با یادآوری اینکه چه حجمی از مطالب را هنوز نخوانده ایم و یاد نگرفته ایم، بدتر اعتماد به نفس خودمان را پایین می آوریم.
سعی کنید قبل و در هنگام امتحان مدام به خودتان یادآوری کنید که کدام مطالب را بلد هستید و چه چیزهایی را می دانید.

Avatar
فرستنده: u-120852 [آفلاین]

امتیاز دهید :
+1
آمار
1,013 نفر بازدیدکننده
1 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (2 مورد)

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir