روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

هر موقع عزم درس خواندن کردیم و یا به سراغ مشاوران تحصیلی رفته‌ایم ، اولین سوال‌مان بی شک این بوده است که روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ اگرچه بعضی از این مشاوران تحصیلی میزان ساعات مشخصی را برای درس خواندن ما مشخص می‌کنند، اما نمی‌توان برنامه واحدی برای درس خواندن تعیین کرد. چرا که افرا مختلف با استفاده از روش‌ها و سبک های یادگیری مختلف می‌توانند مطالب را یاد بگیرند. به همین دلیل هم ممکن است ساعات مطالعه آن‌ها با هم متفاوت باشد. امروز در این مقاله با هم یاد خواهیم گرفت که در روز چند ساعت درس بخوانیم.
برای کنکور و امتحانات روزی چند ساعت درس بخوانیم ؟
اگر فکر می‌کنید برای موفق شدن به روزی ۲۰ ساعت درس خواندن نیاز دارید، متاسفانه برای شما خبر خوبی نداریم، چرا که شما احتمالا هیچوقت موفق نخواهید شد! بهتر است در اولین قدم، جمله‌ی “روزی چند ساعت درس بخوانیم” را از ذهنتان پاک کنید. درس خواندن محدود به صفحه و ساعت نیست. درس خواندن کاملا وابسته به میزان فهم و درک شماست. این یعنی دانستن اینکه چگونه مفهومی درس بخوانیم از اینکه روزی چند ساعت درس بخوانیم مهمتر است. این حرف یعنی چه؟ بگذارید برایتان موضوع را با یک مثال در زندگی شخصی خودم بیشتر باز کنم.
در دوران جمع بندی کنکور من و دوستم پا به پای هم به کلاس می‌رفتیم و علاوه بر اینکه رفیق هم بودیم، رقیب یکدیگر نیز به حساب می‌آمدیم. من روزانه ۴-۵ ساعت مطالعه داشتم و این در حالی بود که دوستم به گفته‌ی خودش روزی ۱۰ ساعت مطالعه می‌کرد. این یعنی ۲ برابر بیشتر از من! این موضوع تا زمان اعلام نتایج کنکور ادامه داشت. در نهایت تعجب اعلام نتایج متوجه شدیم که رتبه او ۱۴۰ هزار بوده، در حالی که من با رتبه ۱۰۰۰ قبول شده بودم! اما چه اتفاقی برای دوست پر تلاش من افتاد؟ او که مقید به مطالعه سنگین در روز بود چرا نتوانست که نتیجه‌ی مطلوب کسب کند؟ برای جواب سوال بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

کمیت مهمتر است یا کیفیت؟
نظر شما چیست؟ خیلی از افراد مستقیم به سراغ کیفیت می‌روند. خب ما هم با آنها موافقیم، اما به شرطی که کمیت به طور کامل فراموش نشود. کیفیت شما تنها در صورتی بالا خواهد رفت که کمیتی هم در کار باشد. هرچه بیشتر تمرین کنید در کاری که در حال انجام آن هستید حرفه‌ای تر خواهید شد و بهتر نتیجه خواهید گرفت. 

آیا ساعت مطالعه در اینکه روزی چند ساعت درس بخوانیم موثر است؟
بهتر است که زمان مطالعه خاصی را برای خود مشخص کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که به مرور زمان به درس خواندن در آن ساعت عادت کنید. در نتیجه هر روز و به صورت مداوم درس خواندن را به بخشی از برنامه روزانه خود خواهید افزود. بهتر است که زمانی مطالعه کنید که مغز شما از هرگونه اطلاعات اضافی خالی باشد. به همین علت هم پیشنهاد ما به شما درس خواندن در صبح زود است. 

مطالعه فعال را فراموش نکنید
 شاید بپرسید مطالعه فعال یعنی چه؟ برای اینکه بتوانید در آزمون پیش رو موفق شوید و نتیجه دلخواه خودتان را به دست بیاورید، بهتر است که حتما از مطالعه فعال استفاده کنید.  مطالعه فعال عبارت است از: مطالعه به همراه هایلایت کردن، یادداشت برداری، خلاصه نویسی و حتی نقشه کشی ذهنی. ممکن است که این روش مطالعه زمان بیشتری را از شما بگیرد، اما در عوض مطالبی که از این طریق یاد می‌گیرید را هیچوقت فراموش نخواهید کرد. 

متعهد باشید
به کی؟ به خودتان و برنامه ای که برای درس خواندن دارید. انجام این کار یعنی شما برای خودتان احترام قائل هستید. پس اگر زمانی را برای درس خواندن تعیین کرد‌ه‌اید، حتما سر همان ساعت درس خواندن را شروع کنید.  “۵ دقیقه اینستاگرام ببینم بعد، برم حموم بیام بعدش بخونم، بزار از سر ساعت دو شروع میکنم…” همه این‌ها را دور بیاندازید. هرچه بیشتر کارهای خود را (مخصوصا در مورد درس خواندن) به تعویق بیندازید، بیشتر ضرر می‌کنید. همچنین بهتر است مکان مطالعه مشخصی داشته باشید.

آیا آرامش داشتن در اینکه روزی چند ساعت درس بخوانیم موثر است؟
یادتان باشد که در زمان درس خواندن آرامش مهم‌ترین نکته است.پس بهتر است که هر چیزی که برای شما هیجان آور است را از خود دور کنید و از هر مسئله‌ی هیجان آوری نیز اجتناب کنید. یادتان باشد که نگرانی و هیجان‌زدگی باعث آشفتگی ذهن شما ‌می‌شود و باعث عدم تمرکز خواهد شد و همین موضوع بازدهی شما را کاهش خواهد داد. برعکس، انجام دادن تمریناتی مثل مدیتیشن موجب افزایش تمرکز شما خواهند شد. 

با افکار منفی خداحافظی کنید
مهمتر از اینکه بدانیم روزی چند ساعت درس بخوانیم این است که یاد بگیریم روزی چند ساعت آرامش داشته باشیم. برای همین هم باید سعی کنیم از شر بیش از حد فکر کردن و افکار مزاحم خلاص شویم. به همین دلیل هم بهتر است قبل از شروع مطالعه، افکار مزاحمی که در ذهنتان وجود دارد را روی یک کاغذ یادداشت کنید و از خود بپرسید که آیا اصلا چنین چیزی ارزش فکر کردن را دارد؟ همین کار به ظاهر ساده تا جد زیادی شما را از شر این افکار خلاص خواهد کرد. 

سخن پایانی
فراموش نکنید که اولین قدم برای موفقیت در درس خواندن داشتن برنامه مناسب است. پس بهتر است که حتما برای خود برنامه‌ای طراحی کنید که در آن تمام چیزهایی که قرار است مطالعه کنید قرار داشته باشد.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir