روش مطالعه ریاضیات گسسته کنکور

روش مطالعه ریاضیات گسسته کنکور

درس ریاضیات گسسته به همراه درس جبر و احتمال به عنوان درس پایه ی خود در آزمون سراسری حدود ۱۳ تا ۱۴ پرسش را به خود اختصاص داده است.
تجربیات سال­های گذشته و نحوه ی پاسخ گویی داوطلبان به پرسش های این درس نشان می دهد که وقت ­گذاری و مطالعه­ ی آن، باعث بهتر شدن رتبه ­ی داوطلب خواهد شد و ضریب اطمینان وی را بالاتر خواهد بود. معمولاً، در آزمون سراسری از نخستین مبحث ریاضیات گسسته یعنی «گراف» ۲ تست طرح می شود،این مبحث برای داوطلبان، جدید است و در سال های تحصیلی قبل چنین موضوعی در کتاب های درسی نبوده است.پس نگرانی نسبت به ضعف در سال­های پایه و تأثیر منفی در روند آموزشی، منتفی است.
برای این که تست های بخش گراف را به خوبی حل کنید، لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:
مطالعه ­ی دقیق کتاب درس به همراه جزوه ای که معلمین تدریس کرده اند و حل و بحث تمرین­های کتاب و جزوه باید به صورت کامل انجام گیرد.
حل تست­ های فراوان در درس ریاضیات گسسته نقش اساسی دارد، و به فهم مطلب و بر طرف شدن نقاط تاریک درس کمک می کند.
بررسی اشکالاتی که در تست­های گذشته داشته ­اید هم به سرعت حل تست ­های آینده کمک می­کند و هم اشکالات موجود را برطرف خواهد نمود. به همین دلیل توصیه می­ کنیم بعد از یک سری تمرین تست­ های قبلی را مجدداً رفع اشکال کنید.
تست­های آزمون سراسری بهترین راهنما در مورد نوع نگرش به این قسمت خواهند بود.بنابراین بعد از حل تعداد قابل توجهی تست آموزشی، حتماً به پاسخ گویی تست­ های آزمون­ های سراسری سال­های قبل بپردازید تا ارزیابی مناسبی از خود به دست آورید.
نظریه اعداد
بخش دوم «نظریه اعداد» است که معمولاً ۳ تست از تست ­های آزمون سراسری را به خود اختصاص می­دهد.
اگرچه مبحث نظریه­ ی اعداد قسمت گسترده­ای از علم ریاضیات را به خود اختصاص داده است ولی سابقه­ ی طرح پرسش از این مبحث در آزمون سراسری نشان می­دهد که، طراحی­ ها در چهارچوب و قالب خاصی صورت می­گیرد.
علاوه بر ضرورت رعایت موارد چهارگانه­ ای که در مورد مبحث گراف توضیح داده شد، توجه داشته باشید که مهم­ترین بخش این مبحث قسمت «هم نهشتی» است که باید دقیق مطالعه شود زیرا تقریباً ۲ تست از ۳ تستی که در این مبحث مطرح می­شود به هم نهشتی اختصاص دارد.
مطالعه­ ی مطالب مربوط به «معادله ی سیّاله» در این قسمت از اهمیت خاصی برخوردار است.
با توجّه به این که از قسمت­های دیگر نظریه اعداد معمولاً ۲ تست مطرح می­شود، توصیه می­کنیم از قسمت «مبنا» و «ب م م» و «ک م م» تست­های بیشتری حل کنید.
به دلیل اهمیت مبحث نظریه اعداد، باید در این موضوع نسبت به مبحث گراف، تست­های بیشتری زده شود.
در این بخش نیز بعد از پاسخ­گویی تست ­های آموزشی باید به پاسخ گویی تست­های آزمون­ های سراسری بپردازید.
به عنوان یک نکته­ ی کلّی، تمرین­ های کتاب درسی را فراموش نکنید. بخش اول نظریه­ ی اعداد که مفاهیم مربوط به ماکسیمم و مینیمم مطرح می­شود، حتماً باید دقیق مطالعه کنید زیرا در این بخش نکات تستی و مفاهیم مهمی وجود دارد که اغلب در طرح تست­ ها و امتحانات مطرح می­شوند.
تأکید می­ کنیم که در متن کتاب درسی نکات مهمی وجود دارد. پس لازم است حتماً به مطالعه­ ی متن کتاب درسی هم به عنوان منبع اصلی طرح پرسش توجّه شود.
در بخش نظریه اعداد اثبات قضایا به دلیل آن که حاوی مفاهیم اساسی مثل «قضیه بزو» و «الگوریتم تقسیم»، هستند اهمیت ویژه­ ای دارند و لازم است این اثبات­ ها هم به خوبی فرا گرفته شوند.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir