روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

روش مطالعه فلسفه و منطق کنکور

 درس فلسفه و منطق از دروس سخت کنکور سراسری انسانی می‌باشد که دارای 25 سوال است که داوطلبان بایستی در 25 دقیقه به سوالات آن پاسخ دهند یعنی برای حل سوال به طور میانگین یک دقیقه فرصت دارند. پاسخگویی به این تعداد سوالات در زمان تعیین شده، نیازمند تسلط بالایی است که از مطالعه دقیق و اصولی ناشی می‌شود.
روش مطالعه درس فلسفه و منطق در گروه انسانی بسیار مهم است. درس فلسفه و منطق پس از ریاضی برای بچه های گروه انسانی دومین درس چالش برانگیز کنکور است. زیرا درسِ پیچیده و مهم رشته انسانی است. اما اگر این درس را عمیق و مفهومی می خوانید یکی از درس های شیرین برای شما می شود.
از اسم این درس مشخص است که مطالب درس فلسفه و منطق نیازمند یک درک عمیق و فلسفی در مسائل است. چندسالی است که در کنکور سوالات درس فلسفه و منطق کاملا مفهومی شده است. به همین دلیل پاسخگویی به سوالات مبتنی بر فهم و درک عمیق مطالب کتاب درسی می باشد.

کتاب منطق پایه دهم
کتاب منطق، کتاب حفظی و مفهومی است. بنابراین برای مطالعه آن می توانید از روش حفظیات و خواندن مفهومی استفاده کنید. یعنی باید مطالب آن را به طور پیوسته مرور کنید و همچنین مطالب سخت را با نگاه مفهومی مطالعه کنید. همه مطالب کتاب منطق مهم است. علاوه بر متن کتاب، پاورقی ها و مسائل جزئی هم باید خوانده شود.
در مطالعه کتاب منطق باید دو نکته را رعایت کنید:
 اگر درس را متوجه نشده اید حتما از معلم خود سوال کنید و مشکل را بپرسید.
 پس از این مطلبی را مطالعه کردید، تست آن مبحث را نیز حل کنید.
هنگامی که سوال تستی را حل می کنید حتما به پاسخ های تشریحی آن توجه کنید. زیرا موجب می شود که مبحث را عمیقا بفهمید. محتوای کتاب منطق به گونه ای است که می توانید مطالب را خلاصه و دسته بندی کرد. برای یادگیری مفاهیم حفظی کتاب منطق، می توان آنها را با مثال های کتاب حفظ کنید تا در ذهنتان تثبیت شود.

روش مطالعه کتاب منطق
به این نکته توجه کنید که مطالب کتاب منطق به صورت زنجیره ای به هم وابسته هستند. یعنی برای یادگیری مطالب درس بعدی باید به مطالب قبلی مسلط باشید. مثلا درس هفتم منطق مبحث تعریفی است. در این درس از مطالب درس ششم که راجع به کلیات خمس است نیز استفاده شده است. بنابراین اگر درس ششم را به خوبی متوجه نشدید، درس هفتم را نمی فهمید.
نکته اول: در خواندن کتاب منطق این است که درس های آن را به صورت ترتیبی مطالعه کنید و سعی کنید درس ها را به خوبی متوجه شوید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع درس جدید منطق، مطالب قبلی را مرور کنید.
نکته دوم: از درس منطق خلاصه برداری کنید. این کار باعث می شود مطالب را با دقت و عمیق بخوانید. همچنین دوره کردن مطالب برای شما بسیار راحت می شود. اگر داوطلبان کنکوری در ماه های پایانی بتوانند دانسته هایشان را بهتر و سریع تر مرور کنند، نتیجه بهتری می گیرند. طوری خلاصه نویسی کنید که با نگاه کردن به نکات مطالب را کامل متوجه شوید.

روش مطالعه فلسفه پایه یازدهم
کتاب فلسفه سوم کاملا حفظی است و مطالب مفهومی کمتری دارد. بنابراین برای تسلط بر مباحث تنها راه حل، مرور پیوسته مطالب است. از کتاب فلسفه سوم دبیرستان سوالات مفهومی کمتری طرح می شود، پس لزومی ندارد دانش آموزان به صورت مفهومی و تحلیلی آن را مطالعه کنید. البته مباحث خاصی مانند علل اربعه با دقت و تمرکز بیشتری باید مطالعه شوند.
همچنین کتاب فلسفه سوم را باید خلاصه نویسی کنید و نکات مهم را مشخص کنید. برای اینکه بدانید کدام قسمت کتاب مهم است بهتر است نمونه سوالات کنکوری را بخوانید.

روش مطالعه فلسفه پایه دوازدهم
کتاب فلسفه پیش دانشگاهی از کتاب های دشوار علوم انسانی است. مطالب این کتاب بسیار پیچیده و مفهومی است.
برای یادگیری و مطالعه این کتاب باید چند نکته را مدنظر قرار دهید:
پیش خوانی:
دانش آموزان باید قبل از حضور در کلاس، مبحث جدید را مطالعه و پیش خوانی کنند.
این کار باعث می شود که به درک عمیقی از مطالب برسید.
تفکیک محتوای درسی:
تفکیک محتوا یعنی مفاهیم مفهومی و حفظی را دسته بندی کنید.
پس از آن مطالب مفهومی را به طور عمیق بخوانید و مطالب حفظی را خلاصه کنید.
نکته برداری و پرسش:
هنگامی که معلم فلسفه پیش دانشگاهی را تدریس می کند شما باید از گفته های معلم یادداشت برداری کنید.
سعی کنید هیچ گونه سوالی را در ذهن خود نگه ندارید و حتما سوال خود را از معلم بپرسید.
مرور و یادداشت برداری:
در این مرحله مطالب کلاس را مرور کنید.
توجه داشته باشید که مطالب تدریس شده باید در همان روز مرور شود.
ابتدا نکته هایی که در کلاس یادداشت کرده اید را مطالعه کنید، سپس به سراغ کتاب درسی بروید.
هنگامی که کتاب را مطالعه می کنید، مطالب را خلاصه نویسی کنید.
تست زنی:
پس از این که مبحث را مرور کردید، تست های مربوط به آن مبحث را بزنید.
همانند منطق، در فلسفه نیز باید پاسخنامه تشریحی را کامل مطالعه کنید.
در چند سال اخیر طراحان سوال، برای اینکه دانش و تسلط داوطلبان را محک بزنند بیشتر از سوالات ترکیبی استفاده می کنند.
یعنی چند مبحث را در یک سوال قرار می دهند.

داوطلبان برای آشنایی با سبک سوالات درس فلسفه و منطق و همینطور محک زدن خودشان در یادآوری مطالبی که خوانده اند، باید زمانی را برای تست زدن اختصاص دهند.
سوالات درس فلسفه و منطق در  سبک‌های مختلفی مثل مفهومی، حفظی، مسئله محور و حتی در برخی مواقع خارج از سطح کتاب درسی طرح می‌شود. داوطلبان برای اینکه بتوانند به این سوالات پاسخ دهند حداقل بایستی از قبل، سوالات مشابه آنها را حل کرده باشند.
داوطلبان بهتر است بازه‌هایی را بعد از مطالعه درنظر بگیرند، و در این بازه‌ها تست حل کنند. همزمان می‌بایست تست‌ها را طبقه بندی کنید، بعد از حل تست‌ها و مطالعه پاسخنامه به تحلیل خود بپردازید.
این کار باعث می‌شود تا داوطلبان بتوانند در زمان کم، زمان خود را به نحو احسن مدیریت کنند و تست‌های از پیش حل شده خود را برای بار دیگر مرور کنند و خود را برای آزمون آماده کنند.
فلسفه و منطق کنکور انسانی، از جمله دروس سختی است که کسب درصد بالا در آن کار چندان راحتی نخواهد بود بنابراین داوطلبان اگر می‌خواهند در این درس، درصد خوبی کسب کنند باید از روش‌های صحیح مطالعه استفاده کنند و سعی کنند با برنامه ریزی، اصولی درس بخوانند.
درس فلسفه و منطق کنکور انسانی، نیاز به مطالعه مستمر و منظم دارد. یعنی داوطلبان باید سعی کنند یک برنامه ریزی آگاهانه برای مطالعه درس فلسفه و منطق داشته باشند. بهتر است داوطلبان در برنامه ریزی تحصیلیشان، هر روز ساعتی کوتاه را برای آن اختصاص دهند اما سعی کنند هر روز این درس را بخوانند.


ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir