روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه شیمی کنکور

همان طور که می‌دانید برای مطالعه‌ی درس‌ مهمی مانند شیمی نیازمند روش و استراتژی هستید. یکی از عواملی که باعث موفقیت در بهبود تراز و نمره‌ی شما در این درس خواهد شد داشتن روش‌های مطالعاتی صحیح است. کشف این روش‌ها می‌تواند بر اساس تجربه و خطا بدست آید و هم‌چنین از روش مطالعه‌ی دوستان یا افراد موفق ایده گرفته شود. روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است اما با دانستن و آشنایی با روش مطالعه شیمی رتبه های برتر می توانید از آن ها ایده بگیرید و به روش مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنند. در این مطلب سعی کردیم روش مطالعه شیمی رتبه های برتر را برای شما آماده کنیم تا با نحوه مطالعه آنها آشنا شوید و یک گام به سوی موفقیت در این درس بردارید.

اهمیت ساعت مطالعه بالا در کنار نحوه مطالعه شیمی کنکور
کمیت در کنار کیفیت اهمیت ویژه ای داره و مکمل هم هستند. حتی اگر نحوه مطالعه شیمی کنکور رو درست اجرا کنید اما ساعت مطالعه این درس پایین باشه فایده ای نداره. ساعت مطالعه هر درس برای کنکور باید متناسب با ضریب اون درس باشه و تعادل ساعت مطالعه اختصاصی و عمومی به صورت تقریبی ۷۰ درصد به ۳۰ درصد باید رعایت بشه. سعی کنید حداقل ۲۰ درصد از کل ساعت مطالعه هفتگی مخصوص شیمی باشه که البته این درصد باید بین مطالعه تستی و تشریحی تقسیم بشه. اگر کسی در درس شیمی نسبت به سایر دروس ضعیف تر باشه میتونه بیشتر از ۲۰ درصد هم براش وقت بگذاره.

 نحوه مطالعه شیمی کنکور: مطالب حفظی 
نحوه مطالعه شیمی کنکور برای همه مباحث شیمی عین هم نیست. از درس شیمی در کنکور تجربی و ریاضی ۳۵ تست طرح میشه که این تست ها رو به سه دسته میتونیم تقسیم کنیم: ۱-حفظی ۲-مفهومی ۳-مسئله. در کنکور سال های اخیر سوالات مفهومی و مسائل محاسباتی شیمی اهمیت بیشتری پیدا کردن.
نظریه ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و مواد خاص و … جنبه حفظی دارند. برای جواب دادن به سوالات حفظی راهی نیست جز حفظ کردن و مرور حفظیات در فاصله های زمانی مناسب. برای مباحث حفظی شیمی هم مثل مباحث حفظی سایر درس ها باید زمان مناسب تست زدن رو رعایت کنید و همه تست ها رو بلافاصله بعد از مطالعه مبحث کار نکنید.
نکته بسیار مهم درباره نحوه مطالعه شیمی کنکور و ترتیب جواب دادن به سوالات شیمی آزمون های آزمایشی این است که اول باید به سوالات حفظی که مسئله حل کردنی نیستندو نیاز به محاسبات ندارند جواب بدین. کنار سوالات وقت گیر و سوالاتی که اصلا بلد نیستید از علامت ضربد و منها استفاده کنید. به طور متوسط برای هر سوال شیمی کنکور یک دقیقه وقت دارید که باید دور اول سوالاتی که سریع تر میتونید جواب بدید رو شناسایی کنید و سعی کنید زیر یک دقیقه به این سوالات سوال بدید و وقت ذخیره شده رو در زمان های نقصانی به سوالات محاسباتی و مسئله های شیمی اختصاص بدید.
برای مطالب حفظی شیمی حتما خلاصه نویسی کنید. خلاصه نویسی برای مرور و یادآوری سریع مطالب مخصوصا در دوران جمع بندی خیلی به شما کمک میکنه.

نحوه مطالعه شیمی کنکور: سوالات مفهومی تحلیلی شیمی
مباحث مفهومی و تحلیلی شیمی مثل نحوه پر شدن اوربیتال ها در آرایش الکترونی، واکنش های تجزیه، ترکیب، جابجایی، سوختن و … که صرفا فقط جنبه حفظی ندارند و البته مسائل عددی و محاسباتی هم نیستند جزو دسته سوالات مفهومی تحلیلی شیمی به حساب میان.
شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویسی شده کتاب درسی خیلی مهم هستند و در کنکور از این مباحث سوال طرح میشه. امکان داره از مفهوم مورد نظر شکل سوال طرح بشه یا یکی از اجزای شکل رو حذف کنند و دربار سوال بپرسند.

نحوه مطالعه شیمی کنکور: مسائل حل کردنی و محاسباتی
اما نحوه مطالعه شیمی کنکور برای مباحث استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و … که پای ثابت سوالات محاسباتی کنکور تجربی و ریاضی هستند کاملا فرق داره. حدود ۳۰ درصد سوالات کنکور رو مسئله ها تشکیل میدن. تعداد سوالات محاسباتی وقت گیر درس شیمی در کنکور سال های اخیر بیشتر شده اما بعضی مسائل عددی شیمی کنکور مثل مسائل ترمودینامیک شیمی، سینتیک و تعادل ها مسائل نسبتا ساده ای هستند و حذف کردن و کنار گذاشتن این مباحث به هیچ وجه توصیه نمیشه. برای مسائل شیمی باید اینقدر تست بزنید که با دیدن هر سوال سریع راه حل به ذهنتون برسه و در حدود یک دقیقه با انجام محاسبات به جواب نهایی برسید. در صورتی که به اندازه کافی تست کار نکنید و نتونید در لحظات اول راه حل درست رو تشخیص بدید در جلسه کنکور زمان زیادی رو صرف فکر کردن برای پیدا کردن راه حل مسئله از دست خواهید داد درصد شیمی شما پایین میاد. یادتون باشه به طور متوسط هر تست شیمی کنکور فقط ۶۰ ثانیه زمان داره.
برای حل مسائل شیمی به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنید چون باعث تنبلی ذهن در مسائل محاسباتی میشه. تمام مسائل رو با قلم روی کاغذ حل کنید و صرفا اینکه برای خودتون شفاهی توضیح بدین که این مسئله اینجوری حل میشه و اون مسئله به فلان روش حل میشه اصلا کافی نیست. خیلی نکات ریز و مهم هستند که تا دست به قلم نباشید امکان یادگیریشون نیست.

اهمیت جدول تناوبی عنصرها در شیمی = اهمیت جدول ضرب در ریاضی
الفبای شیمی جدول تناوبی عنصرهاست. جدول تناوبی عنصرها اینقدر در درس شیمی اهمیت داره که میتونیم بگیم به همین اندازه جدول ضرب اعداد در ریاضی اهمیت داره. تمام مباحث درس شیمی با عنصرها ارتباط دارند. در خیلی از مسائل باید جزئیات و خواص عنصرها رو بلد باشید مثل عدد اتمی، عدد جرمی، شماره گروه و تناوب، خواص فلزی و نافلزی و …
حتما چند نکته خیلی مهم در درس شیمی است که نباید فراموش کنید که به شرح زیر است:

در روش مطالعه درس شیمی، شما باید به قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برسید. درس شیمی در کنکور 35 سوال دارد که در 35 دقیقه باید به آن پاسخ دهید.
مانند سایر درس ها، مهم ترین منبع شما کتاب درسی است. پس قبل از خواندن کتاب های کمک درسی بهتر این است که شما روی کتاب درسی خود تسلط کامل داشته باشید و به شکل ها و زیر نویس ها دقت کنید، تا کتاب را به طور مفهومی یاد نگیرید، شما نمی توانید به سوالات تستی کنکور پاسخ دهید.
چون سوالات به صورت ریز و مفهومی طراحی می شوند. در اصل شما باید روش خواندن تشریحی را کنار بگذارید.

درس شیمی در گروه تجربی، پس از زیست، دومین درس مورد توجه داوطلبان است. به همین دلیل با وجود یکسان بودن کتاب درسی و تعداد واحد های درسی در گروه ریاضی و تجربی، دانش آموزان تجربی نمره بالاتری را در کنکور کسب می کنند.
در گروه ریاضی، پس از ریاضی و فیزیک؛ شیمی سومین درس مهم است. به همین دلیل دانش آموزان ریاضی وقت کمتری برای این درس می گذارند و از این نظر دانش آموزان گروه ریاضی که شیمی را خوب مطالعه می کنند و در کنکور آن را بالا می زنند، تراز و رتبه کلی بالاتری را کسب می کنند.
روش خواندن درس شیمی به صورت موازی تاکید شده است. یعنی هر 3 کتاب شیمی را به طور موازی و همزمان مطالعه کنید. متن درس شیمی بسیار پیچیده تر از متن دروس حفظی است. چون شامل: فرمول ها، تصاویر، نمودارها و مفاهیم مهمی است.
شیمی نسبت به دروس دیگر ریاضی و تجربی، ساده تر و راحت تر است. بنابراین رقابت در آن بسیار زیاد است.
شیمی دوم اهمیت بسیاری دارد. چون هم تست های زیادی از آن مطرح می شود و هم مطالب آن پایه کتاب های شیمی سال سوم و پیش دانشگاهی است.
برای اینکه در جلسه کنکور در کمترین زمان و با دقت بیشتری به سوالات پاسخ دهید، باید سوالات محاسباتی را زیاد تمرین کنید.
سعی کنید استفاده از ماشین حساب را در این درس کنار بگذارید و روی روش های مختلف محاسباتی مسلط شوید.
مطالب بیشتر بدانید را حذف کنید، چون برخی از آنها مکمل متن اصلی درس است و نیازی به مطالعه زیاد آن ندارید.چون جزئیات این مطالب در کنکور اهمیت زیادی ندارد.
هنگام حل کردن تست های محاسباتی، وسط حل مسائل با بی حوصلگی آن را رها نکنید و حل آن را ادامه دهید تا به جواب درست برسید. (سریع به سراغ پاسخنامه نروید.)
پس از پاسخ دادن به سوالات، به پاسخنامه تشریحی آن دقت کنید و آن را خط به خط مطالعه کنید و در خواندن پاسخنامه ها حوصله کافی به خرج دهید.
در انتخاب کتاب کمک درسی و تست دقت کنید. هر سه کتاب شیمی، به طور مساوی در کنکور مهم است، بنابراین هرکدام به یک میزان مهم هستند. در پیش 1 و پیش 2 نیز تعداد سوالات برابر است.
تعداد تست های محاسباتی در هر سال متفاوت است. بقیه تست ها هم جز تست های سرعتی است. یعنی مطالب حفظی و مفهومی که نیاز به زمان زیادی برای پاسخ ندارد.
مهارت  خود را در تست های محاسباتی بالا ببرید. باز هم تاکید می کنیم که زمان زیادی را به تمرین تست های محاسباتی اختصاص دهید. تنها را خوب عمل کردن در این تست ها این است که تست های زیادی را در این زمینه مطالعه کنید و همچنین بتوانید در شرایط پر استرس کنکور خونسردی خود را حفظ کنید تا تمرکز خود را از دست ندهید.

روش خواندن شیمی برای کنکور - روش خواندن شیمی - بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور
قدرت انتقال مطالب را افزایش دهید.
شما باید بتوانید قدرت انتقال مطالب از ذهنتان به کاغذ را افزایش دهید. برای تمرین این مهارت می توانید تکالیفتان را دسته بندی کنید و آنها را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید. به طور مثال: برای مطالعه 30 صفحه از کتاب، آن را به 6 بخش 5 صفحه ای تقسیم بندی کنید.
به طور فعال مطالعه کنید. فکرها و ایده های بهتری برای یادگیری مطالب به کار ببرید. از رفتارهایی که باعث غیرفعال شدن فکرتان می شود بپرهیزید.
مثلا از هایلایت کردن کتاب دوری کنید و به جای آن مطالبی که خوانده اید را خلاصه نویسی کنید یا کلمات کلیدی را در حاشیه کتاب بنویسید.

سوالات درسی خود را حتما یادداشت کنید.
وقتی در هنگام مطالعه درس شیمی برای کنکور سوالاتی برایتان پیش می آید، بهتر است آن ها را یادداشت کنید و سعی کنید جواب آن ها را پیدا کنید یا از معلم و مشاور خود بپرسید.چون شب قبل از امتحان یا کنکور وقت مناسبی برای پیدا کردن پاسخ سوالات نیست.
یادداشت برداری های مختلف خود را جمع بندی کنید. برای یادداشت هایی که در کلاس های مختلف یا کتاب های مختلف نوشته اید، زمان مناسبی در نظر بگیرید و آنها را در یک دفترچه خلاصه نویسی کنید.
بلافاصله پس از کلاس درس مطالبی که یادداشت کرده اید را با نوشته های کتاب مقایسه کنید تا متوجه شوید که مطالب را تا چه اندازه به درستی متوجه شده اید.

جهت مرور مطالب در روزهای پایانی برنامه ریزی کنید. تعدادی مسائل مهم حل شده، تهیه کنید و آنها را مطالعه کنید و با مسائل مشابه آن مقایسه کنید و بهترین راه حل را برای پاسخ دادن به سوالات انتخاب کنید.
مسئله ها را دسته بندی کنید. هنگامی که به سوالات و مسئله ها پاسخ می دهید، به خود اطمینان دهید که شما توانایی حل این مسئله را دارید. می توانید از خود بپرسید که این مسئله جزء کدام دسته از مواردی است که قبلا حل کرده اید؟
شریک مطالعاتی انتخاب کنید.یکی از همکلاسی های خود را به عنوان شریک مطالعاتی انتخاب کنید.
حداقل یک بار در هفته دروس را با هم مرور کنید و مطالب را برای هم توضیح دهید. از یکدیگر امتحان بگیرید.

نکته: در انتخاب شریک مطالعاتی خود دقت کنید. او باید فردی جدی و قابل اطمینان برای درس خواندن باشد.

حل تمرین ها و مسائل شیمی را با صدای بلند برای خود توضیح دهید. این کار باعث می شود که مطالب در حافظه بلند مدت شما قرار بگیرد.
حتما رفع اشکال کنید. بعد از حل تست ها یا آزمون ها، زمان مناسبی برای مرور سوالات در نظر بگیرید و به رفع اشکالات خود بپردازید.
کتاب های شیمی چون حجم کمی دارند، دانش آموزان به این نتیجه می رسند که وقت کمتری هم برای مطالعه آن لازم است.اما انواع سوالاتی که برای این درس در کنکور مطرح می شود، سوالات تحلیلی، محاسباتی، حفظی و توصیفی است.

Avatar
فرستنده: u-120852 [آفلاین]

امتیاز دهید :
0
آمار
699 نفر بازدیدکننده
0 نفر امتیاز داده‌اند

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir