تقویت مهارت ریدینگ (reading)

تقویت مهارت ریدینگ (reading)

ما به طریق مختلف در زندگی‌مان به مهارت ریدینگ نیاز داریم. وقتی می‌خواهیم از اخبار روز اطلاع یابیم، وقتی برای امتحان می‌خوانیم و یا زمانی‌که به وسیله خواندن هدف گسترش علم داریم. در همین راستا، به روش‌های تقویت مهارت ریدینگ نیاز داریم که متناسب اهداف ما از خواندن باشد. وقتی قرار است در امتحان شرکت کنیم، تندخوانی به کمکمان می‌آید تا بتوانیم حجم زیادی از مطالب را به درستی به ذهن بسپاریم. در زبان انگلیسی نیز همین مهارت‌ها وجود دارند و به دلیل اینکه ما فراگیران زبان دوم یا سوم این زبان هستیم، لازم داریم برای تقویت مهارت خواندن روش و منابع مناسبی انتخاب کنیم تا بتوانیم بهتر مطالب انگلیسی را متوجه شویم. البته این مهارت در آزمون‌های مختلف بین‌المللی مانند آیلتس نیز کاربردی است. این مقاله را نوشتیم تا به شما منابع، تکنیک‌ها و نکاتی برای افزایش سرعت ریدینگ زبان انگلیسی آموزش دهیم.

چهار اصل را در خواندن فراموش نکنید: پرسش، مشخص کردن کلمات خاص، خلاصه نویسی و بازخوانی
ابتدا بهتر است بدانید که از میان چهار مهارت زبان انگلیسی، ریدینگ مهارت دریافتی است. یعنی شما با خواندن یک متن اطلاعاتی دریافت می‌کنید. اما همین مهارت نیاز به مهارت صحبت کردن دارد چراکه باید تلفظ کلمات را بدانید. البته ریدینگ می‌تواند صامت یا بلند باشد. وقتی با چشم از روی متن بخوانید این نوع خواندن صامت است. و زمانی‌که از روی متن به نحوی بخوانید که دیگران صدای شما را متوجه شوند، این بلند خواندن است. مهارت خواندن باعث می‌شود به دانش بالایی لغات دست یابید و این لغات هنگام نوشتن و صحبت کردن بسیار کمک‌کننده‌اند. بنابراین، مهارت خواندن همان قدر که موثر است، فرآیندی لذت‌بخش می‌باشد.

ریدینگ انگلیسی ساده
اگر دوست داشته باشید در مدت زمان کوتاهی هم مطلبی یاد بگیرید هم مهارت ریدینگ زبان انگلیسی را تقویت کنید، از متون کوتاه و ساده شروع کنید. از این نوع متون را می‌توانید در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف پیدا کنید. در ادامه به شما چندین منبع خوب تقویت مهارت ریدینگ معرفی خواهیم کرد. اما فراموش نکنید که تقویت ریدینگ باید هدفمند باشد. پس حتما تکنیک‌ های ذکر شده در آخر مقاله را مطالعه و پیاده‌سازی کنید.

بهترین کتاب برای تقویت مهارت reading
این روزها از انتشارات معروف دنیا، انواع کتاب‌های تقویت مهارت ریدینگ در بازار موجود است. اما برای اینکه کتابی محبوب و جامع به شما معرفی کنیم که در منزل هم بتوانید آن را مطالعه کنید، مجموعه کتاب‌های ۵ سطحی Inside Reading را پیشنهاد می‌کنیم. از ویژگی‌های خوب این کتاب، آموزش نحوه پاسخ‌گویی به سوالات مختلف مهارت درک مطب یا ریدینگ است. و درست مانند کتاب Focus on Vocabulary که دارای متن‌های علمی زیادی است، این کتاب به تقویت مهارت ریدینگ شما کمک به سزایی می‌کند. اگر به دنبال کتاب مشابه در این زمینه باشید می‌توانیم کتاب Active Reading را معرفی کنیم. این مجموعه کتاب‌های تقویت مهارت ریدینگ نیز برای سطوح مختلف نوشته شده‌ است و موضوعات روز را با ارائه تمرین‌های درک مطلب پوشش می‌دهد.

سایت های تقویت مهارت ریدینگ
این سایت برای تمامی افرادی حال چه مبتدی و چه فراگیران پیشرفته متون سطح‌بندی‌شده قرار داده است. برای هر سطح تقریبا در ۱۲ موضوع متن قرار داده شده است. و با انتخاب هریک برای کاربردهای مختلف می‌توانید ابتدا جمله سازی تمرین کنید، سپس بارش فکری انجام دهید. بعد از آن متن را خواهید خواند. و به شما دو تکلیف درک مطلب مختلف ارائه خواهد شد. آخرین قسمت نیز به بحث و گفتگو بر اساس موضوعی مشابه ریدینگ اختصاص داده شده است. این سایت را به کسانی که دوست دارند با تمرین‌های متنوع مجازی معتبر به تقویت مهارت ریدینگ بپردازند توصیه می‌کنیم.
سایت دیگری که در زمینه تقویت مهارت ریدینگ به طور متفاوتی عمل می‌کند، Mr. N می‌باشد. مشابه آزمون‌های پایانی، این سایت به شما متن‌های کوتاه مختلف تاریخی ارائه می‌کند که می‌توانید هنگام مطالعه به آن‌ها گوش دهید و سپس به سوالات درک مطلب پاسخ دهید. تمامی متون در ۶ سطح طبقه‌بندی‌شده‌اند و متن‌ها باعث بالا رفتن اطلاعات عمومی شما از انگلیسی‌زبانان همانند افراد مشهور آن می‌شود.

مطالعه گروهی
برای تنوع در گروه‌های کوچک عضو شوید، مقاله یا متنی انتخاب کنید و به صورت گروهی متن را بخوانید.
برای اینکه یک متن را به خوبی متوجه شوید و بحث اصلی آن را در مدت زمان مشخصی دریابید لازم است از ابتدا مراحلی را تمرین کنید. پس از چند ماه تمرین، به سادگی بیشتر این مراحل را به صورت ذهنی و سریع انجام خواهید داد. بنابراین، یک متن متناسب سطح خودتان یا اندکی سخت‌تر انتخاب کنید و ۱۰ مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.
- کلمات کلیدی عنوان متن را هایلایت کنید
- بر اساس کلمات کلیدی یا تصاویر متن برای خودتان بارش فکری انجام دهید و بنویسید این متن می‌تواند در ارتباط با چه موضوعاتی و در چه حوزه‌ای باشد.
- پاراگراف‌های متن را شماره گذاری کنید
- کلمات کلیدی هر جمله را هایلایت کنید (تقویت مهارت ریدینگ با scanning)
- زیر کلمات ناشناخته خط بکشید و معنای آن را در جمله حدس بزنید. یا سعی کنید جمله را بدون آن کلمه متوجه شوید
- به جمله اول و جمله آخر هر پاراگراف و ارتباط آن با پاراگراف بعدی دقت کنید
- موضوع بحث هر پاراگراف را در یک یا دو کلمه بنویسید
- متن را دوباره بخوانید و یک جدول با ۳ ستون (ردیفها به تعداد پاراگرافهای متن) رسم کنید (تقویت مهارت ریدینگ با skimming)
- ستون سمت راست را به شماره پاراگراف، ستون وسط را به نوشتن کلمات کلیدی هر پاراگراف و ستون آخر را برای خواندن مجدد و نوشتن جزییات بیشتر اختصاص دهید.
- با استفاده از جدولی که نوشته‌اید، هر پاراگراف را به زبان خودتان بازنویسی کنید. سعی کنید از مترادف کلمات کلیدی استفاده کنید.
- کلمات ناشناخته را در دیکشنری جستجو کنید و اطلاعات مشخصی از آن کلمه را برای خود یادداشت کنید.
- مرتبط با موضوع ریدینگ، متنی بنویسید و سعی کنید از کلماتی که یادگرفته‌اید به درستی استفاده کنید.

به مرور زمان خواهید آموخت که کدام بخش متن مهم‌تر است و دیدگاه نویسنده مثبت، منفی، مشکوک یا علمی است. اگر بیاموزید به اجزای هر پاراگراف دقت کنید، مهارت ریدینگ برایتان ساده می‌شود.

نظم و تمرین مهارت ریدینگ
هنگام خواندن حتما مداد و کاغذ داشته باشید و در یادداشت برداری منظم عمل کنید.
موضوعاتی برای خواندن انتخاب کنید که با آن آشنایی دارید. یا اگر به نویسنده خاصی علاقمندید سعی کنید تمامی آثار او را بخوانید.
اگر هنگام خواندن به مشکل برمی‌خورید، ابتدا به فایل صوتی آن گوش کنید.
نگران کلمات، جملات، اصطلاحات یا قسمت‌هایی که متوجه نمی‌شوید نباشید.
هر صفحه که می‌خوانید خلاصه‌ای بنویسید.
قسمت‌هایی که قبلا خوانده‌اید را دوباره بخوانید و به قسمت‌های جدید ربط دهید
از علائم نگارشی کوتاه استفاده کنید ( مثلا اگر در متن سوالی دیدید بالای آن قسمت علامت سوال بگذارید یا اگر دو نقطه دیدگاه مختلف دیدید علامت نامساوی بگذارید)

نکات پایانی تقویت مهارت ریدینگ (reading)
در این مقاله به اهمیت خواندن و روش‌ها و منابع تقویت مهارت ریدینگ پرداختیم. اما یک نکته را فراموش نکنید که باید برای تقویت ریدینگ هدفگذاری کنید. به این معنی که باید بدانید دقیقا در چه موقعیتی قرار دارید و نقاط ضعف شما چیست. آیا نیاز دارید سرعت خواندنتان افزایش پیدا کند، آیا باید بیشتر در مورد نحوه پاسخ‌گویی به سوالات درک مطلب یاد بگیرید. به این صورت، منابع آموزشی درستی انتخاب خواهید کرد و نقاط ضعفتان را به نقاط قوت تبدیل می‌کنید. بنابراین، حداقل ۳ روز در هفته را به تقویت هدفمند مهارت ریدینگ اختصاص دهید و تکنیک‌های این مقاله را فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir