در امتحانات دی تستی بخونیم یا تشریحی؟

در امتحانات دی تستی بخونیم یا تشریحی؟

با نزدیک شدن به ایام امتحانات دی ماه مهم ترین سوالی که برای کنکوری ها پیش میاد اینه که تو این مدت باید دروس رو تستی بخونند یا تشریحی ؟ باید برنامه ریزی خودشون رو بر چه اساسی انجام بدن؟ لازمه فقط تشریحی بخونند تا در امتحانات دی نمرات خوبی بگیرند؟ یا باید دروس رو تستی بخونند و خودشون رو برای آزمون آزمایشی جامع تستی آخر این ماه آماده کنند؟
برای جواب دادن به این سوال بهتره اول مشخص کنیم شما چطور دانش آموزی هستید. به طور کلی در زمان امتحانات دی ماه سه دسته دانش آموز داریم:

1- دانش آموزان شب امتحانی
من کلا آدم درس نخونی بودم. نه که کلا درس نخونم، نه. فقط اینجوری بود که در طول سال درس نمی خوندم و بیشتر شب امتحانی بودم. خب شب های امتحان خرداد خیلی سخت بود. چون حجم درس ها زیاد بود و من هم چیز زیادی نخونده بودم. پس مجبور بودم تا صبح بیدار بمونم تا درس ها تموم بشن. اما امتحان های دی ماه خیلی بهم خوش می گذشت. به خاطر اینکه هم حجم درس ها کم بود و هم میزان زمانی که داشتم زیاد بود.
اما سال کنکور اصلا نمی دونستم باید چی کار کنم. چون هم درس ها سنگین تر شده بود و هم نمی دونستم با توجه به آزمون جامع تستی که قراره آخر دی بدم، باید تست کار کنم یا تشریحی بخونم و برای امتحانات آماده بشم. آخر سر هم مثل همیشه شب امتحان، فقط و فقط امتحان فردا رو خوندم و طبیعتا نتیجه آزمون جامع تستی که آخر دی دادم افتضاح بود. البته ناگفته نمونه که امتحانات مدرسه رو هم خراب کردم. اگه تو هم مثل من شب امتحانی هستی، پس تا آخر این مقاله رو بخون.

2- دانش آموزان معمولی
این دسته از دانش آموزان کسانی هستند که معمولا به زور پدر و مادر و امتحان ها و فشارهای طول سال مدرسه و شاید هم استرس هایی که خودشون برای کنکور دارند، کمی مطالعه داشتند؛ ولی نه اون قدری که روی درس ها مسلط باشند. یعنی نه اون قدری تشریح خونده اند که بتونند راحت امتحانات دی رو بگذرونند و نه اون قدر تست تمرین کرده اند که حداقل برای آزمون تستی جامعی که دارند نتیجه خوبی بگیرند. پس از این دسته از دانش آموزان هم خواهش می کنم برای این که بتونند توی دی نتیجه خوبی بگیرند تا آخر این مقاله همراه ما باشند!

3- دانش آموزان خیلی خفن
دسته سوم هم طبعا کسانی هستند که در طول سال به خوبی مطالعه کرده اند، به سرفصل های مشاور و معلم ها و آزمون جامع رسیده اند و حالا میخوان خودشون رو برای امتحانات آماده کنند. شاید براتون سوال باشه که این دسته چرا باید این مقاله رو بخونند؟ جواب منم این هست که به خاطر این که خیلی از بچه های این دسته در طول دی ماه اشتباهات بزرگی دارند که باعث میشه از رقباشون عقب بمونند. پس از شما هم خواهش می کنم که خوب به توصیه های من گوش کنید.

تستی بخونیم یا تشریحی؟
خب حالا که مشخص شد که جزء کدوم دسته از دانش آموزها هستید، بیایید بگردیم دنبال راه حلی برای مفیدتر بودن و مثمر ثمر بودن تلاش های شما کنکوری ها در امتحانات دی ماه. ابتدا باید این رو بگم که در سال کنکور چیزی که اهمیت بیشتری داره، برنامه تستی شماست. با اینکه شما امتحان نهایی هم دارید و این آزمون ها هم تاثیر مثبتی روی کنکور شما دارند، اما همچنان برنامه تستی شماست که از اهمیت بیشتری برخورداره. وقتی این صحبت رو می کنیم به این معنا نیست که امتحانات تشریحی بی اهمیت هستند. بلکه منظور ما اینه که به خاطر اهمیت کمتر باید در اولویت دوم (بعد از برنامه تستی) قرار بگیرند. روش مطالعه برای کنکور در دی ماه می تونه به یکی از سه صورت زیر باشه که با توجه به این که شما چطور دانش آموزی هستید مشخص میشه کدوم روش براتون مفید هست. البته پیشنهاد می کنم برای یادگیری اصول برنامه ریزی کردن حتما مقاله برنامه ریزی برای کنکور که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده رو هم مطالعه کنید.

شما اول باید درس ها رو خوب متوجه شده باشید و مطالعه کنید تا بتونید اون ها رو روی برگه های امتحانی بیارید. در طول سال این روند به این صورته که اول شما سرکلاس یه سری مفاهیم رو یاد می گیرید و بعد توی خونه می خونید و دوره می کنید و بعد از اون سراغ تست زنی میرید. کاری که اکثرا تا الان انجام دادید. اما اگه شما هم مثل دوران دبیرستان من جزء دسته اول دانش آموزها هستید (شب امتحانی ها)، پس یعنی این کارها رو انجام نداده اید و بهتره که بیشتر از این جلو نرید. چون به هرحال شما هنوز آموزش زیادی در مورد فصول مختلف کتاب درسی نگرفته اید. پس در دوران امتحانات دی ماه وقت مناسبی دارید تا عقب افتادگی های خودتون رو جبران کنید و آموزش فصل به فصل رو یاد بگیرید تا بتونید هم عقب موندگی ها رو با توجه به وقت خوبی که در امتحانات دی ماه هست جبران کنید و هم بتونید توی امتحان های مدرسه نتیجه خوبی بگیرید.
البته  این رو هم بگم که اگه تونستید توی درس های مختلف بعد از مطالعه مباحث اصلی به تسلط خوبی برسید، می تونید سراغ حل کردن تست هم برید. اما پیشنهاد من اینه که فعلا بیشتر سعی کنید مطالب رو به خوبی متوجه بشید تا بعدا بتونید اون ها رو جمع بندی کنید. شاید پیش خودتون بگید که خب این جوری ما هم مثل تو در آزمون آزمایشی تستی آخر دی نتیجه نمی گیریم! ولی باید بگم نباید هم انتظار نتیجه خوب در آزمون جامع تستی داشته باشید. چرا که بالاخره باید یه فرقی بین شما و کسایی که در طول سال مطالعه کرده اند و تست زده اند باشه دیگه، مگه نه؟ در حال حاضر فقط و فقط باید به فکر جبران عقب ماندگی هایی که دارید باشید تا بعدا در مورد نتیجه گیری در آزمون های تستی هم با هم صحبت کنیم.

کار نیکو کردن از پر کردن است
در طول سال برای بیشتر جا افتادن مطالب توی برنامه خودتون، از همون مطالبی که قبلا آموزش گرفتید تست می ذارید و با تست زنی بیشتر سعی می کنید اون مطالب رو بهتر یاد بگیرید. بعضی از دانش آموزان هم  با دادن آزمون های آزمایشی مثل قلم چی یا گزینه 2 و... سعی به تمرین بیشتر دارند. اما اگه شما تا حالا این کارها رو انجام نداده اید، یعنی جزء دسته دوم دانش آموزها هستید (کسانی که مطالعه نسبتا کمی داشتند). ایام امتحانات دی وقت مناسبی هست که با حل کردن تمرین ها و تست های بیشتر تسلط خودتون رو روی درس ها بیشتر کنید. البته این روش بیشتر برای دروسی صدق می کنه که یادگیری اون ها نیاز به حل تمرین داره. (مثل ریاضی و فیزیک و بعضی از مباحث شیمی) شما می تونید با حل تمرین وضعیت خودتون رو در این درس ها بهبود ببخشید. اما در دروس فهمیدنی (مثل زیست شناسی و شیمی و دروس عمومی) پیشنهاد می کنم همچنان سعی کنید با مطالعه دقیق و مفهومی دروس، تسلط خودتون رو روی اون ها بیشتر کنید. در ضمن می تونید تکنیک های تست زنی رو در این مقاله آموزش ببینید و با تست آموزشی و تست آزمونی و تفاوت های این دو روش آشنا بشید.

آدم ها از شکست ها بیشتر از پیروزی ها درس می گیرند
اگه به دروس ترم اول سال دوازدهم مسلط هستید، یعنی جزء دسته سوم دانش آموزان هستید. پس باید دقیقا برعکس کاری که تا الان می کردید رو انجام بدید. یعنی اینکه اول برید سراغ تست زنی و بعد به مفهوم و دوباره مرور کردن درس ها بپردازید و نقاط ضعفتون رو برطرف کنید. این کاری هست که اکثر بچه ها انجام نمیدن و مثل سال های قبل امتحان به امتحان پیش میرن. اما سال کنکور با بقیه سال های تحصیلی کلی فرق داره. این کار شاید کمی براتون سخت و استرس آور باشه، ولی به شدت تاثیرگذار هست و باعث میشه مطالبی که قبلا مطالعه کردید و الآن اشکال دارید رو به خوبی مرور کنید و متوجه ایرادات خودتون در هر بخش بشید. بعد از این که تست ها (به خصوص تست هایی که در طول سال در دو مرحله قبلی اشکال داشتید و یا حتی در آزمون های آزمایشی اشتباه زدید) رو دوباره حل کردید، در جاهایی که احساس ضعف می کنید سراغ مفهوم و مرور بیشتر برید و همچنین خلاصه نویسی های خودتون رو تکمیل کنید. (البته لازمه بدونید شرط انجام این کار اینه که اون تست ها رو قبلا علامت زده باشید و آرشیو کرده باشید)

ریز تکنیک های امتحانات دی برای کنکوری ها
برخلاف دوره های قبلی که براساس تدریس معلم ها و برنامه کنکور آزمایشی عمل می کردید، حالا بر اساس برنامه امتحانات درس ها رو در برنامه خودتون بگنجونید و سعی کنید با گذاشتن یک زمان محدود در برنامه ریزی تون به مرور تست های جمع بندی شده امتحان قبلی بپردازید.
اگه ساعت مطالعاتی بالایی دارید (که حداقل امیدوارم دیگه در دی ماه داشته باشید) و همچنین تونستید تا الآن تسلط خوبی روی درس ها پیدا کنید، یادتون نره هرشب یک یا چند بخش مطالعاتی رو هم برای دروس عمومی قرار بدید. به دلیل فرار بودن دروس عمومی لازمه در این ایام برای اون ها هم تست زنی و تمرین داشته باشید.
در هنگام امتحانات دی ماه مطالعه دروس پایه رو کنار بذارید و بر دروس نیم سال اول سال دوازدهم تمرکز کنید. چون اولا آزمون آزمایشی که در پایان دی ماه برگزار میشه از دروس دوازدهم هست. ثانیا در نیم سال دوم و مخصوصا در ایام عید زمان مناسبی برای دوره دروس پایه وجود داره.
از هر سبک مطالعاتی که استفاده می کنید (آموزش گرفتن، تمرین بیشتر و یا جمع بندی) شب قبل از امتحان به حل نمونه سوالات تشریحی هر درس بپردازید.
اگه همچنان باید آموزش بگیرید و جزء دسته دانش آموزان شب امتحانی هستید، حتما کتاب درسی رو هم بخونید و تمرینات اون رو حل کنید.
امتحانات دی ماه زمان بسیار مناسبی برای جبران عقب ماندگی ها و یا جمع بندی دروسی که تا امروز خونده اید محسوب میشه. اگه دانش آموزی هستید که روی بعضی از درس ها تسلط دارید و در بعضی از درس های دیگه ضیعف هستید،  می تونید از هر سه سبک مطالعه بالا استفاده کنید.

Avatar
فرستنده: u-120852 [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
625 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir