اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

درس خوندن بدون برنامه ریزی و نقشه راه به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست. مثل اینه که چشم بسته راه بریم! بنابراین برای گرفتن یک نتیجه فوق العاده و رسیدن به اهدافمون، باید یک برنامه ریزی قابل اعتماد داشته باشیم. برنامه ریزی برای کنکور اگه اصولی باشه، مسیر رسیدن به رشته و رتبه دلخواهتون رو هموارتر می کنه و به ثانیه ثانیه زندگیتون نظم میده. خیلی از دانش آموزان کنکوری این موضوع رو می دونند، اما نمی تونند برنامه ریزی کنکور مناسب و اصولی برای خودشون داشته باشند. به همین خاطر بیشتر روزها رو توی سردرگمی و آشفتگی سپری می کنند. اگه خواهان موفقیت در کنکور هستید، حتما باید یک برنامه منسجم و خوب برای خودتون تنظیم کنید.
لازمه در ابتدا بگم همه کارهای مهم زندگی آدم ها با برنامه ریزی به نتیجه می رسه. هیچ فعلی بدون برنامه ریزی محقق نمیشه. درس خوندن جزء کارهای مهم و سخت دنیا محسوب میشه. حالا فکر کنید بخواهید این کار مهم رو بدون برنامه ریزی انجام بدید!! واقعا ساده لوحانه است! برنامه ریزی قانون نانوشته زندگی آدم هاست و کسانی که سعی می کنند از این قانون تبعیت نکنند، نقض قانون کرده اند و شاید کمترین جزاشون این باشه که نادیده گرفته بشوند.

اصلا برنامه ریزی یعنی چی؟ یعنی اگه بخواهیم به اهدافمون برسیم، باید با درنظر گرفتن شرایط، در واحد زمان عمل کنیم تا اون هدف محقق بشه. یعنی اگه نمی تونید کارها و درس هاتون رو در واحد زمان قرار بدید، نخواهید تونست با برنامه ریزی پیش برید! و تمام کسانی که با برنامه ریزی حرکت نمی کنند احتمال باخت بالایی در کارها و فعالیت هاشون وجود داره و این یعنی قبل از اینکه بازی رو شروع کنید، باخته اید!! شاید سال های قبل تونسته باشید بدون برنامه ریزی از پس درس ها بربیاید و نمرات خیلی خوبی هم گرفته باشید، اما سال کنکور تفاوت های خیلی زیادی با سال های گذشته داره و حتما نیاز به برنامه ریزی دقیق و حساب شده داره. مهم ترین تفاوتش هم اینه که امسال قراره نه تنها دروس سال دوازدهم رو یاد بگیرید، بلکه باید آموخته های سال های قبلی رو هم مرور کنید، تست بزنید، آزمون بدید و همیشه برای تمام دروس وقت بذارید.

فکر کنم شما هم مثل من قبول دارید برای موفقیت در کنکور باید دست به تغییرات زد و این تغییرات از همین باورهای محدود کننده مون باید شروع بشه. هیچ کاری نشدنی نیست و اگه تا الآن انجام نشده، تنها علت اصلی اش اینه که برنامه ای برای انجام شدنش وجود نداشته. هیچ کس دوست نداره تلاش کنه و در نهایت دیده نشه. پس باید از همین امروز برنامه های مهم زندگیتون رو بنویسید روی کاغذ و براشون ساعت مشخص کنید. حتی فکر کردن به داشتن برنامه حس آدم رو کلی خوب می کنه، چه برسه به اینکه بنویسی و اجراش کنی. پس در ادامه بررسی می کنیم که یک برنامه ریزی خوب چه ویژگی هایی داره.

لازمه در ابتدا و قبل از شروع برنامه ریزی مطالبی رو که قراره در طول هفته مطالعه کنید مشخص نمایید. در مرحله بعدی با توجه به این که روزانه چند ساعت می تونید درس بخونید، ساعت مطالعه هر روز و مجموع ساعت های یک هفته رو مشخص کنید. زمان مطالعه روزانه و هفتگی رو واقع بینانه انتخاب کنید. چون اگه توانایی شما حدود 4 ساعت مطالعه در یک روز عادی باشه و هنگام برنامه ریزی برای 8 ساعت مطالعه برنامه ریزی کنید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد و به زودی خسته و ناامید می شوید و از ادامه مطالعه برای کنکور ناامید می شوید. موفقیت در کنکور نیازمند صبر و استقامت هست و باید به تدریج زمان مطالعه رو بالا ببرید.

در مرحله دوم زمانی رو که لازمه در طول هفته برای مطالعه هر درس اختصاص بدهید مشخص کنید. حواستون باشه که این زمان رو باید بر اساس اهمیت و ضریب هر درس مشخص کنید. یعنی اگه در طول یک هفته حدود 35 ساعت درس می خونید، باید این زمان رو بر اساس ضریب و اهمیت دروس بین درس های مختلف تقسیم کنید. مثلا اگه شما داوطلب رشته علوم تجربی هستید، 9 تا 10 ساعت رو به درس زیست شناسی ، 3 تا 4 ساعت رو به درس ریاضی ، 4 تا 5 ساعت رو به درس فیزیک ، 4 تا 5 ساعت رو به درس شیمی ، حدود 4 ساعت رو به درس ادبیات ، حدود 3 ساعت رو به درس عربی ، حدود 3 ساعت رو به دین و زندگی و 2 تا 3 ساعت رو به درس زبان انگلیسی اختصاص بدید.

سپس مشخص کنید هر روز قراره کدوم درس ها رو مطالعه کنید. توصیه خیلی مهم ما اینه که هر روز دروسی رو مطالعه کنید که در برنامه درسی مدرسه داشتید. با این کار تا حد زیادی در وقتتون صرفه جویی کرده اید. چرا که اگه درسی رو که دبیرتون سر کلاس تدریس کرده، همون روز مطالعه کنید تقریبا تمام مطالب اصلی رو به خاطر دارید و برای یادگیری بیشتر و تسلط روی مطالب فقط نیاز به مرور و حل تمرین و تست زنی دارید. اما اگه این کار رو به روز دیگری موکول کنید، ابتدا حداقل باید نیم ساعت وقت بذارید تا مطالب اصلی و مفهوم درس رو به یاد بیارید. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر روز رو به یک درس اختصاص ندهید. بلکه در روز 3 تا 4 درس مختلف رو مطالعه کنید. نکته مهم دیگه اینه که اگر قراره در روز 4 درس رو مطالعه کنید، هر 4 درس جزء دروس اختصاصی نباشند؛ بلکه سه درس اختصاصی و یک درس عمومی رو در برنامه ریزی قرار بدید و مطالعه کنید. در روز های تعطیل که ساعت مطالعه شما بیشتره، می تونید 7 یا 8 درس رو بخونید که حتما 3 درس باید از دروس عمومی باشند. هم چنین در طول هر روز زمان هایی رو برای استراحت مشخص کنید.

در برنامه ریزی پایان هر هفته هم ساعت هایی رو مشخص کنید که اگه در طول هفته بنا به هر دلیلی نتونستید درسی رو مطابق با برنامه ریزی مطالعه کنید، در اون ساعت ها بتونید جبران کنید. حتما در برنامه ریزی خود زمان هایی رو به مرور درس های خونده شده اختصاص بدید. هم چنین توصیه می کنیم از آیتم های شبانه استفاده کنید. مباحثی مثل لغات زبان انگلیسی ، لغات عربی ، درک مطلب زبان و کلوز تست ، مفاهیم قرابت معنایی و ... باید هر شب یا یک شب در میون مطالعه و مرور شوند، اما هر کدوم نیاز به زمان خیلی کمی دارند (حدود 15 دقیقه). شما می تونید هر شب دوتا از این آیتم ها رو انتخاب کنید و بعد از انجام دادن همه آیتم های اصلی برنامه ریزی ، نیم ساعت قبل از خواب رو به انجام این کارهای کوچک اختصاص بدید.

برنامه ریزی برای کنکور حتما به مشاور نیاز داره؟
اگه راستش رو بخواهید خیلی چیزها تو جامعه ما میگن که خیلی از اون ها منطقی نیستند و پشتوانه علمی ندارند. این جمله شاید درست باشه که میگن هیچ کس به اندازه خود آدم، خودش رو نمی شناسه؛ ولی این دلیل نمیشه که بر اساس همین شناخت، بتونه مشاور خودش هم باشه. همونطور که گفتیم سال کنکور خیلی با سال های دیگه تفاوت داره. یکی از مهم ترین تفاوت های درس خوندن برای کنکور اینه که امسال باید برای همه دروس برنامه ریزی داشته باشید و نمیشه یک درس رو بدون توجه به سایر دروس مطالعه کنید. باید بتونید همه دروس رو به صورت موازی و یکسان جلو ببرید و همیشه به بودجه بندی آزمون های آزمایشی کنکور برسید. این کار نیاز به تجربه داره. از اونجایی که دانش آموزان کنکوری تجربه این کار رو ندارند، لازمه ىر سال کنکور به یک مشاور متجرب و متخصص اعتماد کنند و برای موفقیت در کنکور از مشاور بخواهند در برنامه ریزی برای کنکور اون ها رو کمک کنه.

مشاور در لغت به معنای مشورت کننده یا طرف شور هستش. چطوری یک فرد به تنهایی می تونه مشورت کننده ذهن خودش باشه؟ در صورتی که مشورت در ارتباط با دیگران معنی میشه نه با خود اون فرد!! ما آدم ها توی خیلی از مسائل زندگیمون، اگه اغراق نکرده باشیم 95% اوقات، احتیاج به مشورت داریم و این علتش از این جا نشأت می گیره که دانسته های ما به تنهایی برای تصمیم گیری و نتیجه گیری و پیش بردن یک کار کافی نیست. چون هر آدمی به اندازه جهان بینی، تجربیات و مطالعاتش می دونه و می تونه قدم برداره و حرکت کنه.
تاثیر مشاور تحصیلی در برنامه ریزی برای کنکور

فکر کنید درباره مسئله مهمی مثل درس خوندن برای کنکور شما مشاور خودتون باشید. مثلا با خودتون قرار می ذارید بعد از برگشتن از مدرسه، حتما هم درس های جدید امروز رو بخونید، هم مباحث قبلی رو مقداری مرور کنید و یه تعداد هم تست بزنید. تا اینجا که ایده آل فکر کردید و تصمیم گرفتید. اما به محض اینکه می رسید خونه، انبوهی از تصمیمات و انتخاب ها به سراغتون میاد و از شما می خواهند که یکی از اون ها رو برای سپری کردن چند ساعت آینده انتخاب کنید. مثلا یکی از این انتخاب ها اینه که بخوابید، یا یکی اش اینه که بازی جدیدی که دیشب خریده بودید رو بازی کنید. انتخاب بعدی این می تونه باشه که به دوستتون زنگ بزنید و باهاش در مورد مدرسه و معلم فیزیک جدیدتون حرف بزنید. یا حتی امکان داره موبایلتون وقت باارزش شما رو تلف کنه. خلاصه که دلایل زیادی برای انجام ندادن تمام برنامه ریزی های شما وجود داره. و این فقط کوچک ترین مشکل بچه هاییه که فکر می کنند خودشون به تنهایی می تونند مشاور خودشون باشند و در سال کنکور برای خودشون برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی برای کنکور
هرکسی جای خودش رو داره و همه آدم ها برای انجام مهم ترین کارهاشون به یک مشاور که در واقع یه کارشناس حرفه ای در اون زمینه هستش، نیاز دارند. ولی خب به ما یاد داده اند درباره خیلی از مسائل خودمون به تنهایی فکر کنیم و تصمیم بگیریم! و همین باعث شده که هیچ وقت احساس رضایت 100 % از کارهایی که کردیم رو نداشته باشیم. تا حالا یک قهرمان المپیک رو دیدید که مربی نداشته باشه!؟ خانواده های ما هر سال برای این که بزرگتر بشیم و در کنار مربی و معلم های خوبی رشد کنیم، با صرف هزینه های زیاد سعی می کنند ما رو به بهترین مدارس بفرستند. چون اهمیت مشاور و الگوهای خوب در زندگی مارو درک می کنند. داشتن یک مشاور خوب برای برنامه ریزی در سال کنکور به این معناست که یک مربی انگیزشی و کاردان در کنارت باشه. این مربی کسیه که می تونه مهمترین درس های زندگی رو به شما بده؛ مشاور تحصیلی خوب کسیه که شناخت شما رو در مورد خودتون بیشتر و عمیق تر می کنه؛ مشاور دلیل انجام کارها رو به شما توضیح میده تا شما با سختی های راه راحت تر کنار بیایید؛ مشاور شما در عین سختگیری هایی که می کنه، بی اندازه دلسوزه و هدفش در نهایت موفقیت شما در سال کنکور هست.

اهمیت دفتر برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور
بیشتر دانش آموزان نمی تونند همزمان در مطالعه شون هم منظم باشند و با برنامه درس بخونند و هم به افزایش سرعت و ساعت مطالعه شون فکر کنند اهمیت خیلی زیادی داره. واقعا نمیشه از یک دانش آموز بدون سلاح توقع جنگیدن و پیروز شدن داشت. هیچ آدم عاقلی دست خالی وارد میدان مبارزه نمیشه و مبارزه نمی کنه. دفتر برنامه ریزی همون سلاح قدرتمندیه که در برنامه ریزی برای کنکور حرف اول رو می زنه. استفاده از یک دفتر برنامه ریزی خوب جزء اولویت هاییه که شما رو برای موفقیت در کنکور خیلی کمک می کنه. به اندازه کافی از تاثیر و اهمیت برنامه ریزی برای کنکور صحبت کردیم و حالا لازمه به شما یادآوری کنیم که برنامه ریزی برای کنکور نیازمند استفاده از یک دفتر برنامه ریزی هست. البته باید در انتخاب دفتر برنامه ریزی مناسب دقت داشته باشید. از ویژگی های یک دفتر برنامه ریزی خوب اینه که فضایی داشته باشه که بتونید اهداف خودتون رو در اون بنویسید. هم چنین باید ساعت مطالعه هفتگی و ماهیانه شما رو مشخص کنه و تعیین کنه در طول هفته برای هر درس چقدر وقت گذاشتید. دفتر برنامه ریزی خوب باید مطالب مفیدی داشته باشه که به شما انگیزه بده و با توضیحات مناسبش شما رو همیشه باانرژی نگه داره.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir